Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2136 ggr
Marilla76
0

Valp i bil

Det är ju olagligt att köra med lös hund i bil men hur gör man när man ska hämta hem valpen första gången? Då kan den ju inte ligga ensam i bur i bakluckan. Vi har ca 5 timmars resa med lilla valpen hem och den behöver väl ligga i knäet eller i alla fall på filt bredvid.

MonicaLagerquist
4

Bur i baksätet och en person som sitter bredvid.

Stolt ägare till tre La permer

[Forest]
1

Vi hade bilsele och hundbädd med ena andra som 1 tipsar om.

Sugar Mist
1

Bilsele hade jag på min när jag hämtade hem :)

-

Maleficum
0

När vi hämta vår labbe på Arlanda så satt hon nere på golvet vid mina fötter på vägen hem (mamma körde).

puff/pudeln som bodde hos mig åkte ofta nere på golvet eller i bur eftersom det var vad han var mest van vid (han tyckte det var väldigt obekvämt att sitta i bilsele som däremot vår labbe använder sig av).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Belzebubble
0

Vi hade vår i en bur i baksätet och satt med. Kan säga att hon sov hela resan hem (2 timmar), så det var inga problem att ha henne där.

hemul
4

Det är olagligt att ha lös LAST i bilen. Det må vara en valp eller en portfölj. Den lagen bryter vi mot hela tiden, så om det bästa är att ha en ny och rädd valp i knät skulle ivf inte jag tveka.

[AnimeV4]
2

Ärligt talat så sket vi i att ha Knut fast när vi hämtade honom. Han låg inrullad i en filt som en burrito i mitt knä. Planen var att ha sele på honom och sätta fast i bältet, men han var alldeles för liten för den + att det var mycket mysigare att åka som vi gjorde.

Changrila
2

När jag åkt med valpar har de varit i bur. Det har gått bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magrat
2

Vi har inte körkort och har "valt" att åka tåg, det kan jag tipsa om. Det går smidigt och det är inga problem att ha valpen i knät. Det värsta är väl att det kan finnas intresserade barn (och vuxna för den delen) men det är ju bara att förklara att Nej, vi ska hem för första gången nu.

Tåg är smidigare än vad många tror.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Hornslandet
0

Jag hade haft valpen i bur i bagaget där den ska "bo" sen hela livet när den åker bil. Annars hade jag haft den vid fötterna framför mig i passagerarsätet  (och struntat lite i lagen just den färden hem).

Själv åkte jag buss och tåg, funkade fint.

Turast
0

Hade bur beredvid mig i baksätet, gick super, hon hade lite ben att gnaga på och vatten

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

MonicaLagerquist
5

Man ska ju inte jämföra barn och djur. Men jag undrar om ni som låter valpen åka lös i bilen gör likadant med era barn. Åker de också lösa i bilen tex hem från BB?

Stolt ägare till tre La permer

hemul
6

Du kan lika bra jämföra med en sportbag.🙂

Du tror lagen och prylarna är till för att skydda hunden va? Det är de inte och det gör de i de flesta fall inte.

Belzebubble
4

Fast att just hunden ska sitta fast och inte en väska har mer betydelse än löst last. Om hunden oväntad hoppar upp i förarens knä? Och hundens säkerhet är ju också av betydelse - kanske inte för lagen, men för hunden. För mig känns det bättre att även en mindre valp sitter i en bur än lös i bilen - kan bara tänka mig hur den for ut genom bilrutan vid kraftig inbromsning. :( Har varit med i en bilolycka och vet hur lätt hänt det är…

hemul
2

En valp hoppar väl inte så vidare värst om den sitter i någons knä? Så klart det är bäst att ha hunden i bur (sele skulle inte jag vilja prova på en färsk valp), men om den nu har ångest och är rädd, skulle jag inte tveka att ha den i knät. Om nån annan kör alltså.😉

Grejen är att prylarna som finns inte skyddar hunden så vidare värst. Burarna gör ju flygsträckan kortare vid plötsligt tvärstopp, men de har inte precis krockkuddar. Vad sele kan göra med en hund vid krock finns det en film nånstans som visar. Inte kul.

[hurley]
0

#10 - Tror att det är lagligt att ha hunden vid fötterna vid passagerarsätet.

[hurley]
0

Kunde inte editera mitt tidigare inlägg. Jag menar alltså mindre hundar.

Jag tror det var Fredrik Steen som hade ett tips om att lägga ett lakan eller en filt på sätet och låta det hänga på golvet så valpen inte riskerar att komma under sätet. Så ligger den tryggt under benen på den som sitter där.

Maleficum
1

#16 Allt är väl en liten tolkning av lagen då den ju säger: "Då djur transporteras i  utrymme för personbefordran, ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning." 6 kap. 3§ (Sen står det under allmänna råd, alltså inte krav, "Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte."

Ligger de då nere vid fötterna på passagerarsidan (eller vid fötterna bak i bilen) så är de ju i princip säkrade vid inbromsning eftersom de inte kommer någon vart när man bromsar (så länge de inte försöker hoppa upp i sätet eller liknande såklart).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
0

Intressant. Jag trodde absolut det var lag på det. Min polisgranne sa det.

[Forest]
0

våran ena hund sitter vid fötterna men har sele och fastspänd. Hon kan inte sitta i sätet då hon blir stressad men där funkar det bra. Dom andra har även bilsele men sitter fast normalt. Vi har även burar om det skulle behövas åka fler i bilen då åker dom två bak i bur.

Hornslandet
0

Äsh… det handlar ju om att ta hem valpen. Sitter den vid förarsätets benutrymme så tycker iaf jag det är helt säkert. Inte hoppar en 8-veckors valp plötsligt upp, förbi passageraren och in i förarens utrymme utan att man kunde stoppa den direkt… :) Är man ändå rädd för det så sätt en sele på den och bind fast i benet eller nått :P

Men jag ser inget större fel i att ha valpen där bak i bur heller. Min hade redan fått åka bur i bak innan leverans..det var en del av träningen.

Karmatarerskanise
3

Allt som är löst i en bil flyger runt vid en allvarlig olycka. Att ha valpen vid sina fötter hjälper inte.

Vi hade självklart vår i bur som satt fast i baksätet.

Sugar Mist
1

Hunden kanske inte flyger fram vid krock om den sitter vid benen, men ni kan ju inte räkna med att ni har speciellt mycket till ben kvar vid krock, de är nog rätt så mos vid det laget.
Här kan ni se hur mycket hunden väger vid krock i 50km/h och 90km/h.

http://www.sakerhund.se/sa-mycket-vager-din-hund-vid-en-krock/

-

[nevamisse]
1

Jag ser inga andra alternativ än bur eller bilsele.

Hornslandet
0

#22 Vilken typ av bur menar du som sitter fast i baksätet? Plastburar trasas sönder och hålls inte kvar av säkerhetsbälte vid en riktig krock.

[IdaSoren]
3

Jag tror att vad många missar i den här tråden är att diverse säkerhetsanordningar för djur, som burar och bälten, generellt inte är till för att skydda djuret utan människorna i bilen. Krocktestade burar och bälten garanterar ingen som helst säkerhet för djuret inuti, endast för människorna som annars får en extremt tung hund över sig vid krock. Har man en hund på 20 kg som kommer flygande i bakhuvudet på en vid en krock bryter man garanterat nacken och det är detta som åsyftas med lagen att all last (dvs. djur) ska sitta fast i bilen.

Därför spelar det inte så stor roll om man har sin valp i en plastbur, i famnen eller vid fötterna - djuret kommer flyga åt något håll vid en krock och det kommer utgöra en säkerhetsrisk för alla människor i bilen. Vad gäller hundens chanser är det som alltid en ren chansning, ibland går det bra, ibland inte, det beror helt på hur krocken ser ut.

hemul
4

#23 Precis. Men vem har inte kört med en lös väska, portfölj, matkasse, sportbag med träningskläder, skor och kanske redskap, kamera, laptop, en flaska med läsk eller vatten… Jag skulle säga att de flesta kör omkring med lösa föremål mer eller mindre dagligen. Ska man ta detta på allvar ska man aldrig ha en enda pinal löst i bilen. Och det har i princip alla.

Jag tvivlar på att de som är supernoga med att hunden inte ska vara lös i bilen är lika noga med andra grejer. Kan vara värt att tänka på.

Jag tycker också man ska ha bur, men om valpen är jätterädd så har man ivf den gången ett gott skäl till att ha "ett löst föremål" i bilen. 😉

hemul
0

Min plånbok väger i dagsläget 250 g. Jag brukade alltid slänga den på instrumentbrädan eller på passagerarsätet när jag hade bil. Enligt den där tabellen skulle den väga c:a 10 kg vid en krock i 50 och 33 kg vid en krock i 90. Vill man inte heller ha i skallen. 😉

Sugar Mist
1

#27 Jag kan inte tala för andra men jag har sällan saker löst i bilen. 
Förstår dock inte varför folk aktivt väljer att uppmuntra skador i den här tråden, så ville inflika hur mycket hunden faktiskt väger i krock, även om det bara är en söt liten valp.

Valpar är väldigt melodramatiska och lär skrika oavsett om den är i bur eller lös, min egna skrek för glatta livet hela resan hem, och då satt hon ändå i sele intill, tror inte hon hade skrikit mindre för att hon var lös och definitivt inte mer över att vara i bur där bak.

-

peafie
0

#29 Ingen av de sju valpar som jag har hämtat hem har skrikit på hemresan. Men så låg de ju och sov i knät också…

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
0

#30 Ja och båda de jag hade i knäet skrek, tänk så olika det kan vara!

-

peafie
0

#31 Ja, det var min poäng. Det är inte nödvändigtvis så att de skriker oavsett. Mina hade säkerligen varit mer otrygga ensam i bur än i min famn. Sedan blir de ju inte traumatiserade för livet av det om de är någorlunda ok mentalt, så jag tycker det är skitsamma. Var och en gör som de själva vill.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
0

Det är väl ingen som uppmanar till att ha hunden lös (i knät). Vi säger bara att för en gångs skull är det väl inte hela värden om valpen mår bättre av det.

Hornslandet
0

De flesta har ju sagt valpen mellan benen framför sig i passagerarsätet och inte ens i knät. Vem har inte lagt nån slags rygga eller annat där när de kör? Känns faktiskt rätt säkert. Vid krock ska det mycket till om den "lasten" skall kastas upp och runtom i bilen..

Sen kan vissa säga "i bur i baksätet".. Undrar på riktigt vad man menar. Det jag antar spontant är plastbur fastsatt i bilbältet..har nån sett videos på hur såna går sönder vid krock? Inte direkt säkert.

Anways.. tycker inte det är nån allmän sanning att valpen är melodramatisk och skriker på vägen hem.. Åkte tåg och buss med min, han låg och vilade och tittade på folk.

Magrat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen av våra har skrikit på hemvägen. Eller jo, Tesla gnällde lite eftersom hon blev åksjuk på bussen och spydde. Det var lite genant, men jag hade ju förberett med papper och påsar så det gick ju bra ändå.

Jag tror inte det är  en så stor grej hur man väljer att göra. Välj det som känns bäst.

Vi har kört vår 28 kilos hund lös i baksätet på väg tillvterinären och då är det faktiskt tillåtet att frakta hunden lös. Kommer inte ihåg källa för jag var inte med själv då.

En valp lär inte bli traumatiserad av att åka i en bur i bakluckan, men personligen tycker jag att det är mycket mysigare att sitta på ett tåg med valp och unghund. Då behöver man ju inte bekymra sig.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

hemul
2

Jag har åkt med skrikande valp. Jag vet inte om jag skulle kalla det beteendet melodramatiskt. Hunden har slitits från mor, syskon och alla andra hundar och människor den är van vid. Den befinner sig i ett rörligt förmål som låter illa, kanske för första gången. Tycker det känns rätt naturlig att valpen kan vara rädd och förtvivlad.