Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1161 ggr
[Tisstassen]
0

Frågor kring matdags med två hundar

Hejhej!

Jag hämtar en liten valp imorgon (så spännande!) och en liten fundering kring mat har väckts.

Jag har redan en hund på 3år som är lite sisådär i maten. Jag får ofta byta foder för att hålla uppe hans intresse, och han har för vana att kunna gå och käka lite till och från under matdags (dock är det voh så efter ett tag åker resterna in i kylen och serveras vid ett senare tillfälle)

jag hade en jämngammal tik på tillfälligt besök hemma ett tag som var betydligt mycket matgladare. detta triggade min kräsna hund, vilket var väldigt bra! men ibland hände det att tiken åt upp min hunds rester. 

den där tiken vaktade sin skål mot andra hundar, men ej mot människor. dock inget allvarligt som hände, för jag gick emellan och motade då bort min hane så att tiken fick äta ifred. När jag serverade och höll i en stor skål kunde de glatt äta ur samma skål utan tjafs. detta tolkade jag som att det var bra att jag hjälpte dem att samsas? kanske blev tiken lugn av att jag tog ansvar för att båda hundarna fick äta? eller hur ska man tolka det?

så nu till min fråga, så att jag kan göra "rätt" nu direkt från början med valpen! 

(Har alltså inte tiken kvar hos mig, utan bara min 3åriga kräsna hane som inte tidigare visat tendenser till att försvara mat. dock tendenser att försvara favvoleksaker…)

Är det bra att jag hjälper dem som medlare? dvs så att de får äta ifred utan att den andra hunden kommer för nära eller snor mat

är det ok för hundar att gå och checka i den andras skål när skålen är lämnad? för detta beteende märkte jag hos båda hundarna. att de ville gå och kolla så att allt var uppätet. kanske lite typiskt att de trodde "gräset var grönare"? 

eller ska jag plocka bort skålarna så fort de lämnat dem, för att förhindra tjafs? 

jag vill verkligen inte att valpen ska lära sig att försvara mat och saker! Jag hoppas att jag kan lära honom att han inte behöver vara på sin vakt, utan att jag ser till att han får mat och leksaker och allt va de kan va…….

ge mig kloka råd 😃

Vinternos
0

Vanligen ger jag hundarna mat på annat sätt än enbart i skålar, ex att de får söka efter maten i trädgården, tar med ut på promenad som belöning, ger fryst i kongar etc. Men när de får mat(i skålar) har de varsin skål och äter endast maten i deras egna skålar. Börjar de tjuva från varandra är det ju samtidigt svårt att veta vem som fått i sig hur mycket av vad och om någon behöver mer osv. Har en kastrat som lätt kan gå upp i vikt samt en slyngel som lätt går ner i vikt. Jag tror starkt på att om du skapar en trygg miljö och är konsekvent i ditt beteende så ger det en god grund till att hundarna känner sig bekväma med resurser i närheten av varandra.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Tisstassen]
0

Hur gör du när du ger färskfoder i en Kong? Lägger de sig inte rakt på den fina mattan och geggar? 😃

önskar ja kunde kasta ut mat i trädgården men det är svårt med voh… och tydligen är torrfoder Blä 😂 

Just de där med mängden som du nämner är ju knepigt… just de som hände med tiken, att hon fick i sig mer mat än hon behövde vid vissa måltider.

Elsis matte
0

Jag ser till att ingen hund går fram till en annan när de äter, och nu är de väl inkörda på det så de håller sig till sin egen skål. Däremot vill de alltid slicka varandras tallrikar, och det får de. Det är lite roligt att de brukar synka det och samtidigt lämna sin egen tomma för att slicka den andra. Om jag däremot hade en hund som var det minsta spänd även runt tom skål, skulle jag alltid plocka upp dem i förebyggande syfte.

Lojs
0

Svårt det där när hunden är van att äta lite som den vill. Jag har tydliga regler kring maten här, det har alltid varit lättast, plus att jag upplever att hundarna värdesätter maten mer då. 
Här får de vänta på varsågod (försöker de tjuva tar jag upp maten igen), lämnar de maten så sätter jag bort den och jag vaktar så de inte försöker sno av varandra. När alla ätit upp så får de kolla varandras skålar.
Jag tycker det är upp till var och en hur man lägger upp det, men det är väldigt praktiskt att ha lite regler kring maten när man har mer än en hund. =)
De vuxna är ju vana och valpen lärde sig väldigt fort rutinerna. 
Hade jag haft en hund som din som äter lite i sin egen takt så hade jag nog i alla fall till en början stängt in den när den ska äta (eller rättare sagt, stängt bort valpen), så den får sin vanliga lugn och ro. Du låter ju ändå inte maten stå framme jättelänge, så det kanske funkar?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Vinternos
0

#2 De får varsitt badlakan att äta på, gör detsamma med färska ben. Av någon anledning vill de äta på mjukt underlag.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Tisstassen]
0

#3 ja men de är typ så jag tänkt! som tur är så är inte min hund spänd å vaktar, utan de var tiken som var på besök. men jag vill undvika att det är ett beteende som utvecklas!

#4 Han åt dock mer koncentrerat när han kände att de fanns en annan hund i rummet som kanske annars tog hans mat, så förhoppningsvis så kanske de går bra. om jag är i ett annat rum när han ska äta så äter han inte alls… 

men ni båda tycker att det är ok att de får slicka varandras skålar/tallrikar när de är tomma och lämnade? 

#5 ah! jag brukar ha en tidning när han får ben, dock som du säger så är mjuka underlag något populärt så jag måste ha stenkoll så han inte vandrar över till mattan haha

Lord Vulcan
0

Har tre hundar och dom har oftast koll på sin matskål. Den äldste är oxå kräsen, som din, men jag upplever att han äter upp allt när dom är fler. Tomma skålar är ok att gå i (andras), skål med mat i (sällan), låter man vara. Funkar oftast, men valpen får jag ha ett extra öga på:)

[Tisstassen]
0

Ahh okej ja men precis de tömmer lättare sin skål om de är fler :) Tack för svar!

Haztparken
0

När jag hämtat valpar så har dom velat sno maten från dom äldre men då får man vara med och stoppa den. Till slut lär sig valpen. Mina äldre har ju själva sagt till också vilket dom får lov att göra. Min äldsta var van vid att äta när hon ville men det funkade inte när min andra kom in i bilden så sedan dess äter dom på bestämda tider och det har aldrig varit något problem för den äldsta att ställa om till det, snarare var det nog bättre för nu äter hon mycket bättre också, hon hinner bli hungrig mellan måltiderna :)