Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1144 ggr
VampireGirlElvira
2018-04-27 21:02
3

Foder till Cavalier

Vi (eller rättare sagt jag) ska skaffa mig en valp!!!! ❤️❤️❤️ Kommer att bli en Cavalier King Chales Spaniel valp, vi var och tittade till den lillen idag, men nu kommer frågan, kan Cavalierna äta Mush och Barf när den blir äldre? Valpen kommer att få äta Eukanubas mat, men tänkte ifall det är ok att ge Mush och Barf när den blir äldre? Den och alla andra kullsyskon var tre veckor gamla när vi besökte dom idag. Jag är sååååå glad och exalterad över att äntligen har hittat den rätta hunden för mig! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Det fanns bara två hanar att välja mellan, förutom tikarna som redan var tingade, och jag kände redan på en gång att den största valpen var min, och valpen valde oss också på direkten när vi var där och hälsade på. ❤️

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

hemul
2018-04-27 21:25
3

Japp. En hund är en hund. Förutom någon enstaka ras som har speciella krav är ett bra foder ett bra foder oavsett storlek, utseende o.s.v.

VampireGirlElvira
2018-04-27 21:57
1

Men funkar det med Mush och Barf då?

Jojaton
2018-04-27 21:59
4

Ja, absolut. Varför tänker du att det inte skulle funka?

Johanna - Instagram

Elsis matte
2018-04-27 22:41
3

Självklart, inga problem! Och du kan sätta över den redan som valp.

VampireGirlElvira
2018-04-27 22:46
0

Jag bara tänkte det för att uppfödaren sa att hunden skulle äta Eukanuba och lite rå köttfärs i maten, men inget annat. (Eller rättare sagt, jag glömde att fråga uppfödaren ifall det går att ge hunden Mush och Barf senare.) Men om det fungerar, så är det bra. : ) Med tanke på vad jag har läst här på hundar.ifokus, så tänkte jag på Mush och Barf för hunden, och ifall Cavaliernas magar tål det. Kom också tänka på om Purenaturals färskfoder och kyklinghalsar mm… Det funkar också va?

hemul
2018-04-28 01:33
11

Vem uppfödaren blir sponsrad av skulle jag högaktningsfullt skita i.

Rafflan
2018-04-28 01:34
1

Direkt när ni får hem valpen bör ni fortsätta med samma foder som uppfödaren gett då det är en stor omställning för en valp att bara flytta, sen när valpen känner sig hemma och trygg kan ni prova byta foder försiktigt.
Men ha koll på magen, om dem börjar kräkas mycket eller får diarré kan en liten valp snabbt bli uttorkad.

VampireGirlElvira
2018-04-28 10:15
0

Det var det vi tänkte göra #7, och såklart försiktigt ge/byta annat foder. : ) #6, det var onödigt skrivet av dig.

hemul
2018-04-28 11:15
2

Jaha, ursäkta så mycket. Det kanske är bäst att  göra som uppfödaren säger och köra Eukanuba då.

Changrila
2018-04-28 14:09
3

Hade jag köpt en valp som åt Eukanuba hos uppfödaren så hade jag bytt mat i samma sekund som valpen kom hem. (Vilket jag förövrigt gjort med de senaste hundarna jag tagit hem, dock ej byte från Eukanuba)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

VampireGirlElvira
2018-04-28 14:16
2

Tänker inte byta mat på en gång, #10. Men jag tänker byta så småning om, i långsam takt.

[AnimeV4]
2018-04-29 18:24
1

Min valp åt också Eukanuba först och de första veckorna gick det bra, men sedan blev magen kaos och han bajsade inne 2-5 gånger varje natt. Det var extremt påfrestande att vakna flera gånger av bajslukt och att hålla på att städa..

Det hjälpte inte med varken Pro-Kolin+, Attapectin eller skonkost. Det enda som funkade var att byta till färskfoder. Jag bytte tvärt då han var så dålig i magen. Det blev jättebra!

Jag tycker att det kan vara en god idé att köra samma mat i starten, men om det knasar sig kanske det är dags att byta. Som andra sagt är Mush och BARF helt okej till valp🙂

VampireGirlElvira
2018-04-29 19:39
0

Tack för svaret #12. : )

[Forest]
2018-05-01 21:06
1

Är det fodervalp då förstår jag att uppfödaren vill att man kör på ett foder som uppfödaren själv ger till sina andra hundar. Är det ett köp det vill säga din egna hund så skulle jag fundera på gå över helt till färskfoder redan när den är valp/unghund. Lycka till och bjud oss på bilder sen när du har hämtat hem valpen :)

hemul
2018-05-01 22:50
0

Planen är ju att byta foder så småningom så…

[Forest]
2018-05-02 09:23
1

15 Ja, man kan ju börja bytet smått redan 2a veckan.

Rafflan
2018-05-02 12:11
1

#16 när man kan byta foder beror på valpen, valpen måste landa och känna sig trygg i sitt nya hem innan man börjar byta foder. Och hur lång tid det tar för en valp är olika från valp till valp.
Det är dumt att få hem en ny valp, allt är nytt och så mitt i det ska man byta foder också, då riskerar man bara problem som tex stress mage! 
Bättre att ta hem valpen, låta den landa i lugna och ro, och sedan när valpen känner sig hemma och trygg så börjar man försiktigt byta foder (vilket är så TS ska göra om jag fattat henne rätt)