Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2520 ggr
snoffs
0

Vilken hundras? Första hund!

Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund men är lite oense om vilken ras vi vill ha. Jag är inne på en cockerpoo (cockerspaniel-pudel blandning) och min sambo vill ha en amstaff. Vad tror ni om någon av dessa raser? Eller någon annan ras som rekommenderas.

Detta blir våran första hund, men både jag och sambon har växt upp med hund i familjen. Vi är aktiva och kan ge iallafall 1h aktivering/promenad om dagen utöver kiss-promenader. 

Vi bor i en 2:a på ca 50kvm så jag känner mig lite orolig för att en amstaff inte kommer trivas på så liten yta utan att bli rastlös? Vi bor alltså i stan och vill ha en hund som trivs i stadsmiljö, men har familj på landet.

Jag studerar och min sambo jobbar skift så vi kommer ha mycket tid för hunden.

Enförvirradsjäl
0

Först och främst. Köp inte en blandras. 

Och hundar bryr sej faktiskt inte hur stort/litet man bor.

Duvethon
3

Jag citerar svenska kennelklubben "En amstaff passar bäst hos en hundkunnig person. Den kräver en fast och konsekvent uppfostran. Att gå på kurs rekommenderas starkt. Med tanke på rasens bakgrund måste man som ägare vara extra ansvarsfull och visa stor hänsyn mot sin omgivning."(SKK, 2018) Nu låter jag hård, men jag avråder från att köpa en amstaff om man inte har stark hundvana och är mycket aktiv. Det finns allt för många amstaff och liknande hundar som omplaceras eftersom ägare tycker att det är en "tuff" hund och som inte har möjlighet att erbjuda hunden vad den kräver.. Blandras avråder jag också ifrån. Varför en cockerpoo? Vad är det i rasen som tilltalar dig som du inte kan få ifrån en renrasig? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
1

Precis som #1 säger så spelar boendestorlek mycket liten roll.