Kloklippning
Min unghund på 6 månader behöver jag börja om kloklippningsträningen och verkligen bygga upp ett stabilt förtroende så att hon litar på mig och kan vara lugn när jag behöver klippa hennes klor. Så frågan jag har är hur länge som längst tycker ni att man kan låta bli att klippa klorna? Alltså jag behöver börja typ nudda saxen på klon, men om klorna blir gräsligt långa så kommer jag såklart låta dom klippas av mig eller någon annan, men vill veta ungefär hur mycket tid jag har att spela på?:)
Du kan klippa klorna så ofta du vill, om du bara tydligt skiljer på kloklippning på allvar och kloklippningsträning. Eller klippa en klo om dagen och vänja hunden på det sättet. Det beror på hur fort klorna växer, på min hund har jag max en vecka mellan tillfällen.
På mina får det gå max en vecka mellan tillfällena, annars blir de för långa för min smak. Klipper dock drygt 2ggr veckan, gärna när jag borstar päls eller tänder. Tror att det är viktigt att man gör det till en trevlig stund, att hunden själv får komma och lägga sig hos en. Att göra det till en del av den normala hanteringen.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jomen alltså jag vill klippa så sällan som det är möjligt tills vi fått till relationen bättre igen. Tänker mest hur sällan man kan klippa utan att det blir skadligt helt enkelt.
När jag tränade mina farföräldrara hund kunde man inte nudda tassarna ens. En fight och du tappade hans förtroende igen. Vilket ledde till att han inte fick klorna rejält klippta på ett halvår. Dock växte inte hans klor så snabbt, men ändå. Jag började enkelt med att ta fram.klotången, sedan ge en bit ägg (han var helt galen i ägg). När det gick bra började jag klappa på tassarna utan att hålla i honom med klotången, matade med ägg eller salami. När det gick bra tog jag upp och höll ena tassen med handen, mata med godis. När det gick bra höll jag i tassen samtidigt som jag klappade med klotången på tassen, mata med godis… osv. Otroligt små steg. Men detta resulterade i en hund som stod still när man.klippte klorna. Det var dessutom inte min hund, hade honom endast en gång i veckan. Hade jag haft honom på heltid hade jag jobbat med det varje dag, då går det förhoppningsvis snabbare. Så små steg, är mitt tips!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Går nog ibland några veckor innan jag klipper, ibland varannan. Brukar försöka kolla ibland bara, klippa när de ser för långa ut. Men min hund har aldrig varit några problem med kloklippningen, måste haft en jäkla tur där. Jag knappar fram till honom när han ligger och vilar, sätter mig bredvid och tar en tass i taget och klipper, det hela är över på nån minut. Jag har aldrig tränat med godis, men det jag har gjort, kanske utan att tänka särskilt på kloklippning, är att jag ofta tar i honom, på tassar, öron, svans, mun, överallt. Dvs, när vi inte ska göra nått, i förbifarten, whatever. Jag upplever att han har blivit väldigt obrydd pga detta att just bli tagen i på olika sätt eller i olika situationer. Så kanske är det bra att vara "tafsig" på sin valp.
Saken är väl den att om man klipper klorna mer sällan så kommer pulpan att bli längre(om de inte slits mycket naturligt).. I längden kan även alltför långa klor påverka tassarnas funktion och hundens rörelsemekanism. Som #5 nämner är det ju väldigt individuellt hur ofta du bör klippa.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jag försökte få Knut att lita på mig när vi klippte klorna, men han fjantade sig bara så det blev tillslut "Så, nu kör vi!" och så skärpte han till sig efter en stund. Jag kör klosax + fotfil och han somnar så gott som alltid. 2 klor om dagen var det jag körde i början, för Knut hade väldigt långa klor eftersom han var omöjlig att klippa på när jag skulle träna i hans takt.
Alltså har verkligen testat det mesta nu känner jag och idag slutade det med att jag bröt ihop för att jag kände mig så hemsk när hon skriker världens ångestskrik. Mutning funkar inte, fil går absolut inte, munkorg går inte, gosa under tiden går inte. Om hon ligger på rygg går det något bättre men känns ju som värsta övergreppet. Och åka in och få klorna klippta hos vet/djuraffär är inget bra alternativ då hon har panik för att åka bil också. Några råd? (Jag vet att min oro antagligen smittar av sig men jag försöker vara så lugn jag kan, är van vid kloklippning av andra djur men inte hundar)
Du måste bara bestämma dig för hur du vill genomföra klippningen och sedan se till att följa din plan, eller så låter du någon annan göra det åt dig. Det finns liksom inga alternativ eller genvägar.
11# Blir inte hunden traumatiserad då? Vet ju såklart att det måste göras, hennes klor växer tyvärr väldigt fort också :/!
Vi har aldrig klippt klorna på vår hund som blir 4 år i sommar, men hon sliter ner dem själv så det behövs inte. :)
#12 Det här verkar ju mest vara ett trauma för dig? Hundar gör det dom får vinning av, den har redan lärt sig mer än väl hur den ska slippa undan kloklippningen.
Håller med #14. Jag förstår dock inte riktigt, du säger att det går bättre på rygg, vad händer då menar du? Det är inget övergrepp att klippa klorna på sin hund. Och det gör inte ont (om du inte råkar klippa ner i pulpan förstås). För mig låter det lite som en fix idé för hunden.. Det finns ju egentligen inget att vara rädd för. Jag antar att du kan klappa på och ta i hunden liksom, kloklippningen är EGENTLIGEN inte värre än så. Nu har jag väl haft lite tur, min hund har alltid varit lätt förutom första gångerna när han var valp och slingrade sig lite..
Men tex med duschande. Min hund tvärvägrade gå in i duschen.. ett x antal gånger. Men ibland behövde jag ju duscha av honom ändå. Då tog jag på ett halsband, tog tag i det, ledde in honom halvt släpandes i duschen och gjorde det - fast väl inne där gav jag godis under tiden i ett försök att göra det lite mer positivt. Döm om min förvåning när han sen nu för några veckor sen plötsligt sprang in i duschen själv när jag testade peka in där som ett test innan jag släpade in honom.. Han älskar det inte nu heller tror jag, men det kan mycket väl räcka att tolerera IMO.
Långsam träning på saker i all ära, men ibland måste man bara göra vissa saker, och då har man inte så mycket val.. Jag har behövt behandla min hunds öron nu i några veckor. Det är inte superpoppis, men det måste göras, så vi gör det, så får han nått gott i samma veva ändå.
En fråga.. har du tränat på "ryggsäcken" eller dylikt? Dvs att du ska kunna hålla henne i knät/framför dig lungt, utan att sitta och klappa eller göra nått aktivt, och hon ska bara ligga still, passivt. Jag körde det mycket med min valp, och det är lite så med all hantering nu. Han ska bara ligga still, vi gosar inte, vi äter inte godis, ingenting liksom.. bara still.
Jag hade väääldigt stora problem med Knuts kloklippning, vilket gjorde att jag undvek det flera veckor och gav honom väldigt långa klor.
Nu sitter jag upp med knäna uppdragna och lägger honom på rygg mellan. Ett hett tips är att ha ett täcke över din underkropp och att trycka ihop benen i början av klippningen.
Som jag nämnde i tidigare kommentar så är det ett himla fjant på Knut när man ska ta det i hans takt.
Jag gör numera såhär:
Sätter mig tillrätta med allt redo på bordet bredvid (klosax, fotfil, godis)
Ber Knut lägga sig på mig och vänder över honom på rygg (det går väldigt frivilligt nu när han vant sig)
Klipper toppen och "skalar" av så gott det går med klotången på 1-3 klor åt gången (du bör börja med en)
Filar ner så gott det går och rundar klorna
Under tiden får han godis medan jag håller tassen, medan vi bara myser och när han är avslappnad/stilla. Ha gärna något hon inte får i vanliga fall (skinkost, kokt kött, leverpastej osvosv).
Något jag tror bidrar till lugnet är att tassen släpps försiktigt och att han INTE får rycka till sig den oavsett om jag håller på att klippa eller är färdig.
Hänger du med?🙂
Jag har alltså haft VÄLDIGT stora problem med en Knut som ligger ihopkrupen med svansen mellan benen och skakar. Det var så illa att jag tänkte köpa Pawfix.
För oss handlar det mycket om att jag inte får bli ARG. Ilska är en default känsla för mig, så den ligger tyvärr nära när saker går fel. Och det förstör ju definitivt!
Jag har faktiskt aldrig tränat mina att klippa klorna utan bara gjort det. Min äldsta var jag mer osäker med så hon kunde man knappt klippa klorna på men sen gav jag mig den på det att dom ska bli klippta. Idag somnar hon liggandes på rygg när vi klipper. Dom andra två har jag bara ställt på trimbordet och klippt. Klart dom inte älskar det men jag har heller inte gjort det till någon stor grej utan bara något vi behöver göra och det accepterar dom.
När hunden börjar skrika och du börjar känna dig hemskt blir det bara en ond cirkel som gör det hela värre.
Antingen låt någon annan klippa klorna, finns ju kanske någon nära som hundtrim eller djuraffär där dem klipper klorna ditt du kan gå på promenad.
Vill du verkligen klippa själv måste du ta tag i dig själv, vänta ut hunden tills den lugna sig, du gör den inte illa, du skadar den inte, hunden har lärt sig detta beteende genom dig och du måste lugna ner dig själv för att träna bort detta beteende :)
14 # så kan det säkert vara! Har extremt svårt för att hålla fast djur pga personliga erfarenheter som tyvärr säkert smittar av sig. Men försöker vara så lugn jag bara kan helt enkelt och ignorera skrikandet så gott det går. Hon slipper inte kloklippningen pga skrikandet, jag slutför det men är väldigt jobbigt när hon låter så. 15# ja alltså när hon ligger på rygg är det enklare för mig att se klorna ordentligt och hon är enklare att hantera. Vi brukar också gosa mycket så ( hon lägger sig så då självmant) och fläker på benen, haha! Har försökt att göra som man gör på hästar - låta henne stå och ta ett ben bakåt men då springer hon bara iväg och jag får inget bra grepp liksom. Nej, har inte kört ryggsäcken då jag som jag skrev ovan har väldigt svårt att hålla fast djur. Gör det ju såklart när det behövs men jag tkr det är jobbigt. Annars verkar det vara en bra grej att göra faktiskt :)! Jag vet ju egentligen att det inte är ett övergrepp och att hon inte lider av att jag håller fast henne, är bara så svårt att tänka logiskt i situationer när det låter som att hon håller på att dö typ. 16# för det första, ÄLSKAR namnet knut på en hund, kallad han knut eller har han ngt smeknamn? Han låter faktiskt väldigt lik min tik! Tack snälla för råden! Gör liknande förutom filten, ska testa det! Hon brukar när vi är klara komma tillbaka om jag ber henne lägga sig så igen (på rygg mellan benen) även om klotången ligger bredvid, så det kanske inte är så farligt ändå. Har bara en smart hund som fått en lite mesig ägare, haha!
17# vad najs det låter att klippa klorna på en sovande hund i ryggläge (dröm ju)!! 18# jag får göra det! Bara göra och inte tänka så mkt kanske, och om hon skriker så får hon väl göra det då. Hörselkåpor kanske vore något :D fast igår skrek hon mest i början och i slutet kunde jag klippa klorna och hon låg ganska lugnt (tyst iaf) och lät mig klippa medan jag pulade in gottis i munnen på henne, sen avslutar vi alltid med en gosstund.
Tack förresten för alla råd och svar! Jättesnällt verkligen :)
#19 Haha, ja det gjorde uppfödaren också! Han är lilla Knut för henne eftersom syskonen är större😃Han heter och kallas oftast för Knut, men annars är det griseknoen, skithund, krullsäl, Knuters eller dylikt.
Då hoppas jag att det hjälper! Förövrigt kom jag på en sak jag lärde mig ifrån kurs.
Går att jämföras med vad jag tror kallas för power-shirt som används på hundar som är rädda för fyrverkerier och dylikt. Den ger ett tryck mot bröstkorgen.
Om man trycker fingrarna (eller tar ett grepp i huden) i bröstkorgen/bringan slappnar hunden av. Används som en korrigering som funkar ungefär som "Men skärp dig nu. Var lugn." och det har funkat bra på Knut som alltid blir trött av det. Så när hon börjar fjanta kan du pröva att trycka fingrarna mot och hålla där. När hon börjar slappna av släpper och belönar du. Belöna lugn helt enkelt!👍
Handen ska vara öppen, såsom när du tvättar håret eller håller i en apelsin.
Tecken på att hon börjar slappna av kan vara: Benen sänks ner, svansen sänks ner liggande istället för mellan benen, eventuellt kisande/blinkande med ögonen. Är du osäker kan du ta en tass och gunga lite på den för att se om hon är avslappnad eller stel.
Om du är osäker på det kan se ut kan du hålla i din arm med din ena hand och gunga på din andra helt avslappnade hand. Tassen ska bli likadan.
I början när jag kollade Knuts tassar blev han spänd igen och då började jag om med "lugna ner dig"-korrigeringen.
Kursledaren visade på en hund som låg och lät som att hon höll på att dö när de klippte klor, men svansen låg platt mot marken och benen var utsträckta😉
Avsluta klippningen med bara mys/godis och kanske pill/massage på tassarna. Hunden ska minnas kloklippningen som trevlig, vilket den inte gör om klippningen avbryts när man är på botten.
22# ååå krullsäl, Hahah! Åh tack! Ska testa det. Ska man ta i löst eller hårt?
#23 Det ska inte göra ont på hunden, men greppet ska vara stadigt. Pröva på dig själv först. Det går lätt att hålla i huden utan att det gör ont🙂
Måste bara uppdatera! Idag klippte jag klorna på 3 tassar och hon sa inte ett knyst och låg avslappnad och stilla hela tiden, fick typ en chock haha! Hon somnade nästan direkt efter uppochner i mitt knä också. Har köpt en ny klosax så den kanske var en bidragande orsak. Men tack för alla råd och jag hoppas att det här inte var en engångsföreteelse :D!
#25 Åååh!👍Hon kanske har lärt sig att det inte är lönt att fjanta sig över något som inte är farligt egentligen? Knut är likadan. Han kan först tro att han ska dö och sen en annan gång ligger han och sover på en grisblink😃
#25 Vad bra! Kanske slappnade du av mer också eftersom du hade en ny sax (låter kanske dumt, men så kan det vara). Försök fortsätt så nu utan att börja anta eller tro att det ska gå sämre! Nu vet du att din hund klarar det galant, det gör inte ont, det är inga problem. Kom ihåg det nästa gång och bara "gör det".
26# haha ja, lite så känns det! Som att "jaha, spelar ingen roll om jag ligger här och skriker för matte kommer ändå klippa " ;)! Knasiga knut, haha! 27# tack, ska försöka fortsätta så! :)
Unga hundar och valpar är lite knasiga.. Min hade ju en period han BLÅVÄGRADE att gå till bilen. Väl inne i bilen var det aldrig några problem. Jag slutade truga och locka, tog på en sele och släpade med honom, nästagång trippade han med snabbare..3e eller 4e gången var det inget större motstånd..och nån gång till så var grejen borta. Nu kan jag skicka honom in i bilen (med godisbelöning:P) från lite håll om den är öppen..!