Lekregler
Jag och min hund har fått kämpa för att hitta den gemensamma leken för att kunna använda den som belöning. Det har gjort att jag uppmuntrat allt typ av bus (som inte är farligt då) från hans sida. Tar han min vante och sticker iväg blir det ett "Oj, du tog den, vad busig du är!" och samma om han stulit leksaker. Nu har det gått så långt att han stjäl mina vantar typ 150 ggr per promenad eller snarare att han tar den direkt när jag fått den tillbaka 😉Jättesmart av honom för då ber jag honom få tillbaka den igen ("Kan jag/matte få den?" är vårt kommando för det) och så får han godis och beröm, dvs allt det roliga går i en cirkel: Ta vante och springa iväg alternativt dra dragkamp med vante = jättekul, få kommando att lämna tillbaka den och få massa beröm = också jättekul (vilket är bra då vi tränar apportering) 🙂 Han och jag har med andra ord verkligen hittat leken och han är nog redo för att inte få uppmuntran i alla bus han hittar på (men kanske fortsätta uppmuntra vissa typer av bus).
Jag känner att det nu är dags att införa lite regler för med tanke på den aktuella temperaturen på -14°c utomhus blir mina händer något kalla när jag inte får behålla mina vantar på över huvud taget 😛Han kan som sagt "Kan jag få den?", dvs lämna tillbaka leksaker (även om det ibland tar liiite extra tid om han just då har sin favoritleksak), men han lämnar alltid tillbaka. Vi håller även på att öva in ordet "tack", att han släpper på kommando. Han släpper ju i stort sätt alltid automatiskt om jag har bett om att få leksaken (vilket jag håller på att träna bort då han i apporteringen bör vänta på att få ett "tack" innan han släpper), men om vi kampar kan jag behöva vara övertydlig med att leksaken är "död" innan jag säger "tack" och han släpper. Men detta jobbar vi på och det går framåt. Nästa lekregel jag vill tillämpa är väl att det främst är jag som initierar lek, eller egentligen vill jag att han ska kunna initiera lek också, men jag vill väl skapa någon regel kring att mina saker är mina och du får låna dem när jag säger det… typ 😉Att han alltså ska kunna hoppa upp och ta min vante när jag sagt att han får, eller ta leksaken när jag sagt det. Han kan kommandot för att börja leka. När jag belönar med lek säger jag "Ta den!" och det lyssnar han på. Så det bör inte vara svårt att få in att saker som jag håller i eller har på mig får man endast ta vid det kommandot, medan saker på marken får man leka med och initiera lek med mig med. Låter det rimligt som lekregel?🙂 Hur bör jag enklast träna in det? Bara bli stel och tråkig och inte busa tillbaka när han börjar hoppa upp och bita i vantarna? Då kommer vantarna bli förstörda men det kanske det får vara värt 😛 Känns iaf som det enklaste sättet att få honom att förstå.
Har ni några lekregler och hur har ni tränat in dem? Vilka lekregler har ni tyckt är viktigast? 🙂
Kul att du fått han att inbjuda så mycket till lek! Dock kanske det kan bli problem om han får leka med allt på marken/golvet, om du träffar/skaffar barn t.e.x kanske risken blir stor att han förstör sakerna till barnen? Beror ju på om han sliter sönder saker och hur benägen han är att ta reglerna till överdrift.
Bara en quick sidenote, är lite för frusen för att ha riktigt fokus på texten, men kan det t.ex. vara ett alternativ att ha med sig en leksak som hela tiden sitter i handen (på ett snöre t.ex.), eller en magnetboll som man sätter bak på jackan eller något som han "får" sno? Så får han fortsätta initiera lek som han gjort innan, bara på ett sätt som gör att du slipper förfrysa händerna :D
Haha, vad lika vi är i våra kommandon. Jag har en retriever som totalälskar mina vantar, eller vad han nu fått för sig är hans leksak/bäroffer. Det kan ta en ganska lång stund (läs tjat) att få honom att släppa att han inte ska ha den saken.
#2 ger bra tips. Jag köpte en boll på rep på Granngården förra veckan och då kan man ju ha dragkamp som belöning fast man håller i andra änden hela tiden och säger sitt stopp-kommando när det behövs.
Granngården har även bra mjuka pipisar (stummisar här hemma..) som funkar likadant, men de kan vara svåra att ha ett bra grepp på när man har vantar.
#1 Det är sant 😃 Jag menade nog egentligen att han får leka med de leksaker som är hans när de ligger på golvet 🙂De flesta leksaker han har är leksaker som jag har i en väska som bara är till för belöning, dvs han har inte tillgång till dessa i vanliga fall. Detta för att göra att de blir roliga och speciella. Men han har väldigt bra koll på ditt och mitt i vanliga fall och leker och biter bara på saker som är hans (förutom mina vantar då, men det är mitt fel då jag började träna kommandot "kan jag få den" med just mina vantar för att de var lätta för honom att greppa. Å andra sidan kanske han ser barnleksaker som sina egna också då barnleksaker och hundleksaker ofta är rätt lika utseendemässigt… men vet inte riktigt hur jag ska få honom att veta skillnaden isåfall (nu har jag inga barn än, men i framtiden blir det väl så). Någon idé hur jag kan göra istället? 😊
#2 Ibland håller jag i en leksak som han får ta istället för vantarna, men det blir lite klumpigt med så många saker att ha koll på känner jag ibland (iaf när man dessutom ska försöka krångla upp godis ur fickan 😛) så ett snöre är nog ingen dum ide 🙂 Frågan är hur jag ska ha snöret? Hålla i det? Eller typ fästa det i jackan… men gör jag det lär nog jackan gå sönder så småningom, han är envis och stark 😃 Men hålla i en leksak med snöre är ju iaf mer praktiskt än att hålla i en stor, klumpig leksak i sig 🙂Får klura lite på om det finns något man kan sätta fast i jackan men som går att ta loss, kanske nåt med kardborreband eller nåt sånt som går att "riva" loss… *funderar*
#2 I feel you! Hur håller du kopplet förresten? Jag lärde mig på kurs att ha öglan runt tummen och knyta handen för att låsa greppet och det gav mig mer frihet och mindre trassel. Anledningen är att det är säkrare än att ha öglan runt handleden, för gör hunden ett ryck bryter man sig lättare. Det är även lättare att snabbt byta mellan händerna då.
Faktiskt svar: Jag brukar ha kopplet på ena tummen och leksaken på andra. Ibland har jag bollen i jackfickan så att snöret hänger ut. Det är lätt att dra upp den ur fickan trots vantar då.
Har jobbat en hel del på att han inte får stjäla saker ur fickor och händer. Det är lite jobbigt för honom ibland, men tar han tag eller hoppar säger jag bara "nej" eller "slut" för jag ska kunna gå med saker i händerna utan att få dem stulna av en munnig retriever😛
Kanske lite överkurs, men det finns ju små halsband för hundar och katter med ett spänne som knäpper upp sig vid för mycket tryck, så att de (framförallt utekatter) inte ska fastna i saker? Då kan man ju ha ex. en nyckelring, sen halsbandet med leksak på. Nu vet jag inte hur stor din hund är men min är en 25 kilos växande klump och han skulle definitivt utlösa spännet, eller förstöra det..🤐
Annars har jag faktiskt haft en karbinhake med saker hängandes i jackan. Ex. resevattenskål, som är som flaska och skål i ett.
#3 Tack för tips! Får titta på dessa repbollar! 😃 Här krävs inget tjat utan jag får tillbaka dem direkt… men han är så extremt snabb att han alltid lyckas ta dem en millisekund efter jag belönat med godis (för att han lämnat tillbaka dem) igen 😛 Så det blir mest som en ända lång lek, ta vante, lämna tillbaka vante, ta vante osv… man kommer inte så mycket framåt på promenaderna om vi bara ska göra det precis hela tiden, jag leker gärna hans lek, men jag tröttnar efter kanske 5 gånger i rad och tycker att vi kanske kan leka och sen gå en liten bit och sen leka igen (så att man kommer fram till skogen som ju ändå bara är 800 meter bort någon gång…), han skulle kunna göra 100 gånger i rad 😃Med en boll kommer vi fortfarande inte komma mycket framåt, men jag slipper frysa om händerna och det är huvudsaken. Vi får väl leka på hans sätt ett tag och så får vi väl leka "jaga leksaken" på vägen mot skogen om jag springer iväg med den… då kommer vi komma fram på nolltid och han får behålla glädjen med att ta initiativ nu när vi äntligen leker så bra tillsammans!👍
#5 Håller det runt handleden så gör fel då 😊 Får testa att ha det runt tummen istället 👍
Jo, hade en idé om att ha den regeln som du då verkar ha att man inte får stjäla, men samtidigt är det så härligt att han nu verkligen vill leka och tar initiativ till lek på egen hand. Så kanske är värt att testa med att han får fortsätta göra så och ha snörleksaker och sådant istället! 🙂
Såna halsband kanske är en idé! Min väger dock 17 kg så han är något mindre, men borde nog klara att lösa ut ett sånt ändå om en katt på typ 4 kg ska klara det i en nödsituation 👍
Kanske kan du en korg med leksakerna han alltid har, och ur den får han ta saker och använda till lek.
Jag har försökt lära in lekregler med vår heffaklump. Har inte funkat att han tar lek på eget initiativ mot en. Om vi bara ska leka säger jag - ska vi leka. Sen har jag lärt in stopp - vilket är sluta, släpp det du har i munnen etc. När leken är slut har jag lärt in- nu räcker det, dvs nu gör vi något annat. Gå o lägga dig, gå vidare etc. också försökt att ta i selen/halsbandet betyder passivitet typ. Vilket har behövts för vår skull.
#6 Jag får bara tjata när han hittat något random, såsom en socka. Han kommer med den som "Kolla vilken cool grej jag hittade!!", jag säger "slut", han släpper. Sen vill han jääääättegärna ha den igen! Annars är han väldigt duktig på att ge mig saker och visa dem, men när han väl bestämt sig för att något är hans bäroffer så blir han sååå sugen!😃
Känner igen det med att man inte kommer någonvart. Därför gillar jag även att kampa, för då kan vi stanna upp lite, sen går han sååå fint bredvid och skvallrar på leksaken för snällsnälla jag viiill ju ha den!
Knut brukar lalla runt när jag kastat leksaken, om den är jättefin. Han har till och med svårt att komma till mig med den utan att jag blir lite sur på honom först, för den är det bästa som finns, typ. Underbart när han gillar saker sådär eftersom det blir kanon belöning och att han har kul, men det blir lite tjatigt. Unghund..🥵
#7 Det tycker jag absolut att du ska pröva! Jag tyckte att det var jätteäckligt först och glömde bort mig, men nu är det ett väldigt skönt grepp. Det tar ett tag att vänja sig😃
Vad som än funkar för dig!👍Mins leksug lär aldrig sina, så då kan jag vara lite restriktiv med stölder😛
Ja, är han väldigt taggad på leksaken lär ju inte mycket hindra honom och klarar en katt det så! Jag vet att cykelhjälmar som funkar likadant har röda spännen. Jag vet inte hur det är med halsband däremot. Du får kanske fråga. De enda halsbanden och selarna jag sett med rött på har lås, så man får passa sig för att blanda ihop det!
Jag ska in till Granngården och Arken Zoo imorrn, så då kan jag ta mig en kik och uppdatera🙂