Borsta tänderna
Har en hund på tolv år som jag fick dra ut 4 tänder på häromdagen. Fick rådet att börja borsta med stomodine som jag har hemma. Hon har alltid gnagt på ben men det är tänderna längst in jag fått dra ut. När jag medlet på tandborsten så börjar hon nysa försöker dra några gånger och så nyser hon igen så hur gör jag? Kanske håller jag fel håller runt nosen för att få grepp…hur länge måste jag hålla på? Kan jag lägga medlet på något annat eller kan jag köra med pipen som finns på flaskan och dra runt tänderna? Hur gör jag? Nysningarna kanske lugnar ner sig när jag hållit på några dagar eftersom det är nytt har aldrig gjort det förut
Ring kliniken du var hos och be dom visa dig, så får du visa dom hur du gör osv. Mycket enklare då :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej så du har inget råd att ge mig
#2 jo, mitt råd skrev jag i mitt inlägg. Fråga veterinären om de kan visa dig :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej tänkte mer på om du borstade tänderna på din hund och kunde förklara hur du gjorde
På Youtube finns många videor .. Sök på borsta tänder hund el brush teeth dog.. Finns mer på Engelska 👍 Lycka till 🤗
Det kanske är något i tandkrämen som hon inte tål eller ivf reagerar på. Tror mer på det än på att hon skulle börja nysa p.g.a. din bristande käftöppningsteknik. Det är mycket skit i tandkräm för människor. Kan inte tänka mig att det är bättre i hundtandkräm.Jag skulle öva att borsta utan tandkräm först. Nyser hon då med har jag fel.🙂
Går det bra, så prova med tandkräm igen när hon vant sig vid processen och se om det funkar då. Gör det inte det, byt tandkräm. Det är ivf mest den mekaniska borstning som gör nytta, både för oss och hundarna. Så borsta med vatten är ganska bra bara det.
Ljummet vatten kan vara en idé när du bara använder vatten. Blir rent fortare. Prova på dig själv så märker du skillnaden. 😉
Stomodine är mot inflammation i tandköttet. Pröva Bucadog eller Virbac! Virbac är billigare och jag föredrar den dryga konsistensen. Rekommenderar även att du använder en så kallad fingertuta istället för tandborste for starters🙂