Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1609 ggr
KatarinaSt
0

När börja med fästingmedel?

Hej på er.

Som "nya" hundägare har vi ingen annan erfarenhet av fästingar och hund mer än förra årets fästing-plåga med vår då drygt halvårsgamla hund. Det här året ska vi sätta hårt mot hårt, för de där hemkokta huskurerna funkade inte alls.  Det blir Bravecto har vi bestämt.

När ska man starta? Vi bor i Stockholm och snö-täcket här är mer eller mindre borta helt. Har tid hos vet för hd-undersökning efter påsk så tänkte passa på att få recept utskrivet då. 

Nån som vet ungefär när de små djävulskrypen vaknar till liv?

MonicaLagerquist
0

Min plan är att börja när jag ser första fästingen på Vic.

Stolt ägare till tre La permer

Maleficum
0

Så fort det börjar hålla sig på pluskanten i några dagar så vaknar dem!

När det var milt några dagar runt nyår på västkusten lyckades min kanin få sig en fästing…

Jag vet att jag gjorde som "1 och började med fästingmedel när man siktat den första fästingen på någon av hundarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tk1971
0

Jag har varit och inhandlat 2 st Frontline i storpack idag till mina hundar, och jag tänkte börja på måndag.

Fridaaaa
0

Kommer börja nu i april. 
Men vet inte vad ännu, då det är extra viktigt med giftfritt nu när jag har en liten med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KatarinaSt
0

#3 Frontline är det där man droppar på nacken va? Hur funkar det med bad?

[kinjelooo]
0

Jag satte på ett Scalibor halsband precis. Vi har haft plusgrader nu i några dagar i rad på Västkusten så det är dags :/

tk1971
0

#5: Ja, Frontline finns som pipetter som droppas mellan skuldrorna men också som spray. Jag brukar använda pipetterna, det brukar funka bra på mina hundar.

Man bör inte bada hunden de två första dygnen efter behandlingen, för det måste sprida sig i fettet på huden. Därefter är det OK med enstaka bad i t.ex. sjöar. 

http://www.alltomfrontline.se/

Elsis matte
1

Alla fästingmedel är kraftigt giftiga för vattenorganismer, så avråder från sjöbad om hunden har yttre preparat. För hundens skull är bad okej, men inte för miljön.

tk1971
0

#8: lätt val.

MonicaLagerquist
0

Vi har ju en badande hund så att använda ett ytpreparat är helt uteslutet.

Stolt ägare till tre La permer

KatarinaSt
0

#10. Samma här. Bor vid vattnet så det blir flera dopp om dan sommartid. Utöver det så badas han varannan/tredje vecka med schampo. Därför kändes Bravecto som enda val vi har trots att det tar emot att ge hunden insektsmedel att äta. Men vi har så många fästingar här och fästingburna sjukdomar verkar både allvarliga och vanliga