Hämta valp
Ni som har hämtat valp förut.. hur har ni gjort om ni har tagit bilen men inte haft möjlighet att ha med ngn som kör/håller valpen???… lite kluven till hur jag ska lösa detta 🤔
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Ha med transportbur och kör bilen som vanligt men lägg buren brevid dig alltså inte på samma stol utan på stolen brevid. Funkar kanon

# 1 Instämmer Hunden i buren med en filt från uppfödaren som luktar bekant. Sätt fast buren med säkerhetsbälte.OBS har du krockkudde så måste den kopplas bort går inte det så sätt hunden baksätet med bälte runt buren.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Japp glöm inte bältet och filten dem brukar redan ha fixat en filt man får ;)
#2 Varför ska man koppla bort krockkudden? Kan den mosa buren eller?

#4 Ja den kommer att krossa buren.
Det är samma sak om du har en bilbarnstol så måste kudden kopplas bort.
Ok toppen tack! Ska se om jag får till ngn mindre transportbur… den till katten kanske bör funka… vi får se hur stora dom e till den tiden :p
Instagram
Oj, mycket man inte vet när man inte haft bil på på länge. Men vad konstigt, borde den då inte också krossa en stackare passagerare? Usch, nu är jag rädd för krockkuddar! 😮

#6 Är hunden inte kattvan så skulle jag skura ur buren rejält så att den inte doftar katt.
#8 ok toppen tack #9 ja. Ja vi får se. E stora kelpies denna omgången :p
Instagram
Åker transport.
En hund ska aldrig aldrig åka lös i en bil.
Satt bur på golvet i framsätet.
Om inte det går, så baksätet fastspänt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har jag mest åkt tåg med mina iom att jag inte har körkort själv. Jag skulle använda en bur, eller i värsta fall bakluckan med galler. Har själv hämtat en hund i bur (italienaren) Det var bättre iom att det inte blev samma uppståndelse på tåget som med tidigare hundar. Men det problemet slipper du ju i alla fall ;)
Hon var lugn och trygg i buren, men mycket glad över att jag öppnade lite så hon fick kika ut och slicka lite på mig. Vi har som ett litet koppel i transportburen, så hon satt ju ändå fast.
Annars kan jag varmt rekommendera att hämta med tåg om det går. Tycker det är mycket trevligare att ha möjligheten att ha valpen i famnen om så behövs. Buss är inte kul, Tesla kräktes när vi åkte bussen till tåget. Ivana var dock en nöjd hund på hemresan.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#12 tyvärr väldigt meckigt med tåg.. massa bytande och krångel så blir allt för stressande för mig och valp…
Instagram
Ah, ja då är det ju knepigare. Vi behöver ju bara byta vid Stockholms central så går pendeln hem till dörren.
När vi hämtade Jorun blev det däremot krångligt. De höll på att bygga om spåren så det var ersättningstrafik med buss halva sträckan. Tåget kom in från Göteborg tre timmar senare så klockan var väl elva halv tolv på natten. Som tur var fick vi sova över hos en vän i Stockholm och Jorun kunde sova och leka med sina släktingar under natten. Så det löste sig ju ändå. Men jösses vad jag önskade ett körkort där på tåget som aldrig kom fram =P
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Ja jag har 3-4 byten sen ca 40min från bussen hem… gående alltså :p
Instagram
Då skulle jag föreslå en rejäl bur, som är enkel att montera fast i ett bälte.
Ja blir nog det jag kör på :D
Instagram
När är det dags?🙂
Hur stor kan valpen tänkas vara? Inte större än en cairnterrier, väl? I alla fall mindre än en (jakt)labbevalp?
Jag har dels en stor "kattbur" som det går att knöla in en cairn i (det är alltså en hundbur men av kattburstyp), dels en hopfällbar "utställningsbur" där Charlie får gott om plats samtidigt som den får plats i passagerarsätet, i alla fall i min bil. Den buren har vi även haft labbevalparna i när de varit upp till 12 veckor eller nåt ditåt. Du kan låna en av dem, om du vill?
Sen får jag säga att även om mina hundar annars alltid sitter fast på endera sättet (bilsele eller bur) så får valparna åka i knät när vi hämtat hos uppfödaren.❤️
Det bästa är förstås om någon kan följa med dig, när vi hämtade min första hund Raskva så gallskrek hon hela vägen hem vilket tog två timmar… Nu satt hon ju i mitt knä, hade jag kört själv vete sjutton hur det hade gått.😛
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
När jag hämtade min senaste valp så satt han i baksätet med sele och bilbälte för hund och jag satt tillsammans med honom i bak. Vi åker närmare 6 timmar bil hem med en kisspaus då han sov nästan hela vägen ^.^
Jag åkte 8-9 timmar bussar och tåg hem med min, 4 byten var det tror jag. Var ingen fara, bra med byten så valpen kan få kissa.
Tänk på att sätet lutar så ha något under buren som kan väga upp lite.
#21 va mena du?🤔
Instagram
#22 Sätena är ju lite urgröpta, så att säga. Inte platta🙂
Ahh nu fatta jag. Trodde mi menade jag skulle luta tillbaka rygglänet… 😅
Instagram