Avliva hund?
Hej! Jag har ett stort dilemma… Min lilla valp fick hemsk klåda redan vid 3-4 månaders ålder och håller nu på med en allergiutredning, första steget är foder och under tiden medicineras hon med kortison och apoquel (bytte till apoquel för hon tålde inte kortisonen så bra), kliandet finns kvar trots dessa ”nödlösningar”, om än i mycket mindre utsträckning pga de klåddämpande medicinerna, och jag misstänker att det inte är födoämnesallergi utan något annat, exempelvis kvalster eller liknande, detta kommer undersökas när foderutredningen är färdig. Nu har hon börjat ha ansträngd andning. I vaket tillstånd till viss del men när hon sover snarkar hon så mycket så det ”slår lock” och hon får kippa för andan, bytar ställning hela tiden och jag upplever att hon sover oroligt. Har inte tagit upp detta med veterinären ännu. Hon är bara 6 månader och det oroar mig att hon REDAN har så stora problem. Med kvalsterallergi tror jag hon får medicineras resten av livet och operationen som rättar till andningen garanterar inte bra resultat, även om chansen för stor förbättring finns. Jag älskar henne över allt annat och hon är mitt allt, tanken på att hon lider är fruktansvärd för mig. Jag oroar mig för att hon kommer få ett värdigt liv, eller är det bara jag som nojar? Vill gärna ha tips och råd… för detta gnager sönder min hjärna.
Ta upp alla problem med veterinären först och främst så du inte behöver grubbla på det helt själv.. vore mitt tips.
Är hon avmaskad mot Hakmask?(inte alla medel som tar det). FridaB här hade också jätteproblem med sin valp och de misstänkte skabb, allergi etc.. Visade sig vara mask. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Fruktansvärt tråkigt när en valp får sådana problem :( Men det enda du kan göra är egentligen att rådfråga en eller flera veterinärer. Hur ser prognosen ut, vilken framtid kommer hunden ha etc.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Förstår att du tänker i de banorna, men fatta inga drastiska beslut innan du vet säkert. Jag kan bara utgå från mig själv och jag skulle grubbla ihjäl mig på om jag gjorde rätt om jag inte hade diagnosen svart på vitt och visste säkert att hundens (och för all del mitt) liv skulle ha blivit ett elände.
Vad är det för ras och vad säger uppfödaren?
Tack så hjärtligt allihopa för svar!!<3 Bara att skriva av sig lite lättade endel på tyngden! Har bokat tid för undersökning för andningen och diskutera med veterinären vad som eventuellt kan göras! #4 Det är en fransk bulldog vilket kanske inte är så förvånande när man tittar på sjukdomsbilden… min hund var den enda ur kullen som har dessa problem (än sålänge). gällande allergin/hudproblemen har hon varit till stor hjälp och kommit med tips, men andningen har jag inte pratat med henne om ännu, delvis för att symptomen förvärrades ganska nyligen och delvis för att jag är rädd för vad hon ska säga…
Tyvärr finns det nog ingen försäkring i världen som täcker en operation för att hjälpa henne andas eftersom hon är av en ras där man krasst kan räkna med dessa problem…
Jag tycker faktiskt det är starkt av dig att "våga" tänka på avlivning för hundens skull. Tycker att många veterinärer tyvärr är beredda att gripa efter halmstrån i sin jakt på lösningar… Men jag hoppas naturligtvisa att det inte behöver gå så långt!
Som ambrose skriver hade dobby, min kelpie, också fruktansvärd klåda i månader. Jag fick fysiskt hålla fast honom för att han skulle kunna sova, han bara kliade söndee sig. Visade sig sedan vara hakmask. Tyvärr är rasen så sjukdomsdrabbad att man nästan, idag, får räkna med andningsproblem. Och tittar man på anatomin är inte det konstigt, de har en lång mjuk gom, många har knappt något nosparti öht eller nosborrar. Fruktansvärt för hundarna, för många har jättwsvårt med andningen. Men det är vi människor som av någon anledninh avlat fram detta.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker att det är jätteviktigt att du tar kontakt med uppfödaren så att denne blir medveten om hur valpen mår. Hoppas att det går bra för er. En av mina hundar blev diagnostiserad med kvalsterallergi för några år sedan. Hyposensbehandling, kortison, div byten av torrfoder, infrysning av torrfoder … inget hjälpte förrän jag bytte till färskfoder. Sedan dess har hon inte haft ett enda symptom.