Nosgrimma
Fungerar det bra på en hund som ständigt drar? Fick tipset av kursledaren men jag vet inte hur den fungerar.

Vi har en Halti nosgrimma hemma. Men han försökte bara ta av sig den jämt och ständigt. Dessutom drog han fortfarande bara att det inte känns lika mkt när man går. Man ska aldrig rycka i sånt bara dra kopplet åt sidan då hunden drar. Nosgrimma tycker jag att man kan testa som träningsmetod, inte att hunden har det jämt.
Tror Halti fungerar bra på vissa dragiga hundar, andra inte.
Ja, det är ju för att träna bort dragandet. Det fungerar inte att stanna var gång han drar, inte heller att gå åt andra hållet.
Får väl testa noggrimma dådå-

För att träna bort dragandet så ska man använda halsband/sele och koppel. Är du helt säker på att du gjort helt rätt när du stannat varje gång han drar. Har någon duktig instruktör kollat?
För det handlar om 100dels sek när man tränar och det är mkt svårt om man har den hundtypen som verkligen kräver det.
Jag har gjort rätt. Nu tänker jag testa andra metoder.
Jag har gjort rätt. Nu tänker jag testa andra metoder.
Det där känner du bäst själv…och du skulle väl börja valpkurs eller har börjat, så jag tror ju garanterat att dom kan hjälpa dig vare sig det gäller koppel eller nosgrimma =)
Och när får jag se bild på snyggingen? Du lovade ;)
Det var kursledaren som tyckte jag ska testa nosgrimma. Affären får in dem på tisdag så vi får se hur det går :)
Och bilder kommer. HAr lyckats tappa bort min kamerakabel till datorn så jag har beställt en ny. Kanske tar en vecka innan jag får den. Sen blir det bilder :)
Jaaaaaa…jag längtar verkligen att se honom på bilder igen =))

Jag har nosgrimma på Trixie för att hon drar. Den används vid enstacka tillfällen som när vi åker in till stan eller i närheten av lastbilar som hon älskar.
Jag har bara nosgrimma på min när jag åker till stan, aldrig hemma då är han lös.
Jag har den på för all jag helt enkelt har lite svårt att hålla honom när man möter andra hundar, Han väger ca 45kg och välmusklad och jag väger ca 55kg och har inga muskler just nu.
Min mamma har halti på Albin då hon inte klarar av att hålla honom när han gör grova utfall. Så när han får på sig haltin så vet han att han ska gå ut med "mormor". Han hatar haltin men med min mamma så går han fint i början så ville han ha av den. Men nu bryr han sig inte mer än att den är obehaglig när han börjar dra och den åker uppåtoch åt sidan.

Nyfiken fråga. Ni med hundar som gör utfall tex. Funderar Ni på vilken orsak som ligger bakom utfallen och i så fall hur jobbar Ni för att få bort dem?