Kinkig
Hej! Jag tänkte höra mig för om någon här har erfarenhet av kinkiga hundar, vår lilla papillon Luna är så förbaskat dålig på att äta och har varit det sen hon kom till oss, men det går i vågor vid ett tillfälle var hon ivrig för matskålen men de varade inte länge. Lite tips på vad för at som är bra o vad man aknkan göra skulle a trevligt. För mig är detta beteende okänt eftersom vi haft matälskande raser i familjen som Beagle..så att hon int äter gör mig frustrerad..🙄! Just nu äter hon mush vaisto lila och före det mush vaisto isblå, och torrfoder (carnilove valp) tidigare acana small breed puppy. Ja har redan hamnat slänga och ge bort mush för att hon helt enkelt inte äter den och har ännu stora mängder i frysen o de käns så dumt att man betalat "stora summor" pengar o så äter hon inte så ja hamnar slänga de mesta då de blir dåligt…
Glömde tillägga att vid varje byte är hon bättre igen och så rinner intresse ut i sanden.
Jag har en hane som är precis som du beskriver Min lösning har blivit att byta foder hela tiden typ Dessvärre är hans mage också känslig för byte… nu har jag vom og hundemat ”active” som bas sedan byter jag torrfoder. Brukar köpa 2-3kg säckar och när den är slut köper jag ett nytt märke Min gillar vom og hundemat bättre än mush, så kanske kan va en idé att prova? Det är lättare har jag märkt när man precis kommit in från en promenad också :) Har annars hört tips om blodpulver, inget jag provat själv dock Man vill ju inte gärna behöva ge det resten av deras liv, för risken är att de inte går att gå tbx…
Har du testat att stoppa Mush eller färskfoder i kong och låta henne jobba lite? Eller söka efter maten utomhus, tänker främst på torrfodret då. Vissa kräsna hundar äter bättre när de får maten i form av aktivering istället.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#3 Ja ja ha försökt med att göra så, de funkade några gånger men nu kunde hon inte bry sig mindre, de är som att det inte är värt mödan, hon nosar lite och kollar o lägger sedan av. Skulle gärna vilja ge mush då de är närproducerat och producerat av dotterbolag till ett stort köttproducentföretag i finland (känns säkert och bra)…men kanske man kan toppa med någon "godisblötmat?" Typ purina portionspåsar från matbutiken? Torrfodret i sig är inte tillräcklit intressant för att toppa med.. #2 Ja jag har antagit att ja får fortsätta byta foder, men de fins ju inte så mycke olika "bra" sorter känner jag.. så de är lite tråkigt. Dessutom så är det väl mushen som skaver mest, för ja har som sagt flera block i frysen som hon inte äter o ja skulle så gärna vilja ge mush. De konstiga är att hon ätit de sen hon var valp hos uppfödaren, o liksom tyckte massor om det i början. Men vid ett tillfälle slutade hon äta ena (mintgrön) mush sorten heelt o hulkade då hon dofta på det t.o.m o så tog vi ljuslila o de gillade hon, meen nu duger inte den heller… men ja skulle verkligen vilja att den blev uppäten så ja ska no försöka få henne att äta det.. för torrfodret får ja testa nån ny acana känner jag, den har varit bäst hittils, kan man ge vuxenmat om hon nu ganska snart är 11 mån? Eller ska ja vänta med vuxenmaten tils hon är 12mån?
Tror att valpfoder är viktigare med stora hundraser, (men jag kan ha fel) min valp nu får inte valpfoder, just för att jag redan har ett stort lager vuxenfoder hemma. Men han får istället stora mängder så honom går de nog ingen nöd på :) skönt å äntligen ha en hund som inte är kräsen… för de är jobbigt…. Jag prova att toppa med sånt du skrev ett tag, dock är de väldigt varierad kvalite på dem, typ 75% av alla märken innehåller socker… de enda jag tycker är någorlunda ok är Mjau eller Kitekatt(jag har gett kattmat för de är större utbud) resten av alla jag kikat på har innehållit socker…. helt sjukt ändå De funkade i alla fall ett tag för min vovve, sen va de också tråkiga… nu har de gått ett tag så kanske är dags å ge de lite igen haha
Min kräsna hund funkar bättre på vom o hundfoder än much. Voh luktar mycket mer tycker jag så den är säkert godare. Jag brukar hälla på lite varmvatten för att höja smaken ännu mer.