Unghundsbeteende
Nu har min hund börjat uppvisa allt fler unghundsbeteenden och jag undrar hur ni har hanterat perioden med era hundar. När jag ställer krav, t.ex när han biter på väggen och jag ber honom att sluta, så hugger han ofta i luften och nafsar. Jag kan lösa problemet genom att hämta en godsak och avleda, men faktum kvarstår att han reagerar på detta viset när jag ställer krav. Han hugger och ser "sur" ut, vet inte om jag behöver vara orolig över det här beteendet men han är inte osäker i övrigt… men givetvis känner jag mig uppgiven när han hugger mot mig när jag ber honom om något. hur har ni hanterat när/om era hundar uppvisat liknande beteenden?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Vad är det för ras? Hur gammal?
Svårt att veta om det är ett seriöst beteende eller inte över text, Men om du anser att detta är ett problem så skulle jag inte gå och hämta godis för att avleda, Beroende på ras så kan det bli fel snabbt och det kan ses som "åh när jag gör detta så kommer hon gå ifrån och hämta godis" och så kanske det blir en ond cirkel.
Min malle pojk brukar hugga i luften och "morra till" det är inte alls något aggressivt det är vad ska man kalla det? Damptendenser? Har sett samma beteende hos mallar men dom "hackar" tänder istället, vissa gör som min pojk dock.
#1 Det är en japansk spets, 7 månader.
Håller med om att det inte är den ultimata lösningen. Jag kan även avbryta beteendet genom att börja pussa på honom, låter konstigt kanske man han blir väldigt lugn av det. Även om det inte är ett 'seriöst' beteende så vill jag inte ge honom vinning (i detta fall avstånd) när han hugger på det viset. Jag tror att detta kan vara som du beskriver "damptendens". I övrigt uppvisar han inget resursförsvar eller liknande, är kontaktsökande etc, av den anledningen har jag svårt att se att detta skulle vara ett seriöst beteende… känns lite som att han är sur, och ju mer jag säger till honom att sluta, desto mer sur blir han och börjar hugga mot mig..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Min curly kan också hålla på sådär. Också unghund, så vi är i samma sits🥵
Han är ju retriever och blir munnig när han blir uppe i varv eller när jag säger åt honom. Det jag då gör är att korrigera tills han tar åt sig. Istället för att akta mig håller jag kvar armen och säger nej så fort han fjantar sig eller närmar sig. När han är still och håller lite avstånd tar jag bort armen.
Det är vad som funkar för oss iallafall. Det är inte så mycket konflikt som det låter.
#3 Skönt att höra att man inte är ensam! Men hugger han enbart mot dig i luften eller hugger han i armen också? :P
#4 Han brukar nafsa i handen och armen eller lite vad han får tag på. Jag tar honom för det varje gång, även om han gör det i förbifarten.
Min unghund är mest jobbig på det sättet att han inte lyssnar med andra hundar i närheten… så jäkla fokuserad på dem ist för allt annat.