Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1145 ggr
färgfest
0

Min hund skäller på allt

Hur kan jag få min hund att sluta skälla på alla som går förbi fönstret och alla som kommer in i huset? Jag blir galen och helt slut av att vara skrämd med högt skällande varje tjugo minuter eller så. Han gör det inte när vi är ute för att jag har metoder att jobba med det. Men jag kan knappast veta när någon kommer komma hem eller gå förbi fönstret.

Han gjorde inte så här innan, det är en ny beteende. Han är ett år.

[AnimeV4]
0

Vad har du prövat hittills?

färgfest
0

Jag har provat att ge godis varje gång han ser någon går förbi eller de gångerna som han hör när någon kommer in i huset och har inte hunnit skälla än. Skvallerträning typ, som jag gör när vi är ute. Men det funkar inte så bra för att jag kan inte stå och kolla efter folk eller veta när folk kommer in. 

Jag har provat Time Out där han får gå in i badrummet en kortstund när han skäller och sen får komma ut när han är tyst.

[AnimeV4]
1

Kör du med klicker? Vissa hundar är ju lite trögstartade med skvaller och jag tycker att klicker förstärker väldigt bra, så det kanske är ihärdigt skvaller som gäller. Ni kanske får köra ett titta ut genom fönstret-pass om dagen, fast det kanske blir jättedrygt om ni inte har så många som går förbi.

Annars kanske steg 1 är att bryta skällandet (vattenspruta, klappa händerna, ryta till) sen skvallra då du är uppmärksam på att det finns något därute.

Time out kanske bara flyttar problemet till ett senare tillfälle?

Skälla och vara tyst på kommando kanske kan vara något?

färgfest
0

Jag använder 'yes' som min 'klicker' och han regearar jättebra med det. Men jag hinner inte med det innan han skäller för att jag gör annat när jag är hemma. 

Jag ska träna in skälla och tyst på kommando så jag kan i alla fall få honom tyst snabbare. Tack för dina tips.

[AnimeV4]
0

Nej jag förstår det!

Hoppas att det funkar för dig! Uppdatera gärna resultatet🙂

Jag har själv ingen erfarenhet av kommando på skall än då Knut är tyst med det, förutom när det knackas på dörren, men det är något jag vill lära in.

hemul
1

Det låter som om du bor i flerfamiljshus. Har du kontakt med grannarna? Tänkte om du kunde be några av dem hjälpa dig. De borde ju också vara angelägna om att skällandet slutar. Typ om de kunde ringa dig några minuter innan de kommer hem så du är beredd.

färgfest
0

Det började för att ungar kastade snö genom mitt öppet fönster och bangar på fönstren för att de tycker det är kul att få honom att skälla.

[AnimeV4]
2

Gud vad jag hatar sådana j*vla snorungar.. Då finns det alltså en förväntan eller är det vakt? Kanske det går in i varandra🤔

färgfest
0

Ja, det är så jäkla jobbigt. Suck. Inget jag kan göra heller. De har inte gjort det om ett tag men tydligen har det lyckats få honom att inte tycka om folk som går förbi. Det är definitivt vakt. Han ger flera högt. djupt skäll och sen morrar. Han verkar ha fått tillbaka lite spökålder grejer också - han tycker lådor är misstänksamma och så. Trodde det var över! Få bara göra det bästa jag kan. Blir bara så stressad för att jag inte vill störa grannarna.

[AnimeV4]
0

Jag förstår precis vad du menar. Har du pratat något med grannarna så att de vet varför det skälls?

Och det kanske blir tråkigt, men rullgardin/vanliga gardiner/persienner?

Rafflan
2

Låter lite som unghunds fasoner tycker jag, jobba vidare på det sätt du tycker funkar bäst, antingen skvallerträning eller bara säga nej, och ge det tid så lugnar han sig nog tids nog. Finns ju även antiskall halsband som sprutar vatten som funkar på visa hundar :)