Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 722 ggr
Hornslandet
2018-04-25 16:08
0

Tractive

Nån som har testat Tractive på sin hund? Åsikter? Mycket medveten om koppeltvång och inkallning osv. Men jag gillar teknologi, och kan föreställa mig att det inte vore helt fel att ha en extra livrem/hängsle i vissa situationer.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/gps-friluftsliv/TRATR1/tractive-gps-husdjurssparare

Sugar Mist
2018-04-25 16:23
0

Vad som kan vara värt att ha i åtanke är att för att kunna använda Tractive tillkommer en månadsavgift på kring 40-50kr om jag minns rätt

Så har man en hund som inte rymmer/är en vettig ägare som har koppel på sin rymling så ser jag ingen användning för det, det är bara en onödig utgift.

-

Hornslandet
2018-04-25 18:23
0

#1 Japp, kostar självklart abonnemang eftersom det är en pryl som är kopplad mot mobilnätet.  Det går lätt att läsa sig till på hemsidan. Å andra sidan är 40kr/mån inte nödvändigtvis en särskilt hög summa..ett knappt halvt netflix och väl 10% eller så av en vanlig hundförsäkring.. Frågan om kostnadens nödvändighet är ganska irrelevant.

Min erfarenhet av ägare med "hundar som aldrig rymmer" är att majoriteten av de hundarna (eventuellt) nästan aldrig sticker iväg på nått. Men undantagen accepteras helt enkelt. Hunden drar en lov i skogen då o då. Blir alltid skeptisk när jag hör folk prata om hur deras hund aldrig skulle kunna retas eller lockas av någonting och alltid kommer på minsta vink, eftersom jag hört och sett så många som sagt det men där verkligheten är nått helt annat. Men det är ett extremt sidospår.. tråden handlar om själva prylen, inte inkallning.

CayKantos
2018-04-25 18:42
0

Skulle vart kul o ha på kisserna o se vad dom gör på dagarna :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Rafflan
2018-04-26 02:50
1

Finns det inte såna där GPS halsband folk har på jakthundarna? 
dem är väl utan månadsavgift tror jag?

Jag gillar tanken, ibland har man ju en hund som på 4 år kanske rymt 2 ggr och dem 2 ggr vart borta 3-8 timmar, det skulle vara tråkigt att aldrig våga släppa den hunden lös ingen pga 2 misstag på 4 år, men samtidigt skönt med en GPS så man har en trygghet att om det händer igen kan man spåra upp hunden snabbt och enkelt :)

hemul
2018-04-26 09:45
0

Jo, det brukar nog vara någon slags licensavgivt.

Kan förresten tipsa om en kartapp som heter b-bark. Finessen med den är att man har tillgång till onlineversioner av topografiska kartan, både den gamla gröna och nya vektorversionen, alldeles gratis. Man kan tracka flera hundar, men det kräver förstås att man köper halsband, licens o.s.v. Men appen är fullt användbar som kartapp utan att betala ett öre och men ser ivf var man själv är.
http://www.b-bark.com/?page_id=387

Hornslandet
2018-04-26 15:38
0

#4 #5

Ja. Jägarna har ju lite bättre, och dyrare grejer. Pejl dvs.. kostar några tusen åtminstone, men har säkert bättre och stabilare mottagning, spårning mm. Men nu jagar jag inte, och jag tänker väl mer som #4 här. Vem vet som kan hända + att jag gillar tekniska prylar och tycker även att det vore lite ballt att se hur mycket min hund rör sig under en runda där han är lös eller i långlina tex.. med en sån här grej kan man ju få lite så info också..för en ganska låg summa ändå. 

Men som sagt…tråden var inte avsedd att inleda en debatt om inkallning eller lösa hundar..jag är helt enkelt ute efter erfarenhet av just denna pryl eller liknande prylar.