Rashjälp.
Hej! Jag är så sugen på att skaffa en hund i framtiden. Men jag behöver verkligen hjälp med vilken ras jag ska välja. Så jag tänkte att jag skriver lite här om vad jag söker i en hund och sedan låta er tipsa!
**Jag söker en hund som:
*Inte älskar allt och alla
*Är korthårig
*Är lugn, tar livet lite som det kommer
*Inte kräver allt för mycket aktivering, jag vill alltså ha en ren sällskapshund
*Är så frisk det bara går**
**
Jag kommer att aktivera hunden genom att:
*Gå en långpromenad om dagen på minst en timme
*Köra lite sök
*Kanske köra lite lydnad på hobbynivå
*Jag är villig att testa på lite allt möjligt för se vad vi båda är intresserade av
**
Jag söker helt enkelt en bästa vän i vått och torrt som klarar av att ta det lugnt vissa perioder pga. min diagnos, då blir det bara kortare promenader som aktivering och kanske lite sök.
Med vänlig hälsning Allt 🙂
Västgötaspetsen!
#1 Tack för tipset, jag ska genast sätta mig och läsa på om rasen! De är så fina! 🙂
Jag glömde att skriva att jag inte vill ha en hundras som har lätt till skall. Och storlek spelar inte så stor roll men inte större än en Labrador. 🙂
När du skriver "sök", menar du godissök inomhus då eller riktigt sök med sökgrupp ute i skog med lös hund osv?
Om du menar det förstnämnda, samt har tillgång till någon form av inhängad där hunden kan springa lös, så kan någon av vinthundarna faktiskt vara ett alternativ. Förslagsvis italiensk vinthund eller whippet eftersom de generellt sett är lättare att träna med än tex en saluki eller afghanhund.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Åh vilken fin kille du har! Tyvärr så bor jag ju ganska långt ifrån Stockholm, men har jag vägarna förbi någon gång så kommer jag gärna och hälsar på, så det ska jag komma ihåg! 🙂
#4 Med sök så menar jag lite godissök inne eller ute, alltså det förstnämnda. Jag verkligen älskar vinthundar men har tyvärr ingen tillgång till någon inhägnad… Men det kanske går att lösa på något vis, kanske om jag hittar en rastgård där jag bor. Tack för tipset! 🙂
Läs på om shiba. Inte ren sällskapshund och kräver kanske lite mer än kortare promenader och lite godissök (många shibor älskar viltspår eller nosework!). Just min hund mår bra när vi tar det lugnt kortare perioder och bara går korta promenader men hon tackar aldrig ner till vandring heller. Hon hänger med på allt, otroligt lugn och skäller nästan aldrig.
Enligt mina erfarenheter är blandraser ofta friskare än renrasiga, men det beror ju såklart väldigt mycket på allt möjligt. :) Vår hund är 25% Spaniel, 25% Schnauzer (antar att det är dvärg men är osäker), 50% Isländsk fårhund. Hon är superfrisk, klarar sig bra på lite mindre aktivering, älskar att gosa och är väldigt lugn. Hon är lättlärd och älskar att hoppa. Skäller inte mycket alls, bara vid åska och om hon ser en annan hund ute på vägen, ibland om nån går/cyklar förbi men inte på länge. Hon har dock väldigt lång päls (över 20 cm på flera ställen) men den behöver ingen extra vård alls! Vi borstar henne ibland men det endast för hon tycker det är skönt eller vid fällning, inte för att reda ut pälsen då den aldrig blir trasslig :) Hon är väldigt lik Polsk Vallhund men mindre, inte så fluffig och inte så grov.
#7 Det där är en myt och du kan inte presentera dina egna åsikter som fakta. Mörkertalet för blandrasers hälsa statistikmässigt är enormt. Det görs inga hälsotester, inga mentaltester, inga kontroller eller utvärderingar av något slag. Tvivlar att någon har koll ens på vilka lagar och regler som gäller angående avel. Att hunden inte 'behöver' gå till veterinären betyder inte att den är frisk. Har någon i din hunds släkt kollats för någon eller alla av de rasbundna sjukdomarna som kommer med raserna? HD? ED? Ögon? Patella?
Om din hund är frisk är det av en slump. Att min hund är frisk (och dessutom inte rädd för åska) är inte en slump.
Blir så trött på detta eviga tjatande om att blandraser är friskare.
#7 Problemet med att rekommendera en blandras i en rashjälpstråd är ju dessutom att egenskaperna hos en blandning (speciellt när många olika raser är inblandade) är helt omöjliga att förutse. Det vill säga, att även om TS skulle köpa exakt samma blandning som du har så finns det en stor sannolikhet att den får en helt annan typ av hund med helt andra egenskaper. Kan vara värt att tänka på.
"Frågan om blandrasernas vara eller inte vara är ibland infekterad i hundkretsar. Kennelklubbar tycker ofta väldigt illa om dem. Det beror såklart på att hela deras verksamhet bygger på att hålla noggrann koll på de rena hundarna och att försvara rasaveln. Men när det gäller hälsofrågorna är forskningen ganska entydig. Sannolikheten att en blandras ska leva ett långt och friskt liv är större än för de flesta rena raserna. En brittisk undersökning av över 5000 fall visade att blandraser i genomsnitt lever nästan två år längre än renrasiga. Det beror på att när man blandar två raser minskar risken att skadliga anlag ska slå igenom."
Per Jensen: Den missförstådda hunden, sid.48
#10 Men vilka renraser ingår i den studien? Även de som avlas med prio på exteriör på bekostnad av hälsa?
#11 Det skulle jag väl tro eftersom det det gäller för de flesta hundar idag.
Här är studien han refererar till. Har inte googlat, den kanske går att hitta.
O'Neill, D.G., el al (2013). Longevity and mortality of owned dogs in England. The Veterinary Journal 198, 638-643.
Jodå. Andra träffen här verkar vara hela artikeln (pdf).
Renrashälsa vs Blandrashälsa kan vi ta i en annan tråd.
// Harley