Farligt för hundar (ätbart)
Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en lista på vad som är farligt för hundar att äta. Vet att det finns en liknande tråd, men i den här kan vi väl enbart hålla oss till att lista upp vad vi vet är farligt! Så får man en lista på det, vore jättebra tycker jag!
Så fyll på och kom ihåg - Håll er till ämnet ;)
- Choklad
- Lök
- Tillagade F-ben
Kom bara på dessa tre just nu, så hjälp till! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inte bara tillagade f-ben utan alla f-ben (fisk, fläsk, får, fågel) då dessa ben lätt splittras i småbitar och kan fastna i halsen eller tarmarna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vissa säger att det är farligt och andra säger att det inte är farligt så länge de inte är tillagade. Därför jag skrev tillagade, för det verkar alla vara överens om är farligt. Själv vet jag inte vilket som är sant, men ger inga F-ben alls.

Idegran
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Avocado och svamp hörde jag häromdagen
putt
rådjurs ben splittrar sig också, skulle aldrig ge f-ben oavsett om det är tilllagat eller inte, jo föressten om det var malet i kvarn så det blev mjöl då hahaha.
för mycket vitlök kan bli giftigt för dem,

Sötningsmedel. : )
Förlåt sara, men måste få fråga. Är godis farligt för vovven? alltså människogodis?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Beror väl på vilken sort det är, chokladgodis är ju inte bra
_**/Mvh Anne
Ot: De var för att ecko lämnades ensam ett tag igår. Och han vandaliserar alltid då. Så hitta han ju min godispåse och mumsa i sig ALLT! Allt från lakrits till sura suggodisar till chokladploppar. Han har bajsat väldigt mycket idag (dagen efter) och rapar en hel del. Men annars märker jag inget..

#10 så länge han verkar må bra och inte har diarre eller förstoppning så är det nog ingen fara
_**/Mvh Anne
Du har skrivit upp lök. Hur är det då med köttbullar? Är det OK? Fick tips om detta på valpkursen jag går.

#12# Det är så pass lite lök i köttbullar så det är ingen fara med det.
sen måste man tänka lite på att det oftast är farligt i för stora mängder, man kan rada upp tusen olika saker som är giftigt o farligt men som är minst lika farligt för oss i för stora mängder, som lök, visst d e nog farligt om du ger hunden 2-3 kg lök om dan, men vem gör d? ett par bitar lök i maten är inte farligt, eller avocado va d nån som skrev me, om jag ger min hund en liten bit avocado så är det inte farligt, men ger jag honom kanske 10 st hela på en dag så är det nog inte så bra.. så tänk lite relativt också….
OK bra att veta, tänkte att det var nog så, annars hade man nog inte använt köttbullar på valpkursen.

#14# Hi,hi du har så rätt så….du är en klok liten flicka du. 
#16 haha tack tack =D
Vattenmelonskal? Hur är det med det?
Sen är det ju skillnad från hund till hund. En hund kanske klarar upp till 10 lökar, medans en annan inte ens klarar en.
Själv har jag hört att det här med F-ben är en fruktansvärd myt som folk måste släppa. Det är inte förän ben blir tillagade som dom flisar och då är dom benen lika farliga som några andra.
Det är vad jag hört iaf.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#20 Jag håller fullkomligt med. Låt hundar vara hund, såna som klarar av alla ben så länge de inte är tillagade. Jag vet en hund som dog av att ha lekt med en tennisboll. Vilket nog är lika vanligt som att dö av att ha ätit F-ben
Russin kan skada njurarna. Men vet ej vilka mängder dom menar. Läste på en hemsida…
Där är en av trådarna!
Jag har fått hör att ALLA ben kan vara farliga tillagade. Vet att ett av benen mamma köpte i djuraffären som antagigen var kokt, blev till små små flisor och fick hennes hund jättehård i magen så han knappt kunde bajsa.
Det var oxben.
Mammas vovve Luffe hade ju också en insident av ett rökt oxben, då mamma fick ge såndär olja som åsa tipsa om:O haha, va nu de hette. Men de är nog efter individer också… ecko kunde äta oxen utan problem!

Det finns en lång lista på växter m.m. på giftinformationscentralen , glykol och xylitol smakar sött och är giftigt. blågröna alger i sjöar och hav är också giftigt. Paddor,snigelgift och råttgift är giftiga.
Man kan även ringa till farmacevten Birgitta Molin som är leg.receptarie och specialicerad på djurläkemedel på telefon 0900-1000 900
Bra länk Kerstin!

Ingefära… Så pepparkakor ska man inte ge hundar.
Hur är det med saffran, vet någon nått om de? Ecko ääälskar nämligen lussebullar (lussekatter)
saffran har jag för mig ska vara farligt så också cocos…vilket snodden inte kan låta bli :-))))

Vindruvor är giftigt för hundar.
är saffran farligt alltså?
Men gäller inte de allt, att om de är så doser gör de väl ingen skada? För jag menar.. vi äter bara lussebullar om julen och han kan få en liten bit som blir kvar när jag äter då och då?

Allt kan vara farligt i för stora mängder men i vilka mängder är dessa saker farliga?
_**/Mvh Anne
cocosen är för söt sade min vet…saffran skrev jag att jag inte var helt säker på,men har för mig det….kanske någon annan vet??