Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2040 ggr
Rimmaren
0

Vilken ras stämmer in..?

En hund som passar in med dessa krav; -Medlestor, ungäfer som en labrador. -Fälla så lite som möjligt. -Låg jaktinstinkt. -Aktiv men inte ”riva hela huset” om man tar det lugnt nån dag. -Helst inte vara allt för folkskygg men inget krav. Kom med alla förslag ni har :-)

Fisherling
0
Rimmaren
0

#1 Dom stor- och mellanpudlar jag har träffat har haft stark jaktinstinkt.. det kanske bara jag som träffat ”fel” hundar men det beror väl kanske på uppfostran. Annars så tycker jag mycket om pudlar.

tiger tok
0

Corgi eller Västgötaspets.

parsley
0

Kolla på Euroasier. Jag tror inte de fäller enstaka strån, utan mer hela tussar, som är relativt lätta att ta vara på och mycket fastnar i borsten när de borstas. De kan vara reserverade och är väldigt fästa vid sin ägare och inte speciellt intresserade av andra människor.

Fisherling
0

#2 Det finns jaktidioter inom alla raser. Pudel är ursprungligen en apporterande ras; de ska inte ha intresse för levande vilt :) Därav brukar retrieverraserna och andra raser med samma ursprung vara relativt enkla att lära att vara lösa.

JoannaLi
1

Vad erbjuds hunden?

Lona
2

#3, Storlek ungefär som en labrador…? Nog för att corgi och västgöten är större än vad man tror, men de är betydligt mindre än en labbe.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
0

Schapendoes!

tiger tok
0

#7 stora hundar i något mindre förpackningar. En corgi Cardigan är ganska stor, bara korta ben. Beror ju på vilken labbe man tänker sig, en fet utställningsavlad hane, eller en slimmad jaktlabrador tik.

Fisherling
2

#9 Corgi och västgötaspets kommer inte i närheten av storlek labbe oavsett, för i "storlek labbe" ingår antagligen benlängden. 

Man skulle kunna stapla minst två corgis ovanpå varandra under den nätta jaktlabbetiken jag känner 😂

Belimas
0

Det är ju oftast höjdmässigt man menar när man skriver: storlek ungefär som en…."valfri ras". Inte storleken på enbart själva kroppen.

Belimas
0

Lagotto ? Vet inte hur mycket jaktinstinkt de har men det är svårt att hitta en medelstor ras med så lite jaktinstinkt som möjligt men majoriteten av alla raser går att träna att ha lösa utan att de sticker efter vilt om det är där rädslan ligger ? Lagotton kanske är något lägre än labben i storlek men jag skulle räkna den till medelstor, aktiv utan att vara hyperaktiv. Trevlig ras utifrån de individer jag har träffat.

Beroende på hur aktiva ni kommer vara så kanske engelsk springer spaniel eller welsh springer spaniel annars kan passa men samma sak där, ni får träna fram en god vardagslydnad så den kan gå lös utan att sticka men det gäller som sagt i stort sett alla raser :) 

Annars var första tanken mellanpudel eller storpudel som någon annan skrev, vet en som cyklar med sina dvärgpudlar lösa här i trakten utan att de sticker iväg. Dock kan de få för sig att springa fram till andra hundar en bit bort men det är inte deras fel utan beror på uppfostran.

Elsis matte
0

Curly coated retriever Schapendoes (går att hålla nedrakad) Någon vattenhund: portugisisk eller Barbet

Rimmaren
0

#4 Du har nog rätt om att eurasiern inte fäller enstaka strån, utan stora tussar. och jag har vart inne på eurasiern ett tag men efter att ha sett en eurasier ute på stan förut som var väldigt vaktig, och såg ut att va aggressiv mot andra hundar, så har jag fått dåligt intryck av dom. Men det betyder ju självklart inte att alla är så. #12 Ska läsa mer om lagotto, vet inte så mycket om den. Vet inte heller så mycket om engelsk- och Welsh springer spaniel, vad är egentligen skillnaden utom att dom har lite olika färger? #13 Curly coated retriever känns lite för krävande för mig, de är väl som andra retrievers? fast till skillnad mot golden och labrador så har dom mer vakt i sig har jag förstått. Schependoes skulle jag absolut kunna tänka mig nedrakad. Vatten hundar är jag inte så påläst om men ska nog kolla mer på dom :)

Belimas
0

Jag är inte så påläst om spanielraserna men vad jag förstår så är welshen snäppet aktivare och så är de något mindre och smidigare än engelska men annars tror jag de har ungefär samma egenskaper och mentalitet.

Travis D
0

Min farfar hade en jättefin eruasier som hette Nickodemus (Nicko) Som var jätte snäll. Han gjorde aldrig något elakt och skällde inte äns. Tycker det är en jätte trevlig ras mycket lekfull och väluppfostrad och lyssnade jätte mycket och var ytterst lyhörd. Dock har jag fått intrycket av att dom är en enmans hund (iallafall så var han typ det han föredrog min farfar före alla andra) men vet inte om andra då jag bara känner honom.(aldrig träffat någon annan eruasier). Världens trevligaste hund och valparna är helt bedårande och busiga och älskar att leka men ändå väl uppfostrade.

Travis D
0

Tror eurasier skulle passa perfekt men dock så är dom större än en lab vad jag vet :) men enligt wikipedia är eurasier bara lite större