Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3087 ggr
Sandiy
0

Morrat åt oss

Vår hund har börjat morra åt oss o den andra hunden. Händer oftast när han är nära en av oss o den andra vill klappa honom.. Händer inte alltid men ibland. Han har aldrig gjort så förr utan börja för några veckor sedan. Min tanke är att han försöker skydda oss, eller om han har ont nånstans? Kan tandproblem ge beteende förändring? Han har väldigt mycket tandsten, o rött tandkött, tar lång tid innan han vill äta osv. (Han ska ta bort tandsten på fredag)

Tarotstollan
0

Ja, jag skulle tro att det beror på att han har ont. Skönt att han skall få hjälp på fredag. Hoppas att allt går bra!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

reverse
1

Att ha ont i munnen kan få vem som helst att bete sig annorlunda.

//Lina

Tarotstollan
1

Antar att veterinären redan kollat över honom så det inte finns andra underliggande fel och smärtor på honom? Om inte, så får du ju se hur han beter sig efter någon vecka när smärtan är borta efter tandjobbet och i så fall ta en undersökning på honom igen.

Sandiy
0

Tack för era svar. Det var inte längesen dom kollade igenom honom, röntga leder,buken, ultraljud och tog blodprover. Allt såg bra ut. Tror de är något med tänderna :/ han har alltid varit snabb med att äta när han får sin mat, nu tar de en bra stund innan han börjar äta. Håller sig undan mer oså. Så hoppas att han mår bättre när dom fixat tänderna :)

[AnimeV4]
0

Nu vet jag inte hur det är för hund, men det kanske är en bra idé att röntga för att se så att tänderna inte är skadade också?

Elsis matte
0

#5 Det brukar göras tandröntgen i samband med munsanering. Jag tycker att det låter som något värre än tandsten, vilket normalt inte brukar vara så smärtsamt för hunden.

[AnimeV4]
0

#6 Jaså? Det visste jag inte! Var ju rätt nyligen tandläkaren för min katt som har FORL konstaterad och jag bad ju om röntgen. De kanske skulle tagit det ändå.

Tandstenen i sig är väl inte smärtsam. Snarare inflammationen i tandköttet. Det kan säkert göra ganska så rejält ont det med.

Fisherling
1

Rött tandkött låter inte bra. Han kan ju faktiskt ha någon sorts tandköttssjukdom. Även om det 'bara' är en inflammation så gör det ju riktigt ont; tänk hur ont vi kan få av bara popcornskal mellan tänderna.

Sandiy
0

Tror de ska röntga tänderna, vår andra hund röntga dom innan dom tog tandstenen. Vet att tandsten inte gör ont, men de ser inflammerat ut. Har själv haft inflammerat tandkött o de gör ont..

Sandiy
0

Nu är hans tänder fixade! De tog röntgen på hans tänder oså, såg att han hade en del mjölktänder kvar, men inget som stör han. Tandköttet var kraftigt inflammerat, så nu ska vi ta tandsten 1gng per år.

hemul
0

Vad skönt! Hoppas det var orsaken nu då. Han har väl ont ett tag till, antar jag?

Tarotstollan
0

Härligt att han fått hjälp! Hoppas att han kommer att må bra snart igen.