Utfall mot bilar
Har ett ganska stort problem med min hund, hon hoppar emot bilar (i rörelse) och skäller. Hon är såklart kopplad! Om vi står kanske 50 meter från vägen så brukar hon vilja fly eller så står hon bara tyst och tittar. Men så fort vi kommer lite närmare så börjar hon. Antar att det är rädsla och att hon känner sig trängd av att inte kunna fly pga kopplet, att hon vill jaga bort bilen. Jag skulle gärna vilja ha råd "steg för steg" så att vi kommer någonvart med det här. Hon är helt okontaktbar när hon gör utfallen, men om vi är lite längre ifrån är hon kontaktbar! Någon?
Lite följdfrågor :) Är hunden tillräckligt aktiverad annars? Har det hänt något bland bilar tidigare som kan ha triggat det? Är det en vallhund? Och slutligen, är du säker på att det är rädsla? Annars hade jag satsat på att normalisera bilarna. Sätt dig på ett avstånd där hunden är okej och vänta tills den är helt avslappnad. Gå ett par meter närmare och vänta tills hunden inte bryr sig om bilarna längre, även om det tar tid. Repetera och fortsätt tills hunden inte bryr sig längre.
1# ja det tror jag! Hon är bara 6-7 månader så hon orkar inte så mycket än. Det har inte hänt något bland bilar (vad jag vet), vi bor på landet så är en bit till vägen och i början var hon livrädd. Hon är en bordercollie, så ja vallhund stämmer bra :)! Kan såklart inte vara säker på att det är rädsla, men det känns så! Hon är en ganska ängslig och osäker hund så oftast så flyr hon om hon har möjlighet för läskiga saker, om hon är mer trängd (typ inomhus) så har hon lättare för att gå på än att fly om du förstår hur jag menar? Vi brukar gå upp till bilvägen dagligen och märker verkligen noll skillnad. Lastbilar vill hon fly ifrån och personbilar vill hon "anfalla/jaga" på nära håll. Att hon försöker valla bilarna tror jag inte då jag tkr det ser ut som rädsla. Men jag kan såklart ha fel.
#2 Ja, anledningen att jag fråga ifall det var vallhund är ju för att vissa (oftast understimulerade) vallhundar gärna tar ut sina instinkter på annat än får. Men om det är rädsla tycker jag att du ska göra som jag föreslog. När ni går till bilvägen, börjar du då på ett lugnt avstånd och väntar tills hon är lugn ifall hon blir upphetsad? För om du går därifrån när hon fortfarande skäller och gör utfall så förstärker du bara det läskiga.
om hon blivit helt hysterisk så brukarjag backa och ge mer avstånd till bilarna men låta några fler bilar köra förbi så att hon är lugnare när vi går därifrån. Vill liksom inte utsätta henne för för mycket. Är det fel tkr du?
Jag skulle försöka undvika att hon blir hysterisk, håll er på ett avstånd där hon kan behålla lugnet och jobba er sakta allt närmare.
#4 Precis som #5 säger hade jag börjat på att okej avstånd för att sen gå närmare. Backar du när hon blir hysterisk säger du till henne att hon har rätt, bilarna är läskiga, vi flyr. Så börja där hon är lugn, ta några steg framåt tills du märker en liten skillnad, alltså inte hysterisk men att hon kollar på bilarna eller så, och så stannar du där tills hon är helt lugn. Osv.
Är det fel på något sätt tkr ni att låta henne ha en leksak i munnen när vi går nära bilvägen? Hon kommer liksom av sig då och varken skäller eller vill attackera bilarna!
#7 Så länge det inte döljer stressen, och därmed ökar risken för att hunden floodar sig själv, så ser jag inget fel på det :)
Däremot hade jag använt det som säkerhetslina, t.ex. när man inte kommer ur en situation och bilarna är för nära, då hade jag gett leksaken att bära - och så hade jag jobbat med problemet utan leksak parallellt :)
8# vad betyder floodar?
#9 Jag är inte jättebra på att förklara det, andra är duktigare.
Men t.ex. såhär:
Din hund är rädd för bilar.
På långt avstånd gör hunden inte utfall/beter sig lugnt.
På mellanavstånd gör hunden utfall.
På kort avstånd gör hunden inte utfall/beter sig lugnt.
På det långa avståndet gör hunden inte utfall eftersom att den känner sig relativt trygg, och kan hantera känslorna utan fysisk aktion.
På mellanavståndet är hunden väldigt obekväm, och uttrycker det fysiskt genom att försöka skrämma bort bilarna/öka avståndet till faran.
På det korta avståndet är hunden extremt obekväm, men är så rädd att den inte vet hur den ska göra för att komma därifrån, så därför beter den sig lugnt - fast den är fortfarande obekväm/rädd/orolig. Den agerar bara lugn eftersom att den känner sig trängd och hjälplös. Detta är vad som kallas flooding (när man utsätter hunden mot ett obehag - hundar, människor, bilar, fyrverkerier, maskiner, djur - så pass länge/på sån stor nivå att hunden inte klarar av att hantera det, och istället väljer att stänga ner och bli passiv).
Risken är större att man floodar en hund som t.ex. beter sig lugnt när den bär på en leksak eftersom att man inte ser lika tydligt när den blir obekväm. 🙂
Jag skulle vilja rekommendera att googla, men var inte jättetydligt vad som menades. Hoppas någon annan kommer med en bättre förklaring!
#10 Varför är risken för flooding större för att den bär en leksak? Det är väl en uppgift (bära leksaken)? Om den floodar och "stänger av", menar du att den ändå kan utföra sitt "jobb" då (bära leksaken)? Jag kanske är dum här, men om en hund stänger av och blir passiv så låter det inte för mig som en hund som samtidigt kan utföra en kontinuerlig uppgift…?
#11 Bära en leksak kan lätt bli en omedveten aktion, dvs det enda som krävs är att man har stängda käftar, och kan därför utföras även passivt. Precis som att man kan gå framåt passivt. Därför anser jag att risken för flooding ökar, eftersom att det stillar symptomen (utfallen), originellt för att hunden blir lugnare, och det är en handling som är lätt att utföra även passivt, om den floodar. 🙂
10# ahaa, jag hajar! Då floodar hon när vi åker bil garanterat, men inte med bilarna! Hon brukar som sagt göra utfall mot bilarna när vi är nära och medenära men inte långt ifrån. Och inte med leksak i munnen. När det blir för mycket i andra situationer brukar hon släppa leksaken. Så tror inte att hon floodar gällande bilarna, men kan ha fel. Tack för förklaringen förresten, helt nytt ord för mig haha!
#13 Då låter det ju bra! Jag hade fortfarande tränat utan leksaken, men om leksaken låter henne hantera situationen så att den inte är obehaglig så kan man ju låta henne vänja sig vid bilarna med leksaken för att komma framåt lite fortare i träningen :)