Basset Hound
Hej! Det skulle vara jätteroligt att få se bilder på era bassets! Har funderat på bassets ett tag och tycker dem värkar som så fantastiska hundar. Lugna, snälla osv.
Och ffa sjuka på alla sätt.. Ursäktar men det finns så många andra raser.. varför skaffa en ras som har hud, ögon, öron, höft, armbågs, rygg och säkert lite mera problem??… Finns andra friska trevliga raser :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#1 Förstår hur du tänker till 100! Jag har som sagt ingen Basset utan funderar lite på raser fram och tillbaka. Alla raser har ju sina för och nackdelar osv. Kommer inte skaffa en hund på ett tag utan kollar bara runt lite på olika raser. Tyckte Basseten verkade som en bra hund i övrigt:) Har även funderat på att kanske köra någon liten tävling i rallylydnad (mest som kul grej för hunden och ägaren) och då är ju Basseten inte den som passar till 100% direkt. Funderar fram och tillbaka helatiden på för och nackdelar med raser:)
Om du inte vet så kan du kolla rasbeskrivningar på SKK och SKK köpa hund! Jag föredrar köpa hund, för det är finare bilder där och sidan är snyggare🙂
#2 bra du kollar runt! Men kan ärligt inte säga någon som helst positivt om basset. Jag ser bara lidande eller en hund som snart kommer att lida..
Instagram
#3 Ska kolla upp det:)
#4 Tråkigt att en sån (enligt mig) fin ras i sinnet, om man vill ha en lugn hund ska ha mycket hälsoproblem:( Vilken ras har du? (Om du har hund i nuläget:)
#4 Jag har alltså inte fastnat för Bassets till 100 utan tycker dem verkar härliga i sinnet. Sen tycker jag att jag kunde ha varit tydligare med att säga att jag gillar just sinnet på dem och inte att dem verkar fantastiska med allt som tex hälsan på dem. När jag skaffar ny hund så kommer det nog inte bli basset men haft dem i tanken mer:) Ville mer se bilder från andra på dem som man inte bara kan googla fram om du förstår:) Vilken ras har du om du har ngn hund i nuläget?
#7 Har ingen hund med ska skaffa en Kelpie. Men kolla i rasgrupp 9 på skk. Dom är avlade för sällskap och flera av dom har det lite lugnare gosiga i sig :)
Instagram
De bassetar (säger man så?) jag har träffat har haft helt underbara personligheter. Men en som jag ofta möter ute på promenader (sedan tiken var 5 år, nu är hon snart 10), ser helt fruktansvärt ut, hon har alltid gått med kopplet sträckt, bakom sin matte.. detta trots att matten redan går i snigelfart.
#8 Kollar runt lite där:) Har nu börjat öppna ögonen lite mer för lydnad/rallylydnad och tycker det verkar som en rolig aktivitet. Om jag skaffar en ny hund så kommer jag nog inte välja en ”latmask” om man får säga så:)
#9 Låter ju hemskt! Stackars hund:(
#9 Låter ju hemskt! Stackars hund:(
Jag tror man säger bassetar. Elller bassetissar.😛
Nä, jag skulle också säga bassets. Såg ni den där dokumentären Pedigree Dogs Exposed? Det var om hur illa det står till med aveln, speciellt i UK. Men fick se hur många raser såg ut förr jämfört med hur de ser ut idag. Basset var en av dem jag verkligen reagerade på. Den "gamla" var jättefin, dagens BIS-vinnare hade buken i backen och riskerade att snava på sina egna öron.
Jag laddar inte upp bilderna jag har från filmen för den kommer bara att deletas även om den gamla är över 50 år gammal och copyright alltså inte gäller och båda är screen caps vilket faller under citaträtten. Får duga med den här länken till andra bilder.😎
http://emgn.com/entertainment/dog-breeds-looked-like-100-years-ago/
Basset är nr 10. Titta gärna på de andra också. Min favorit, eller skräckbild, hur man nu vill se det, är mops (pug). Den var ju jättefin från början!
#13 Tack! Så synd med hur man avlar sönder hundar;(
#13 Oj! Såg på listan nu! Härregud vilken skillnad!:o Moppsen var ju heelt anurlunda och Basseten med! Hemskt:(
#10 Grejen med sällskapsraser är inte att de är latmaskar eller inte orkar så mycket. Det handlar om att de inte behöver så mycket som andra raser. Även en Chihuahua tackar utan tvekan ja till att hitta på en massa roliga aktiviteter, men den blir inte knäpp om den inte aktiveras ordentligt varje dag heller.
Jag har en curly coated retriever. Han behöver få använda nosen och springa av sig 1-2 timmar om dagen, annars mår han inte bra. Han vill alltid jobba och tackar aldrig nej till vad jag erbjuder honom.
Pappa har en phaléne (papillon med annat pälslag) och hon är nöjd av att strutta runt på gården och leka med en godisboll ibland.
#15 Bullterrier är rätt läskig skillnad också.
#17 ja, men samtidigt har Bullterriern ej ont av att ha en sådan formad skalle. Deras problem, ihop med många andra bullhundar, är hudproblemer.
Instagram
Men håll med om att den ursprungliga är snygg!
#10 Förstår att inte sällskapshundar är lata. Menade inte att den gruppen är latmaskar häller. Menade mer att det finns raser med mer motivation till att arbeta och vissa är envisare osv. Jag känner massa helt underbara sällskapshundar som är pigga och med på allt. Så det hade inte ngt med sällskapshundar när jag sa ”latmask”:)
#10 Förstår att inte sällskapshundar är lata. Menade inte att den gruppen är latmaskar häller. Menade mer att det finns raser med mer motivation till att arbeta och vissa är envisare osv. Jag känner massa helt underbara sällskapshundar som är pigga och med på allt. Så det hade inte ngt med sällskapshundar när jag sa ”latmask”:)
#16 inte #10 😂
Haha blev fel
#21 Okej! Då hänger jag med🙂
Man säger bassar :) En hundras som funnits runt mig i över 20 år. Beroende på uppfödare så kan du få mer markfrigång och rörlighet. Bassar kan absolut lyssna och tävla rallylydnad, men det är inte säkert. De gör ofta lite som dom vill även om det finns de som gjort lydnad och agility. Så vad exakt är det du är ute efter gällande basset hound? För det skiftar starkt i temperament och sävlighet. Gillar du utseenden men vill ha en mer aktiv hund så finns basset artesiand normand. En aning felstavat i namnet, de är lika basset hounden i utseende men mer inriktade mot jakt och därmed mer rörliga i skog och mark.
#25 "Absolut" och "inte säkert" går inte ihop…
#26 En basset hound behöver bra motivation till varför den ska göra det och själv tycka att det är kul, så därför blir det en tvetydlig mening som följs av en förklaring på hur jag menar.
#27 Jo fast att en Basset gjort något på en tävlingsplan once in a blue moon skulle jag inte kalla att rasen behöver "bra motivation" utan att det helt enkelt inte är en ras som är avlad för att vilja träna på det sättet. Vill man ha en ras som skulle kunna tänka sig en del träning så bör man välja en annan ras.
Det är såklart inget fel på att Bassets inte vill köra agility eller rally; det är inte poängen med rasen. Men vill man göra sånt så bör man titta efter en annan ras.
#27 Just därför som jag frågar vad det är exakt TS gillar med basset hounden ;) För det är ingen aktiv hundras längre, jakten är nästintill borta och endast ett fåtal uppfödare kör drev. Jag pratar motivation överlag gällande basset hounden och inte enbart för rallylydnad. Man måste vara inställd på att basset hounden lever ofta efter mottot "jag hör dig men tänker inte lyssna".