Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1101 ggr
Fisherling
0

Träningstråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att vi kunde ha en tråd om allt vi tränar med våra hundar! Spelar ingen roll om det är koppelgående eller moment i lydnadstrean, all träning som involverar hund kan vi skriva om här 😃

Det inkluderar att be om hjälp, ge råd, fråga om någon bor i närheten och vill träna ect.

Fisherling
0

För det första.. Längtar efter bakmark och grönt gräs! 😂

Idag har vi varit och tränat lydnad i väsbyhallen. Börjat kedja ihop klass 2-momenten då jag känner att hon faktiskt kan de flesta riktigt bra. Tränade även lite på metallapporten med fokus på att hon måste förstå att hon ska hoppa tillbaka med den också, och jag tror hon fattade grejen 😃

Sedan lajade vi med lite rallyövningar som avslut. Fluffpilen ville inte gå ifrån hallen när vi var klara, hon ville träna mer ❤️

peafie
0

Vi inledde träningssäsongen idag med lite enkel apportering i skogen. Det gick heeeelt åt helvete, haha. C var duktig, men lite ofokuserad, men V var mer vild än tam och gjorde inget rätt. Insåg när vi gick därifrån att vi haft rådjurspublik genom hela träningen, det kanske var förklaringen. Vet inte. :) det är kul att vara igång igen i alla fall, nya tag med Vilden imorgon!

Bloggen     ○    Instagram

Duvethon
0

Kul tråd! Idag ska jag träna "skålen" med min 6 månaders, en övning vi fick med oss från valpkursen. Jag fyller en skål med lever och har hunden bredvid mig i koppel, jag backar något steg och när han följer mig får han tillåtelse att gå fram till skålen. I början hade han svårt att förstå (jag var dessutom otydlig) men nu har han förstått att följsamhet lönar sig ;) nästa steg är att han skall hålla ögonkontakt med mig under tiden vi närmar skålen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
0

#1 Låter kul med rallylydnad, tänkte gå en kurs när han är lite äldre!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

frijoh
0

Håller på att tränar massa olika saker med min 7 månaders, "problemet" är att det enda hon ser som belöning är lek, godis skiter hon i fullständigt. Dragkamp och kastlekar är ju ganska stressande så någon som har bra tips på andra belöningar som involverar leksaker men inte är så stressande? Vilken bra tråd förresten :D!

Hornslandet
0

#5 Fast vad menar du med stressande? Det är väl super om du kan belöna med kamplek? Då får du ju även träning på "loss" och av/på-knapp på köpet!

Idag har vi tränat sök för andra gången, gick riktigt bra och är sugen på mer nu (fast hunden är trött:P). Eller, ja alltså, vi har ju MYCKET att lära, men vi gjorde framsteg från första gången.

JoannaLi
0

#5 Beroende på hund är det ingen nackdel med att kampen är lite stressande. Om man låter hunden vinna leksaken efter lek, och eventuellt ger en godis när hunden vunnit leksaken färdigt, så har du berikat ut den största stressen. (Hunden har fällt bytet, dödat det, ätit det.) 

Har man däremot en väldigt lättstressad hund, eller en hund som inte kan hantera stressen, så kan man jobba på andra sätt. Framförallt att kanske lära in ett socialt eller näringsbaserat belöningsbeteende? Det tar tid, men kanske är värt det.

frijoh
0

6# ja att hon går upp i varv för mycket, men vi leker ju kanske 2 min aktivt max per gång, så det är ju inte direkt länge. Hon ser verkligen kamp och kasta leksaker som en belöning då hon släpper kattjagning, andra människor och en massa annat kul så fort jag bara tar fram leksakerna ur fickan :)! Kul med sökträning!! Vill du berätta mer specifikt hur träningen såg ut? :D 7# vill du ge exempel på socialt eller näringsbaserad belöning? :)

JoannaLi
0

#8 Då hade jag jobbat med att genom leken ge henne verktyg för att klara av det. Kör start-stopp, till exempel. Lek en mycket kort stund, pausa sedan. När hon lägger sig, lugnt, tyst och stilla för att vila - kör igen. Upprepa detta endast en gång första gången, sedan 2 när hon klarar av det, 3, och så vidare. Utöka också tiden och intensiteten i leken. Se bara till att hon faktiskt är lugn innan du kör igen, och inte bara fuskar. Om hon blir lugn och då låter det gå ett tag ska hon inte gå upp i varv och t.ex. börja pipa igen, då är hon inte lugn. 

Näringsbaserad belöning är enkel - godis, generellt. 

Social belöning är lite vad som helst som har att göra med dig, och utan verktyg. T.ex. klappar, omrufsningar i pälsen, beröm, studsa runt tillsammans, "dansa", rulla runt på golvet tillsammans, smekningar, klappa händerna… Vad som helst :) Att ha alla olika belöningsvarianter (näring-, föremål- och sociala belöningar) gör det lätt att variera, och använda precis den som behövs i olika situationer och träningsvarianter. 

Ett sätt att träna upp värdet på olika belöningar är att köra ett belöningsschema. T.ex. Näst tråkigaste belöningen först, sedan bästa belöningen efter. Detta kommer att bygga förväntningar och värde i den tråkigare belöningen. Sedan den tråkigaste -> den näst tråkigaste -> den bästa belöningen.

frijoh
0

9# tack snälla! Hur vet man ens om det är för stressande för hunden? Alltså hon har jättelätt att komma till ro inne och när jag slutat leka med henne så slutar hon också, då brukar hon typ gå runt och nosa på marken.

Majken!
2

Precis hemkommen efter första av två dagars skyddskurs, otroligt inspirerad och helt slut. Så otroligt nyttigt att få hjälp att se drifter hos hundarna och översätta det i praktiken, samt att få hjälp med både att prata om och att utföra korrigeringar som jag tycker helt tappats bort. Nu ska vi vila oss i form och imorgon blir det nog rätt hårt tryck på min lilla fröken, problem ska redas ut och vi fortsätter bygga inför framtiden!

JoannaLi
1

#9 Det läser du på din egna hund! Det jag skulle säga är om det påverkar hunden negativt. Att gå upp i stress i sig är inget negativt. För att jaga, leka, motionera etc måste man gå upp i stress. Det är först man inte kan göra sig av med stressen som denna övergår i negativ stress, som är dålig på hunden. 

T.ex. en hund som inte klarar av att byta fokus, hålla fokus på uppgift, blir tjutig, får överslagsbeteenden, eller en hund som mycket långt efter uppgiften fortfarande inte kommer till ro. 

Det du beskriver tycker jag absolut inte låter negativt, och låter för mig inte som någon anledning att inte kampa med hunden. Kör på, och var glad över att du har ett fungerande belöningssystem! 😍

Hornslandet
0

#8 Fast vad är "för mycket"? Det är ju bara bra om hon är taggad och leker intensivt när du ska ha det som belöning! Sålänge du tränar på att avsluta leken när du vill avsluta den.

Två minuter är för övrigt ganska länge tycker jag om du tänker belöning. På sistone kör jag bara korta kamp-sessioner när jag belönar, då är han mer taggad att utföra uppgifter vidare tycker jag.. för att få kampa igen. Den blir mer värd liksom! Tycker inte det låter som nått "stressat" alls det du beskriver. Det är ju inte dåligt med en hund som kan gå upp i varv fort, om du samtidigt tränar på avknappen!

Sökträningen är ju i förenklade drag…kurragömma. Man "vallar" alla rum och lokaler där personerna kommer gömma sig genom att gå runt överallt på förhand, hunden ska inte spåra de som gömmer sig så att säga, de ska söka. Några personer gömmer sig, på passande ställen beroende på lokal man tränar i.. Förare med hund söker igenom alla rum så metodiskt och noggrannt som möjligt genom att skicka in sin hund i alla hörn, vrår, rum, gömslen..osv. Särskilt nu när vi inte är mer än nybörjare så är det viktigt att träna på metodiken, så hunden faktiskt söker av överallt och inte bara lallar runt :) Just nu kör vi personligen inte med markering, men annars har man ju någon slags markering med hunden när den hittar en person (tex skall). Vi har inte kommit så långt, så just nu är det bara godis/lekbelöning av personen hunden hittar när den väl hittat den. Viktigaste som jag förstår det i början är ju att de ska förstå uppgiften, vilja söka och se ett (stort) värde i att hitta människor. Och att de ska jobba så effektivt och metodiskt som möjligt!

I övrigt är det ju superbra miljöträning.. kan behöva ta sig fram i trånga, mörka ställen..uppför branta trappor, genom plastskynken..whatever. Allt sånt försöker man ju få till också beroende på vart man är! Och att ignorera störningsmoment!

[kinjelooo]
0

Jag har som mål att få en stabil inkallning innan 2018 är slut. Jag lyckades kamma hem en sponsrad plats på Inkallningsskolan hos K9 Education så det är det vi håller på med för tillfället. jag har lagt ner all annan lydnadsträning, förutom inkallning och miljöträning. 

#1 jag längtar också efter lite trevligare väder! Vill gå ut och spåra igen utan att sjunka i lera var tredje steg liksom..

#5 vad jag hade varit glad om min hund hade samma "problem"!! :D du har världens största fördel som du måste ta vara på. Till att börja med lär in ett loss kommando så att ni inte behöver bråka om leksaker. Sedan lär du bara in att passivitet leder till aktivitet, dvs. avbryt leken och vänta ut hunden tills den blir helt passiv och DÅ! pang, bjuder du på lek igen :) på det sättet slipper du en fixerad, stressad hund i framtiden men samtidigt behåller värdet i leken.

frijoh
0

13 # vet inte exakt hur länge vi leker, vi leker nog kortare än 2 min i sträck när jag tänker efter. Vad kul det låter! Och värsta bra aktiveringen för hunden! Gillar han det?:)

Hornslandet
0

#15 Det är toppen, skitroligt för oss människor och jäkligt aktiverande för hundarna :) Han söker och söker och söker.. men yvigt ännu förstås, han är ju nybörjare :D

Fisherling
0

Tror jag måste börja köra egna rullövningar, det blir för stort mellanrum mellan sökträningarna. 

Har någon nåt bra tips på hur man gör egna markeringsövningar för en blivande rullhund? Vet att folk gjort det, men kan inte hitta hur.

Hornslandet
0

Är lite nyfiken på vad ni säger..

Hur förberedda var ni när ni körde er första tävling, lydnad startklass? Jag känner mig inte alls i närheten av att vara säker på alla moment, så tror jag kommer vänta längre men.. nånstans kan man ju bara köra en tävling för att få lite erfarenhet och inte bry sig så jättemycket om nått moment skiter sig totalt heller.

Fisherling
0

#18 Jag går inte ut på en tävlingsbana om jag inte tror vi kan klara det. Mina dåliga tävlingsnerver skulle inte hålla för att gå ut och känna "hjälp, vi kan ju inte allt, vad håller jag på med??" utan jag behöver den där säkerheten att "jo, vi kan allt det här, sen får det väl gå åt pipan om det vill sig så".

Jag är inte någon som kommer träningstävla på riktiga tävlingar (hua, dyrt!). Däremot tävlingstränar jag gärna med andra, blir kommenderad och gör moment tävlingsmässigt ect. Det tycker jag är jättenyttigt 😃 Speciellt för mig som på något sätt blir typ lika nervös på såna tävlingslika träningar som på riktiga tävlingar. Tror det är därför Tinja inte blir påverkad av mina dåliga nerver på tävling - de är lika dåliga när jag blir kommenderad på träning 😂

Hornslandet
0

#19 Tack för svaret :D Haha ja, kanske bra att vara nervös på träning..då blir det ju samma på tävling ;)

Jag som "egentligen" inte tänkt satsa alls på tävling eller resultat inom det kan nog känna mig okej med att inte vara helt klar första gången jag tävlar.. men samtidigt vill man ju ge det en vettig chans. Menar inte att jag vill slarva, utan snarare att jag faktiskt kan tänka mig "träningstävla" också.

Fisherling
0

#20 Tänk på att det snabbt blir dyrt att träningstävla på riktiga tävlingar ;)

Hornslandet
0

#21 Jodå.. har faktiskt ingen riktig aning om vad de kan kosta.. skiljer väl mellan olika eller?

Fisherling
0

#22 Det är inte bara anmälningsavgiften, utan det är ju bensinpengar också :)

Hornslandet
0

#23 Jajuste, just nu tänkte jag på tävlingar i närheten :) Bensinpengar är absolut inte gratis..men jag kör runt så jäkla mycket med min hund oavsett så det vore nog inte det värsta.. :)

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade ett geggigt pass på en väldigt lerig träningsplan och jag tror hon är påväg in i löp för hon var väldigt disträ och lite off.
Hon hälsar att leriga planer är jätteäckligt att både sitta och ligga på, och då kan man leka dum och glömma va vad halter är.

Över lag var det helt ok träning och visade vad vi har kvar att träna på inför tävlingen

-

Frida B
1

#18 haha jag lärde om apporten två veckor innan tävling då han vägrade ta den. Fick 9 på det momentet. Så det går allt trots att man inte är förberedd haha!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Agnes.stoltzz
1

Jag och min hund tränar mest på lydnad! Vi tävlar inget (han är för glad vid människor och är väldigt trög, så händer det mkt kan han inte koncentrera sig hah), men tränar varje dag lös i skogen. Igår jobbade vi med att jag gör ett tyst "puss" ljud, sedan backar jag. Då ska han komma tillbaka till mig. Även att gå fot tränade vi på. Han tycker det är riktig skoj faktiskt!