Jaktlabrador som första hund?
Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa hund och till sommaren hoppas vi att det är dags. Men det här med att välja ras är ju inte helt lätt..
För att snabbt förklara vår situation så ser den ut såhär: Jag studerar och kommer att göra det i minst 3 år till, min sambo jobbar vanliga arbetstider från 7-16 måndag till fredag. Vi båda är väldigt aktiva, man skulle kunna säga att min hobby är motion och hans är mer styrka. Dock har jag ett mindre allvarligt problem med lungorna som gör att jag inte kan springa, är alltså långa och snabba (i takt) promenader som gäller. Jag kommer spendera mest tid och energi på hunden därför ligger valet av ras lite mer på mig än på min sambo.
Nu till min fråga, efter att ha varit inne på olika raser under cirka ett år nu så verkar vi gemensamt ha landat på jaktlabrador men jag är lite orolig över hur pass mycket den kräver? Är det en alldeles för svår hund för förstagångs köpare? Andra rastips tas glatt emot.
Lite mer snabba info för att få lite mer insikt: vill ha en hund att träna "amatör-lydnad" med, kan tänka mig träna apportering, inga planer på något tävlande eller liknande, bor nära skog och promenadstigar, vill kunna ha hunden lös utan oro, vill ha fart och träningsvilja ute men lugn och ro inne, vill inte ha en liten hund, bor i lägenhet, även om jag aldrig haft hund själv så skulle jag ändå säga att jag har rätt bra koll och kan hantera hundar bra, ja jag kan ju skriva i evigheter egentligen..
Vore väldigt tacksam för era tips och råd!