Sork och hund???
Hur ska man göra ifall min framtida hund blir biten av en sork i huset? Varje vår så har vi (tydligen) ”sällskap” av att sorkar kommer in i huset på alla möjliga sätt och vis, och nu undrar jag vad som händer ifall min hund blir biten av en sork? Ska vi ringa en skadedjursbekämpare och kolla om man kan göra något åt det? Förra året så lyckades min man ta fast en sork och släppa ut den i skogen 4 km bortifrån vårt hus, men svärfar sa att dom alltid lyckas komma in på ett eller annat sätt. Och med tanke på att huset är 40+ år och knappt har gjort något åt husgrunden och sånt. Jag är väldigt mån om små och stora djur oavsett om det är en liten sork som det är just nu och så är jag mån om min framtida hund ifall den sorken ELLER hunden gör något som dom inte borde göra såsom att sorken biter hunden eller att hunden biter sorken. Jag vet att det finns humana fällor som man kan sätta ut för att fånga in sorkar, men som jag skrev, vad ska man göra ifall hunden blir biten? Såklart så är det att fara in till djursjukhuset, men vad mer? Kommer den att få en rabiesvaccin eller vad händer? Tacksam för svar.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Du bör nog kontakta en veterinär för att få ett bättre svar, men som jag har förstått det angående sork så är de inte jättefarliga, men man bör undvika att låta hundarna äta dem. (Jag har ingen superkoll helt ärligt)
Det största problemet du kan få tror jag nog är ifall du skaffar en hund som har mycket jakt i sig. Jag känner många hundar som blir helt besatta av sorkar, jagar, försöker gräva fram dem, biter ihjäl dem om de får chansen etc.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Parasiter är nog det jag skulle oroa mig för. Om hunden äter upp sorken alltså.
Tack för alla svaren. Det är ju självklart att man ska till veterinären ifall en sån sak händer, men får hunden nån sorts rabies eller blir dom bara allmänt dåliga ifall dom blir bitna? Och det där med parasiter är ju också ett orosmoment som jag tänker på.
Det är inget farligt om hunden blir biten av en sork, den kommer inte bli sjuk eller få rabies, dock kan den få en infektion i såret men det kan man få av alla sår/bett oavsett vilket djur som bet.
Om hunden dock äter sorkar finns risk att hunden får mask eller liknande, då får man avmaska hunden, det är vanligt att utekatter får mask när dem äter sorkar, det är inget farligt bara man avmaskar vid misstanke eller symtom på mask hos hunden :)
Jag vet att pappas hund blivit biten av sorkar flera gånger då hon aktivt jagar dem, utan att något har hänt.
Om risken finns att hunden regelbundet äter sorkar måste man avmaska, tror var 6:e vecka. Nu hittar jag dock inte den länken från SVA där det stod just om avmaskning. Det handlar iallafall om dvärgbandmask som kan smitta även människa.
Ja, sorkar sprider dvärbandmask. Det står på veterinärsidor att hunden måste äta sorken för att bli smittad. Lite konstigt, för vi kan ju bli smittade genom kantakt med infekterade djur eller deras avföring. enligt SLV ivf..
Nu sägs ju förekomsten av dvärgbanmask vara så låg att man inte behöver oroa sig, men förr eller senare så. Det var ju bara några år sedan man hittade en i Bohuslän, nu har man gjort fynd i mellansverige också.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/ravens-dvargbandmask
Men det är nog vanlig "mask" man ska vara orolig för i första hand.
Tack alla för svaren igen. : ) Då måste jag definitivt avmaska hunden ifall sånt händer.