ensam?
Hur länge får en hund vara ensam? Om man utgår från att det är en vuxen hund på ca 5-7 år?
Max 6 timmar 🙂
Det finns ingen lag, men rekommendationen ligger på Max 6 timmar för vuxen hund, sedan får man ju tänka vad som faktiskt är schysst mot hunden.
Finns inga bestämmelser, vars kommer rekommendationen om 6 timmar ifrån? Enda jag hört är att hundar bör rastas med som mest 6 timmars mellanrum.
Jag tycker man ska anpassa det efter individen. En del hundar har svårt att vara ensamma, en del bara sover och blir inte stressade. Det betyder ju inte att en hund som bara sover ska tvingas göra det dagarna i ända, dag efter dag, men den "tål" så klart lite längre ensamhet tillfälligtvis bättre än en hunden som stressar.
Sen kan det bero på omständigheterna också. Hade en hund som blev lite nojig av att vara ensam hemma på kvällarna. På dagen var det inga problem. Men han älskade att ligga och sova i bilen. Så det fick han göra om jag skulle ut en kväll. Kan låta grymt om man inte vet omständigheterna, men det var ju precis tvärtom. Tror det berodde på att han hade full kontroll i bilen, såg allt som hände, kunde vädra genom de nedvevade rutorna o.s.v. Andra hundar blir tvärtemot stressade av att sitta i bilen. Tycker de måste vakta och skäller på varenda människa som går för nära bilen. Så - don efter person, säger jag!