Löplina till mindre hundar?
Kan man ha en löplina som man kan ha ute på gården med en markspiral till mindre hundar?
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Kan kan man väl, men enligt jordbruksverket får du bara ha hunden bunden i upp till 2 timmar per dygn, och det rekommenderas bara vid speciella tillfällen, inte dagligen. Själv hade jag nog fixat en lösning med staket istället, på grund av skaderisken.
Ok, men med tanke på att jag alltid är hemma (långtidssjukskriven/förtidspensionär) så har jag koll på vad som kan hända med hunden ifall jag har den ute med löplina. Och sen så ska jag och min man (såklart) ha den inne när man inte är hemma. Tänkte ifall man kan ha det när det är sommar och när man själv är därute med hunden. Min man hade tänkt att sätta ett bättre staket vid båda kortsidor utav huset så att man kan ”stänga in” eller kontrollera hunden på ett bra sätt. (Kompostgaller på sidorna.) BTW, vi har en stor gård. : )
Jo, men, lagen ser ju ut som den gör av en anledning. Att du är ute med hunden eller hemma och "har koll" har ju inte så stor betydelse, det blir inte mer tillåtet för det. Sedan säger du att ni har en stor gård, men om du menar att det betyder en längre löplina så innebär ju det bara ännu större risker för att hunden kommer trassla in sig eller fastna någonstans.
Jag tycker i alla fall inte att det låter optimalt, men som sagt, i upp till 2 timmar per dygn är det ju tillåtet i alla fall.
Ok, tack för ett ärligt svar. : ) Jag förväntar mig ärliga svar med tanke på att jag är noggrann med regler när det gäller djur, och det är bra att man är ärlig mot en som kommer att skaffa sin första framtida hund. : )
Går det inte att inhägna med kompostgaller?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Ja det kan man, förr brukade jag ha mina hundar i lina och sen låg jag bredvid och lästa bok, kollade film, mm, var jätte skönt. Dock tycker jag inte man ska ha hunden i lina om man inte är ute med hunden samtidigt som den sitter i lina :)
Jo, det kan man också göra #5 : ), men jag tänkte om man kunde ha en liten hund i en löplina en liten stund ute på gården, men jag och min man har tänkt på mycket gällande hur man kan och inte kan göra med en liten hund ute på gården. : ) Tack för svaren förresten allihop. : D
Nog kan man ha löplina. Använd sele tycker jag, annars kan det bli tokiga ryck i halsen.
Men jag rekommenderar verkligen stängsel.. Ni kan ju göra nått enkelt med kompostgaller också. Pigga hundar trasslar in sig så jäkla lätt linor.. inte särskilt smidigt eller trevligt alls i längden.
Hade långlina på en hund på mitt ex tomt och den sprang och fick linan runt benet och sträckte sig, det kunde slutat mer illa än så i den farten.. Det var bara ren tur att det inte blev värre.
Så om man bortser ifrån att ryck kan skada nacken om man har halsband eller att hunden inte ska vara bunden så kan dessa linor som håller fast hunden snabbt bli livsfarliga eller skadliga.
Sen kan man också tänka att är det en långlina utan metall "tråd" i så är det otroligt lätt att tugga sönder dessa linor.
När jag var liten var den en del som hade löplina till sina hundar. Undrar om inte det är bättre.
D.v.s. man spänner en lina eller bättre en vajer t.ex. mellan två träd, kanske två meter upp. På den löper en kortare lina. Man kan haka fast den med någon slags ring eller karbinhake. Fördelen är att linan hunden är fäst i för det mesta kommer att vara riktad snett uppåt och hunden trasslar inte in sig så lätt. Nackdelen är så klart att hundens räckvidd blir mer begränsad, den kan inte röra sig så långt tvärs vajern.
Håller med #9, det kan bli ruggiga skador av lintrassel. Det finns linor som är som flexikoppel, och sådana som liknar en gammeldags telefonlurssladd och liksom krullar upp sig. Båda de modellerna är nog bättre än en vanlig lina, men bäst är i så fall att göra en riktig löplina, som #10 beskriver. Om du kopplar hunden i sele till en sådan bör det vara säkert - men du får fortfarande inte ha hunden uppkopplad på detta vis annat än tillfälligt kortare stunder.
Tack för tipsen allihopa. Och det var ju ledsamt att läsa, # 9, men det är bra att det gick bra efter det. Vi ska se hur vi ska fixa och dona med kompostgaller sen på gården. : )
Ni får ju köpa en jäkla massa kompostgaller om det ska hägna in en större yta. Plus att ni måste ha nåt att fästa kompostgallren i också. Tror det blir både billigare och enklare att köpa sånt där billigt plastnät avsett som stängsel och några stolpar.
Bara som ett exempel, här får du 30 m för 399:-. Räcker alltså till en 5 * 6 meter stor hage.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/?f.category.code=E-052412&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1522434875772
Jag såg inte att du skrev löplina i rubriken och så föreslår jag en löplina istället. Blev lite knäppt där.☺️
Kanske bara är jag, men löplina är för mig en lina som "löper", d.v.s. rör sig, längs något annat. Inte meningen att märka ord, vill bara förklara varför det blev tokigt.