Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2053 ggr
[SweetSunday]
1

Fjällvandring med klövje

Hej! Många frågor kommer nu om fjällvandring med klövje 😃

Min hund är snart (29/3) 1 år gammal och väger 17 kg. Van att gå mycket i skog och mark, mycket off-road och klättring och hoppande på stockar och stenar. Orkar gå ca 7 km (min sträcka, han är ofta lös så han går säkert dubbelt så mycket eftersom han springer hit och dit)  i varierad terräng och är då lagom trött när m man kommer hem och han somnar sött. Han har gått som längst 11 km (min sträcka även då, hans lär vara längre) och var då märkbart tröttare mot slutet (vi kommer hålla oss till våra 7 km ett tag till så han slipper bli för trött). I sommar ska jag iväg på utlandsemester med min pojkvän i en vecka. Min familj kommer vara hundvakt och har tänkt ta med sig hunden på en fjällvandringstur. Jag vill förbereda honom så bra som möjligt inför detta.

De har räknat med att maxsträckan de går per dag är 12 km och hunden kommer vara kopplad (såklart; med tanke på säsong och lagar), så han kommer inte heller kunna flänga runt så mycket utan gå ungefär lika långt som de gör. Tanken är att han ska kunna bära sin egen mat som kommer väga ca 2,8 kg för en vecka, detta är ju ca 16% av hans kroppsvikt så det bör vara möjligt att få honom redo för det om jag förstått rätt?

Då kommer frågorna:

1. Är denna klövjeväska en bra väska? Är ni nöjda med denna? http://vildhunden.se/butik/nya-ruffwear-approach-pack-meadow-green/ 

2. Kopplar ni hunden i väskan eller har ni halsband också? Tänker att kopplet kanske lättare gör att väskan rubbas och hamnar obekvämt?

3. Om de ska sova i tält (de kollar en del stugor och så också), bör hunden ha ett liggunderlag eller liknande att sova på? Rekommendationer på något som är bra, lätt att bära och inte alltför dyrt?

4. Jag vill börja skonsamt såklart. Tanken är att börja med att han får vänja sig med tom väska så snart den är beställd, därefter lägga i 400 g till en början (200 i varje sida) (totalt ca 2% av hans kroppsvikt) och låta honom träna med detta 3 ggr i veckan i typ 2 veckor innan man ökar med 100 g till per sida (totalt 600 g) och sedan fortsätta ungefär likadant till vi kommer upp i omkring 2,8-3 kg. Är detta ett okej sätt att vänja in vikten?

5. Hur gör man egentligen när man tränar klövje? Tar man bara vanliga skogsturer men det råkar hänga med en väska på ryggen eller ska man tänka på något mer specifikt? Ska hunden ha ett kommando av något slag? Stannar era hundar och nosar och grejar med klövje eller ser de det som att de arbetar och därför mest går framåt? Hur ska man tänka vid inlärningen av klövje?

6. Har ni haft midjebälte och typ expanderkoppel eller har ni haft långlina/löplina eller hur har ni gjort?

7. Generell fråga. Har tänkt röntga honom för HD/ED såklart, men vet inte om det är bäst att röntga direkt efter han blivit 1 år eller om man ska vänta lite? Bör man göra det innan man ökar vikten i klövjeväskan för att se hur bra förutsättningar kroppen har för att klara belastningar (så att man får minska vikten han ska bära om han inte har bra höfter alltså, kanske att han får bära 400 g av sin mat eller nåt istället)? Hur tänker ni kring detta?

Övriga erfarenheter och tips när det gäller klövje eller fjälltur med hund uppskattas! 🙂

Lona
2

Vad är det för ras? :-) Ett tips när du börjar träna är att du tar tex små Pet-flaskor med vatten i som vikter, då kan du även hälla ut (eller dricka upp) lite den sista biten så det blir lättare på slutet. Min ridgeback tyckte att det var jätteroligt med sina ”arbetsväskor” och skärpte till sig betydligt när hon hade dem på. Vi gick dock aldrig på långturer, hon brukade få bära spårutrustningen, fika och sånt när vi skulle ut i skogen. Jag hade hennes vanliga halsband och koppel, trädde det inte genom klövjeväskan. Jag satte helt enkelt kopplet i mitt skärp men det är klart att det är bättre med ett ordentligt hundförarbälte.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SweetSunday]
1

#1 Det är en tollare 🙂

Kul att hon såg det som arbete, inte helt säker på att min skulle göra det 😛Han kommer nog mest tycka att jag har satt på honom en massa underliga grejer som är helt onödiga 😉

Min är egentligen mest van vid sele (vi använder bara halsband vid korta kissrundor), men det går ju knappast att ha sele under/över väskan och är som sagt rädd att rubba balansen i vätskan om man knäpper kopplet i den… 

Hmm… läste någon tråd där de knäppte kopplet i ryggsäckens midjerem. Det kanske är klokare, blir nog lite klumpigt med både tung och stor ryggsäck med höft/midjerem + hundförarbälte… Får kika hur deras vandringsryggsäckar ser ut… annars funkar det ju som du säger med ett vanligt bälte med 🙂

Tack för tipset om vattenflaskorna! Det var smart! Blir ju lättare att reglera vikten på det sättet 👍

Ambrose
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utifrån mina egna erfarenheter med en Rottweiler tik.

Vi tog vår första vandring då hon var strax över 1 år. Hon var då friröntgad både HD och ED och hade tränats med klövjan innan, samt var mycket vältränad generellt och byggde muskler väldigt lätt. Vi var ute i 2.5 dagar och gick ca 15km/dag. Hon bar sin mat och mina regnkläder. Maten är bra för dem att bära eftersom vikten lättar för varje dag. 

1. Jag tycker att det är svårt att säga något om den väskan. På bilderna ser den ut att ligga lite för långt bak(hunden ska bära vikten med frampartiet), och helst bör du nog prova ut väskan på din egen hund, alternativt köpa en från de riktigt bra märkena(Laika eller Snowdogs). Ruffwear är ett väldigt populärt märke(där jag tycker att man betalar en del för just märket) och de funkar utmärkt som t.ex. styrketräning, men vandring sätter lite mera press på både utformning och kvalité. Om du inte har tänkt vandra regelbundet så är det ju onödigt att lägga ut pengarna på de absolut bästa. Då kan Ruffwear nog duga.

2. Jag kopplar aldrig!! hunden i väskan. Just p.ga. det du skriver. Risken är jättestor att hunden går lite snett framför dig, och då blir hela väskan snedbelastad vilket kan leda till skador i det långa loppet.

3. Hunden bör definitivt ha ett eget liggunderlag, och helst även täcke. Jag har ett vanligt skumliggunderlag som jag har skurit i 2 delar(hunden har 1 av dem). Rullar bara in det i mitt vanliga liggunderlag. Ingen direkt extra vikt eller plats.

4. Jag tycker att det låter som ett lämpligt sätt. Bara du är uppmärksam på honom då ni tränar. Det absolut viktigaste är att vikten är jämnt fördelar och ligger "längst fram" i väskorna. Jag personligen föredrar påsar med sand istället för vattenflaskor. De formar sig bättre efter hunden kropp och ligger oftast helt still i väskan.

5. Som med all träning så börjar du med att värma upp hunden utan väska i 10-15 minuter(behövs inte när väskan är tom). Därefter tar du din promenad. Sedan plockar du av väskan och värmer av hunden i 10-15 minuter :)

6. Jag har kopplat min hund i vandringsryggsäckens midjerem(Det blir jätteobekvämt att ha midjebäste under) och jag använder alltid expander. Jag har inte ett expanderkoppel, utan en separat expander som man kopplar i det vanliga kopplet, men sådant gör man efter smak. Jag tycker att det är praktiskt att kunna gå vanliga rastrundor utan expandern påkopplad.
Väskan i sig brukar vara signal nog för "nu arbetar vi". Visst får hon kissa, nosa lite etc om hon behöver det, men tanken är att jag promenerar på i en normal takt och inte stannar var 5te meter.

7. 400g är en så liten vikt så om du bedömmer att din hund är i god hälsa och inte t.ex. haltar eller visar obehag då och då i vanliga vardagen så tycker jag att du kan klövja med en viss vikt innan han är röntgad. Jag hade dock inte gett mig ut på själva vandringen innan hunden är kollad av veterinär :)

Då vi vandrade första gången tog vi flera pauser, även för människornas del. Fika, lunch, fika, middag/framme vid målet. Då tog vi av väskorna och hundarna lärde sig snabbt att det var bäst att vila. Om hunden är trött och vill vila/sova är det viktigt att man ger den möjligheten, och kanske t.om. lägger den ned på en dyna/filt på kommando  och lär den att koppla av där.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Vinternos
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klövjar mycket med mina hundar, nu även med min 2kg tik(hon bär på två koksaltslösningsbehållare). Hunden behöver vänja sig vid väskan till en början, gärna innan man börjar fylla den med saker. Viktigt när man lastar väskan är att vikten är jämnt fördelad och lättast är om man lägger väskan över benet(ditt ben då alltså) för att kontrollera. Väskan ska bäras främst med frampartiet men viktigt är att den inte skaver mot armbågarna eller faller för nära marken(vilket är lätt hänt om sidoväskorna är stora och inte utfyllda). Med andra ord är det noga med hur väskan sitter på hunden, annars kan den göra mer skada än nytta..Tycker för övrigt att du fått bra, kloka svar ifrån andra medlemmar. Såhär ser en klövjeväska ut på en Russkiy toy. För övrigt lite halvkass bild, men den får duga. Tillfälligt okopplad, bör tilläggas.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

hemul
1

#4 Så gulligt! Kul att se! 😃

[SweetSunday]
1

#3 Hade tänkt prova ut men de flesta av de märken som verkar bra finns inte på de butiker jag kikat på… Verkar mest vara på onlinebutiker eller butiker alldeles för långt borta! Snowdogs såg jag kostade 2000 vilket känns lite väl mycket då det är mina föräldrar som betalar väskan (de tyckte att de inte kunde lägga på mig att köpa en väska när det är de som ska vandra 😛). Vi kommer troligen inte vara regelbundna fjällvandrare (kan inte veta dock då jag aldrig vandrat), jag har själv funderingar på att vandra nästa år med hunden och mina föräldrar i år då. Fastnar jag för vandringen kanske det blir regelbundet men det är svårt att säga. Är Ruffwears andra variant bättre i anläggningsytan? http://vildhunden.se/butik/ruffwear-palisades-pack-klovjevaska-2017/

Vart kan man kika på Laika? Hittar ingenstans som säljer dessa? 🙂 Tips på andra väskor med bättre passform men som inte kanske kommer upp i de 2000 som en Snowdogs skulle kosta?

Tack för svaren på alla frågorna! Känns som jag har lite bättre koll nu! 😃

#4 Tack för svaret och vilken gullig bild! 😍

[SweetSunday]
1

#3 Är Ruffwear såpass dålig att det är värt att kanske säga till föräldrarna att jag betalar mellanskillnaden till en Laika/Snowdogs? Är skaderisken större med en Ruffwear? Blev lite velig nu, hur ska jag tänka? 😃 Såg att Laikan och Snowdogs hade samma pris ungefär, vilken av dessa rekommenderas?

Ambrose
1

#7 Jag föredrar Laika. Har 2st. Gillar främst att väskorna är så stora och robusta, speciellt om man ska ut en hel vecka själv. Snowdogs väskor är lite mindre, däremot specialsyr man de väskorna efter sin hunds mått.
Jag köpte båda mina begagnade för ca 800, men på den enda hade förra ägaren klippt av magremmen så jag fick ta den till en skräddare som kunde sy på en ny.
Kolla om du hittar någon begagnad i ditt område?

Annars beror det som sagt helt på.. hur mycket planerar du att vandra? Det är ju väldigt onödigt att ha 2000kr liggandes i garderoben typ ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Vinternos
1

#5#6 Tack! Lycka till med klövjandet och fjällvandringen :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[SweetSunday]
1

#8 Hmm har kikat efter begagnat men hittar inget så får nog bli en Ruffwear den här gången och fastnar vi för vandring och vandrar mer än typ en gång per år (som vi inte ens gör nu) så kanske man får investera i en bättre senare 🙂

#9 Tack! 🙂

hemul
2

Det har varit flera andra trådar här om klövjeväskor och om jag inte minns alldeles fel har folk varit nöjde med sina Ruffwear. Tror det mest är att de är lite små jämfört med de dyrare, igen om jag minns rätt.

Har du möjlighet att prova i fysisk butik är det så klart bäst.

Har ju inte ens hund nu jag, men klövjeväskor är nåt jag är intresserad av att använda när jag äntligen får en igen, så jag följer såna här trådar. 😉