Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1858 ggr
Zoms
0

Tolkning av hundars kroppsspråk - Enkät

Jag håller just nu på med en liten undersökning om olika människors tolkningar av hundars kroppsspråk. Alla ni som är intresserade av att svara på en kort enkät får hemskt gärna vara med. Undersökningen kommer att presenteras i en rapport inom utbildningen Etologi och Djurskydd på Sveriges Lantbruksuniversitet. Enkäten tar ungefär 5 minuter att besvara och alla deltagare är helt anonyma.

Enkäten finns på denna länk - https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=559486X121150660X14827

Tack till er alla!

Ikigai
0

Hittade ett stavfel så du vet. :)

Fisherling
4

Jag tyckte att undersökningen var lite.. Minimalistisk. Den hunden som jag gissar ser "arg" ut tycker jag egentligen ser ut som en osäker hund som använder sig av aggression för att öka avståndet till det den är rädd för. Vikten i kroppen ligger bakåt, inte framåt som på en rent arg hund.

[IdaSoren]
2

Håller med #2, kroppsspråket på den arga hunden gjorde att den såg mer osäker ut än arg på riktigt, för jag tolkade den hunden som att den försökte göra sig liten/dra sig undan snarare än att vara hotfull. Hade man velat visa en riktigt arg hund hade jag lagt till rest ragg i nacken och vikten på framdelen av kroppen för att tydligt visa vad man menar. Men syftet kanske var att det skulle vara lite svårtolkat? Eller så har jag missuppfattat vad man menar med arg, för en osäker hund kan väl vara arg också ☝️

Har svarat i alla fall!

[Forest]
0

2 tyckte som dig där på den hunden, då hållningen på hunden tala mer vakt än arg.

Jag tyckte det var svårt o se dom första bilderna dessutom, jag skulle vilja att ett sånt här test görs mer med klipp på olika hundar som man får gissa på. Eller riktiga kort på olika hundraser.

CayKantos
0

Håller också med.. svårt när man bara ser silhuetter också.. valde att ej svara på dom som var otydliga på så sätt att dom tex som #2 säger visar rädsla i form av aggression eller annat..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2

Fast "ängslig" fanns ju som alternativ, så om ni tyckte att den i första hand såg ängslig ut så ska ni ju inte svara arg?

Bloggen     ○    Instagram

peafie
0

#0 Jag läser gärna rapporten sen när du/ni är klara. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

MonicaLagerquist
0

#0 Läser också gärna rapporten när den är klar.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

KatarinaSt
0

Tyckte också den "arga" hunden gav ett mer ängsligt uttryck. Hade också problem med den liggande hunden eftersom man inte såg om hunden vilade huvudet mot golvet som en hund som ligger och vilar men ändå har koll på omgivningen, eller om den låg med sänkt huvud som en hund som är undergiven och försöker förstå vad nån menar.

Elsis matte
0

Intressant, men jag tycker det blir lite missvisande då kroppsspråk är mer än en statisk siluettbild. En av bilderna var svårtydd då det inte gick att se om hunden vilade med huvudet mot golvet eller om den istället höll huvudet sänkt men fortfarande rest.

hemul
0

Ja, tycker inte heller silhuetterna var så bra. Hade också några fel.. Ser man alla på en gång är det ju lätt att sätta dem, om man också har listan på vad de ska representera. Men då blir det det ju en ren fylleriövning, uteslutningsmetoden. Men utan att att ha helheten tycker jag det var svårt. Tror jag skulle satt riktiga bilder utan problem. Fast jag kan överskatta mig själv förstås. 😉

Här är silhuetterna förresten.
https://rlv.zcache.com/svc/view?rlvnet=1&realview=113381087925757000&design=dd532ff4-8f13-4fa6-af51-c4b96f24e5f5&size=%5B16.0000%2C20.0000%5D&media=posterpaper_semigloss&max_dim=1024