Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 805 ggr
Kiwi2024
0

Unghund 8 månader

Hej längesen jag skrev ett inlägg här.

Polly har redan hunnit bli 8 månader nu och jag tror hon har en liten unghundsperiod men jag vet inte om de brukar vara såhär. Hon vill inte träna ALLS, även om man har godis leksak vad som helst så totalt struntar hon i en. Det är inte så att hon gör dumheter utan hon bara struntar i en. Är detta typiskt? Jag vill ju träna med henne och att hon ska tycka det är kul men det verkar inte alls gå just nu? Och då är min fråga, om detta är typiskt för en unghund? Vad ska jag istället göra med henne på promenaderna istället för att bara dra med henne i koppel. Ska hon och jag bara gå tillsammans eller ska man försöka träna henne ändå? Hon vill typ hellre ligga och tugga på pinnar. 

(Väldigt svårt att få med hur jag menar men ni får fråga om ni har några funderingar).

frijoh
0

Jag tror inte att man kan tvinga en hund till att vilja jobba, den måste nog vara motiverad till det. Jag skulle i din situation ha erbjudit träning, om hunden tackade nej så skulle jag respektera det och testa på nytt nästa gång, men inte med tjat för det tror jag ger motsatt effekt. Och kanske försöka hitta nya belöningar som motiverar din hund på nytt :)! Jag har själv en unghund som ännu inte visat tecken på att inte vilja träna/leka om jag erbjudit henne, men det kanske kommer, haha! Hon är 7 månader och är min första hund så kan inte så mkt själv.

Kiwi2024
0

#1 Okej nej jag tror inte heller på tjat och jag undrar om hon tycker att man är för tråkig. Jag kan ta leksaker godis allt och även pinnar bara för att få igång henne och då vill hon ha pinnen jättemycket men jag kan då säga sitt eller ligg och då struntar hon i en ändå :/

Sugar Mist
0

Tror nog det kan vara löp på gång, vill hon inte träna så träna inte- låt det vara en stund helt enkelt :)

-

Elsis matte
0

Är hon likadan inomhus? Om inte skulle jag köra träning, lek och aktivering inne, och så bara ha tålamod ute på promenad. Det du kan göra ute är att köra på "life rewards", att hon ex tar kontakt eller går fint en bit för att få nosa, ta en pinne eller vad hon nu helst vill.

Kiwi2024
0

#3 Jag tänkte också på det faktiskt så får helt enkelt vänta och se :)

#4 Hon är i princip likadan inne också och ute brukar vi försöka belöna kontakt så vi får väl bara vänta och se om det blir någon skillnad om ett tag.

Hornslandet
0

Kanske löp ja.. är väl dags då ungefär?

Kiwi2024
0

#6 Borde vara dags snart så får se :)