Matvägran?
Hejsan! Jag har en dalmatinerhane på 11 månader som inte äter🙄 han är inte påverkad i allmänhet mer än att han inte vill äta sin mat. Godis osv tar han emot med glädje! (Har slutat ge godis för tillfället så han inte blir ”mätt” innan han ska äta) Han är lite ”sur” i magen och fiser väldigt illaluktande samt att hans mage låter hela tiden! Liite pipig är han oxå (det är han alltid) men nu är det snäppet värre. Vad ska man göra? Mår så dåligt av hur hans mage låter och har verkligen provat en massa saker! Ska man åka till en veterinär och kolla upp honom så inte något är fel eller vad tipsar ni om? Detta är min första hund så är jättenojjig😅
Vad äter han?
Royal Canin valpfoder. Har provat någon mush-variant men det var inte heller intressant😅
Min unghund matvägrade en gång förut, en hel dag och så åt hon dåligt några dagar innan, jag gjorde precis som vanligt, serverade samma mat på samma sätt och om hon inte ville ha tog jag bort maten direkt och tillslut tog hungern över ;)!
Jag skulle ha prövat annat, men sedan får du ju ha i åtanke att dalmatiner är lite speciella i utfodringen, för du har väl inte LUA?
Det låter som han har magont, och dom blir kräsna pga ont i magen. Han bugar inte, framben ner och rumpa upp? Hur ofta ger du honom maten? Du ger ett foder som är mindre bra men om han matvägrar annat så förstår jag att man försöker med samma foder. Men det låter som detta foder inte är så värst bra för hans mage då han dessutom fiser. Jag skulle börja med ta med mig godiset ut under promenaden ge frukosten då. Att ge en hund mat senare på kvällen kan göra susen.
Vi har en hund med magproblem och vad som hjälpt henne mycket är att ge ett malt tuggben när vi går o lägger oss. Det håller magen glad över natten, vi har även alltid gett frukosten direkt när vi kommit in efter morgonturen då får dom färskfoder, sen har dom torrfoder framme.
Tycker det ändå låter som att han är lite upprörd i magen? Testa skonkost (överkokt ris med mager fisk) i små portioner i några dagar. Finns även pre- och probiotika för hund som kan hjälpa till att återställa magen, finns t ex på apotek.