Förvirrande symtom - sjuk eller inte?
Hej. jag har en Chihuahua tik på 8 år som jag är lite fundersam och orolig för. Enda sedan hon var runt 2-3 år har hon haft små anfall liknande krampanfall och anfallet varar ca 1-2 min och avslutas alltid med en kräk och sedan är hon fullt normal igen. Vid anfallen krampar frambenen och hon lyfter upp dem (tänk ungefär som att hon skulle ge någon en kram) och hon har svårt med balansen och skakar mycket. Dessa anfallen kan komma ca 1-2 gånger om året (ibland inga på ett helt år) och jag har inte sett något samband som skulle förklara dessa anfall. Det lutar ju mest åt en form av epilepsi vilket också alla olika veterinärer som jag tagit upp det med tror men en noggrannare undersökning går ju inte att genomföra eftersom hon har anfallen så sällan och de går över så snabbt. Men jag har aldrig hört att någon annan hund beter sig på detta viset vid ett ep. anfall? Det är varken några kraftiga kramper eller att hon tuggar fradga och hon är fullt kontaktbar och direkt efter hon fått kräkts så går det över. Är det någon här som har varit med om eller hört liknande?
Hur påverkas hon av om det är epilepsi men utan att medicineras? Kan det bli värre av att inte medicinera henne? Finns det andra sjukdomar som liknar epilepsi?
Hennes blodprov såg fullt normala ut när de tog för ca 2 månader sen och det enda de hittade i urin var kristaller som enligt veterinären inte behövde behandlas. Veterinären konstaterade även magkatarr med sura uppstötningar när jag berättade lite om hennes andra problem med låtande, spänd och trög mage tillsammans med en stank från munnen om hon inte äter var 3 /h och frenetiskt slickande runt munnen, så nu går hon på ID foder från Royal Canin som hon verkar fungera helt ok med. Men jag tycker fortfarande hon är väldigt spänd om magen och verkar må illa ibland och det enda veterinären rekommenderade var veterinärfodret eller omeprazol för henne.
För att tillägga har hon även börjat löpa med tätare mellanrum, nu 4 gånger året ungefär, men blöder inget. Resten av symtomen för löp är där.
Kan detta ha samband med hennes anfall eller är de alla troligtvis olika problem?
Ursäkta för långt inlägg men ville ha med så mycket information som möjligt ifall någon annan känner ingen samma symtom och beteende och har erfarenhet av det.
Ha det fint!
Epilepsi kan bero på sjukdom eller av okänd orsak, då ni redan tagit blodprov antar jag att veterinären kollade allt sånt och uteslut sjukdom. Man behöver bara ge medicin emot epilepsi vid stora problem, lindrig epilepsi behöver man inte behandla.
Dock kan lindriga krampanfall blandas ihop med smärtattacker från magen.
Att hon löper tätare kan vara bra att hålla koll på då äldre tikar har lätt att få livmoderinflammation, symtom på det är bl.a dricker mer, kissar mer, kräks, feber, flytningar, dämpad allmäntillstånd, mm.
Dem behöver inte ha alla symtom, om du misstänker livmoderinflammation i framtiden är det akut som gäller, då dem snabbt kan bli dåliga och dö om man inte söker vård i tid.
Nu är jag ju inte veterinär och har aldrig sett beteendet men jag tänker att det kan vara smärtsamma kramper i magen snarare än epilepsi? Min gamling hade det som ung och utreddes för en massa annat innan vi insåg problemet. Hon krampade inte men blev helt stel och skakade av smärta. En tik jag hade tidigare började också löpa tätt och med tysta löp. Hon hade hormonutsöndrande cystor på äggstockarna som ställde till det. Såna är godartade men växte sig så stora att vi fick operera bort dem. Och som föregående har svarat är risken stor för livmodersinflammation i denna ålder. Håll koll på symtom och hennes mående.