Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1335 ggr
flygandefaran
0

behöver akut hjälp, aggressiv aussie

Det här inlägget kan bli väldigt långt men jag ber er hundkunniga att läsa igenom och hjälpa mig. 

Jag var väldigt aktiv här förut, fast på ett annat konto. Skrev varenda dag om min nya Aussie valp och allt han lärde sig och hur kul vi hade. Sedan, föll jag in i en djup depression. Jag är fortfarande inte frisk, men jag har måste ta mig i kragen och göra nåt åt hur allt har blivit. Jag har en Australian Shepherd hund på ca 1 & ett halvt år vars beteende har blivit en hel katastrof. Han ÄLSKAR att leka dragkamp och hans uppfödare gjorde det med honom när han var väldigt liten, att dra i sockor osv. Han föddes utan syskon i kullen så han lärde sig att han skulle leka så våldsamt med människor, inte andra hundar. Iallafall, han har ALDRIG varit aggresiv mot människor, förrän nu. Han har alltid skällt som en galning på hundar och människor, men när vi möttes sniffade han bara på dom och skakade på svansen. Nu har han börjat hugga och bita människor. Nu direkt han ser en främling utomhus (bor i en liten by så han är inte så van med mycket folk samtidigt) så skäller han och drar sen fokuserar han på deras fötter för att börja hugga och bita. Så varenda gång vi ska gå på promenader går vi omvägar för att inte möta andra människor eller djur. Han är väldigt snäll mot sin familj, och han smiter aldrig. Inomhus är han en ängel, så duktig och skötsam. Men direkt vi går ut blir han till en annan hund och tror att HAN är ledaren i flocken, men han ska veta att det är jag. Jag vet inte hur jag ska få honom att lyssna. Han är min allra bästa vän och jag behöver hjälp för han förtjänar det bästa i hela världen. Han lyssnar på min pappa ibland, men han ska ju lyssna på mig! Han är förmodligen väldigt understimulerad pga min psykiska ohälsa men det ska det bli ändring på för jag tycker egentligen att hundar är så kul, det är mitt stora intresse. Agility, spår, drag osv. Men när jag blev  sjuk så blev inget kul längre. Jag känner mig rålös. snälla hjälp, kram

LinDajSon
9

Aktivering gör jättemycket men det vet du ju redan. :) Kan du inte ge honom det själv just nu, så hitta någon som kan hjälpa dig, det är helt okej vilket som. :) Glöm agility, kör spår eller någon annan k r ä v a n d e och icke stressande aktivitet där hunden får jobba sig trött, gärna med nosen. Gå en kurs, det brukar vara inspirerande och motiverande. Eller hitta en träningskompis! Aussiehanar i den åldern kan vara ett j…a h…e. Bokstavligt talat. Det är inget skämt när vi som "haft ett par" varnar nya aussieägare för ettochetthalvtårsfasen. Samma sak när man höjer ett varningens finger för att skaffa en aussie om man lider av depression, social problematik eller liknande. De är SÅ känsliga för hur vi mår och en del av dem reflekterar det utåt. Ibland händer saker under livets gång som man inte kan rå över, att man mår bra ena dagen betyder ju inte att man kommer göra det nästa dag men jag tänker att det är viktigt att förstå att de är r känsliga för hur vi mår. Det är lättare att förstå deras agerande om man förstår hur de fungerar. :) Jag kan lova att din hund inte försöker ta någon ledarroll, men han vet inte vad hans uppgift är och hanterar det bäst han kan. Utåtagerande, och han försöker kontrollera sin omgivning. Tydliga regler men framför allt att ge honom ett s y f t e i livet, och en möjlighet att bränna energi - både mental och fysisk - kommer göra underverk. När ni kommit igång kommer det bli lättare och roligare, och du kommer märka förbättring vilket gör det ännu roligare. :) Håller tummarna för er.

[AnimeV4]
0

#1 skriver jättebra!

Sedan tänker jag att du helt enkelt får se till att han inte kan skada någon eller något för det kan gå illa! Tänk om han biter ett barn eller en katt? Munkorg på, skulle jag säga.

flygandefaran
0

#1 Tack så mycket. När jag skaffade honom mådde jag inte dåligt och hade inga diagnoser, men sen kom andra problem som inte hade med honom att göra som fick mig att mista livslusten. Jag är naturligtvis stenhård med att se till att han inte har någon möjlighet att bita någon för om jag skulle bli anmäld skulle jag nog bryta ihop- när nåt barn kommer över så stänger jag in honom och andra hunden (som är jätte snäll och lugn, pappas hund) i mitt rum. Jag vill bara att han ska sluta försöka för det en miss kan så lätt hända, att jag tappar kopplet, inte ser någon som går bakom mig etc… Vill inte behöva oroa mig. Nosövningar är han extremt duktig på och han tycker att det är superroligt. Men jag brukar då bara slänga ut matbitar i skogen t.ex och låta honom söka, ska man göra det mer avancerat än så? Tar gärna emot tips.

LinDajSon
2

Låna en bok om spår, eller sök på internet! :) Att leta mat på marken är ett trevligt sätt att berika hunden, men det kommer inte göra honom trött eller nöjd. Spår däremot kommer hjälpa dig att göra honom balanserad! Rätt balans mellan fysisk och mental aktivering kommer behövas för att du ska kunna börja jobba med felbeteendena i vardagen (och de kommer nästan garanterat mattas av bara av att han får arbeta). Jag tycker absolut att du ska försöka kontakta din lokala brukshundklubb, där finns det folk som kan hjälpa dig. :)

Elsis matte
3

Problemet är nog att han blir väldigt uppstressad ute och det hjälper inte att du (med rätta) är orolig för att han ska bita någon. Jag tänker att ni måste jobba på flera fronter: - Se till att hantera honom så att inget kan hända. Munkorg kan vara ett alternativ, likaså att ha honom dubbelkopplad till ett hundförarbälte, så att han inte blir lös bara ni tappar kopplet. Först när man känner sig säker har man ro att vara pedagogisk. - En aussie är en brukshund och kräver arbete. Att bara leta godis räcker inte, jobba med spår, nosework och så vidare, där hunden verkligen måste koncentrera sig. Ordentligt med motion är också viktigt, att han verkligen får röra på sig i egen takt och bränna av energi. - Lär honom saker som underlättar kontrollen. Att ta spontan kontakt med dig för att "be om lov", att ta kontakt på signal. Sitt-stanna kvar, inkallning och att gå lugnt och fint vid sidan, även med störningar. - Sedan är det själva beteendet, som förmodligen kommer mildras något ifall de tidigare sakerna är på plats. Ta gärna hjälp av någon som kan rasen och har erfarenhet av detta problem.