Försäkringsfrågor veterinärräkning
Tyvärr har min hund skadat en annan hund. Har naturligtvis betalat deras självrisk men nu så menar dom att jag skall betala hela veterinär räkningen.
Undrar bara är det så, dom hänvisar till någon lag?
Man ska betala det försäkringen inte täcker.
När min förra hund skadade en annan hund så var det så vi fick göra. Vi betalade allt som inte försäkringen täckte.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Är din hund försäkrad så har jag för mig att försäkringen går in och täcker viss del, och resten får du stå för har jag för mig?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Ring ditt försäkringsbolag och fråga.
#2 - Hundens försäkring har inget att göra med om den skadar någon/något annat. Det är hemförsäkringen som går in där - men det gäller att kolla vad man har för hemförsäkring.
#4 Ok då har jag fått fel info i så fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Saffran0Spice Menar du d självrisken denhar i betalat men dom vill att vi betlar resten också även fast deras försäkring betalat direkt till veterinären.
Har du en ansvarsförsäkring (ingår ibland i hemförsäkringen) brukar det gå att få ersättning genom den (minus självrisk då). Men generellt har man strikt ägaransvar när det gäller hund och grundregeln är väl att ingen annan ska lida ekonomisk skada för något din hund orsakat. Om de använder sig av sin försäkring kan de dels leda till högre försäkringspremie och/eller risken att de överskrider högsta beloppet för deras veterinärvårdsförsäkring vilket skulle innebära en kostnad för dem.
#6 ring ditt försäkringsbolag pch be dem ha kontakten med den skadade partens försäkringsbolag. Om du har ansvarsförsäkring så borde all betalning ske till det bolaget som i sin tur betalar den skadade parten. Misstänker jag.. kan inte lova.. men om allt är betalt och saker tagna på försäkringar så ska bolagen sköta sådant sins imellan Jag tror inte att du ska betala ut penagar direkt tilö den amdra parten?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#6 Beror på vilken försäkring som den skadade hunden har
När vi var med om samma sak så hade den skadade hunden agria - dom har självrisk + 15-20% rörlig självrisk och då hundens räkning var mer än den ursprungliga självrisken (1500kr tror jag det är) så fick ägarna en räkning på de 15-20% som de också får betala för vården.
Så vi fick betala självrisken och de % som inte den skadade hundens försäkring tog.
Men som andra skriver här så kan du också kontakt din hemförsäkring, de kan ta en del av summan också om det blir höga kostnader.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#6 Låter som bedrägeriförsök. Du/man skall aldrig ge pengar, det skall skötas/göras upp mellan försäkringsbolagen o i slutändan blir du debiterad deras självrisk från ditt hemförsäkringsbolag.
Tro mig, jag vet då förra hunden skadade en annan hund efter att ha blivit påhoppad av den hunden. Jag sprang o hämtade första hjälpen o plåstrade om jycken. Erbjöd dom att skjutsa till veterinär, vilket dom avböjde. Några dagar senare så ville dom ha pengar, mycket pengar, för veterinär, ersättning för svea o verk, utebliven inkomst….yada….yada..osv.. Fick dom inga pengar kontant så skulle dom polisanmäla mig.
Jag ringde mitt hemförsäkringsbolag o dom sa att hade de någon fodran på mig så skulle den ställas till dom o att samtliga krav skulle bevisas i form av kvitton i original.
Gissa vilka som aldrig hörde av sig igen?
Tydligen inte första gången dom gjort det heller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En skadad hunds ägare ska faktiskt inte behöva ta av sin hunds försäkringsbelopp för att betala en skada som en annan hund har åstadkommit!
Det finns bolag, ex. IF, som höjer försäkringspremien om man har använt försäkringen under försäkringsåret. Andra bolag, ex. Folksam, ger bonusavdrag från premien om man INTE har använt försäkringen under försäkringsåret.
Skulle den skadade hunden behöva sin försäkring igen inom försäkringsperioden (vanligen 125 dagar) så kan pengarna vara slut om de har gått till att laga en skada som en annan hunds ägare ska stå för.
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag så får du nog den hjälp du behöver.
#11 Självklart skall den skadade hunden inte använda sin egen hunds veterinärvårdsförsäkring om hunden blivit skadad av en annan hund. Det är den skadande hundens mattes/husses hemförsäkring som skall stå för alla kostnader o sen debiteras man sin egen självrisk av försäkringsbolaget där man har sin hemförsäkring.
I det här fallet så har TS tyvärr redan betalat den skadade hundens självrisk, o dennes ägare har använt sin hunds försäkring för att täcka resterande belopp o nu kräver dom den skadande hundens ägare på det beloppet. Fult, man skall inte kunna få ersättning 2 ggr för samma sak.
TS skall inte betala något mer o TS bör ta kontakt med det bolag där hen har sin hemförsäkring o be dem reda ut hela soppan.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Precis som Vallhund skriver så går detta inte på hundensförsäkring utan på din hemförsäkring. Min hund bet en annan hund för något år sedan och då krävde den andra ägeraren mig på pengar då hon inte kunde ligga ute med dem sa hon. Jag betalde inget mer än min självrisk till min hemförsäkring sedan fick mitt försäkringsbolag och den andra ägarens försäkringsbolag göra upp om resten.
Betala aldrig pengar direkt till den andra ägaren då är det väldigt svårt att få tillbaka dem och det kan sluta med att man får betala dubbelt.
Codeavalone.blogg.se
Tack för alla tips, efter mycket om och men gick motparten med på detta.
Min hund bet en annan hund nu när vi var på semester. Tyvärr betalade min Pappa vetrinär räkning direkt till hundägaren. Vad jag förstår så skall detta gå på våran hemförsäkring ? har fått tillskickat mig fakturan och bett pappa att ej betala mer till hundägaren direkt. Vi har alla våra försäkringar med IF, hoppas nu bara att sambon har fortsatt att betala hemförsäkringen…..Super tråkig situation och min värsta mardröm….Tack för all information
Ingen av de här sidorna besvarar egentligen frågan om hur försäkringen/försäkringarna funkar, man gör ansvarsfrågan ganska klar.
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vems-ar-ansvaret-om-en-hund-biter-en-annan/
https://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-hundkop/
Försäkringar är jättekonstiga när det gäller sånt här. Ansvarsfrågan verkar ibland inte spela någon roll. Jag orsakade en gång genom slarv att vatten började droppa från taklampan hos grannen under (frostade av frysen och plaskade för mycket, gamla golv med breda springor mellan golvplankorna). Taket måste målas om o.s.v. Ringde så klart mitt försäkringsbolag. Nähä, de skulle gå på deras försäkring, något som ingen av oss trodde. Vem som orsakat skadan var ointressant, bara vem som fått skadan. Kände mig som ett idiot, det var ju mitt fel! Har sedan frågot om detta när jag bytt försäkringsbolag och det är så det ska gå till. Helt fel som man själv tänker.

#17 Det går på grannens försäkring men du borde ha betalt självrisken. Grannbåten brann upp/ner i somras. Vår båt blev skadad och det gick på vår försäkring. Grannbåtens ägare erbjöd oss att betala vår självrisk men några pengar fick vi aldrig-
Kattutan men stolt Plåtis ägare