Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2196 ggr
Vinternos
0

Belöna liten hund - tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är i behov av lite smarta uppfinningar eller lösningar när man ska belöna liten hund typ vid fotgående. Det blir ”hunchback”-stilen vilket inte alltid är det ultimata i längden. Belönar med rösten många gånger, men hunden ifråga är extremt matmotiverad och det är således den optimala belöningen för henne. Är inget jag lägger något större huvudbry över, men hade varit lite gött att skona ryggen ibland. Tips och idéer är varmt välkomna :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

hemul
2

Du kan inte slänga godiset på marken? Fattar att det inte funkar så bra vid fotgående eftersom det skulle avbryta aktiviteten liksom, men kanske vid andra tillfällen?

Du får skaffa en sån här. 😉
Allvar, den där är för klumpig, men du kanske kunde fixa nåt själv. En teleskoppinne med nån slags behållare i änden (typ gammal transistorantenn). Eller helt enkelt en bit tunt rep med nån slag skål i änden.

Vinternos
0

#1 Slänga belöningen på marken framför brukar jag göra, men som du säger så bryter det aktiviteten. Trevligt förslag där med en sån där pensionärspryl ;) Övriga idéer ska jag lura på lite, är lite skumt dock när jag är på Brukshundsklubben och viftar runt med rep eller pinne dock… kan få oväntat många beundrare där och säkert en del åskådare, haha :) Tack för förslagen!

- Dalai Lama

[AnimeV4]
2

Jag tänker käpp, kvastskaft, ridspö eller vad som helst som är tillräckligt långt. Du skulle ju kunna belöna med mjukost eller annat klägg och då behövs ju ingen gripfunktion.

Vinternos
0

#3 Aha, tänker du typ att man ska kleta lite laxpastej på något långt redskap? Kan ju funka :) Ska testa. Tack!

- Dalai Lama

[AnimeV4]
1

#4 Jamen precis! Hoppas att du får ordning på det!👍

Odd
1

En blomsterpinne med lite trubbig spets, bara stick på godiset och håll ner =)

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Forest]
1

Jag har lärt 2 av våra att ta godiset när jag kastar godiset, men det blir litet stop tycker iof att även större hundar blir stopp om man ger godisbit. Våran tredje hund har inte fattat vitsen med fånga godiset skinkan ost mm fick hon i början mitt på huvudet ;) nu backar hon så ibland hinner dom andra före med sno godisbiten om man har utdelning. Mitt tips är därför lär hunden fånga godiset snabbt.

hemul
1

Kom på hur man skulle kunna göra en sån där repgrej. Din hund har ju pytteliten nos ju.  Du skulle kunna skära ut en "klyfta" ur bollen på sidan som hunden kan ta godiset genom. Repet kan du fästa upptill genom att dra det genom ett hål på toppen och göra en knut som hamnar ini bollen och en precis på utsidan. Tänk pacman med lite större käft.😉
https://www.thepcmanwebsite.com/media/pacman_flash/
Tror du skulle kunna lägga i en kula torrfoder utan att den åker ut.

Fattar att det blir pinsamt på bruks, men du kan ju använda det när du tränar själva tills ni vant er. För mjukgodis är ju den föreslagna blompinnen en bra idé. Eller en antenn eller sån där pekpinne lärare har om du vill kunna fälla ihop.

Sugar Mist
1

Eller så får hunden ställa sig på bakben för att ta godisen… ☺️

-

Vinternos
0

Tack för tipsen alla! Ska testa lite olika varianter och se vilket som funkar bäst. Konstigt nog har jag på något magiskt vis lärt Chihuahuan fotgående exemplariskt, men Rut har raketer i rumpan och är alltid steget före. Hon är visserligen slyngel så det kan ju bero på det :( #9 Haha, inte ens då kan jag stå upprätt och ge henne godis. Undra hur alla gamla människor gör med sina yttepytte hundar… Tänker att oavsett vad så måste man plocka upp sin hund någon gång och det är en lång bit ner att böja sig.

- Dalai Lama