Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1780 ggr
ipopuma
2

Hjälp med ras

Hej jag är lite vilsen om vilken ras som skulle kunna passa mig till nästa hund och undrar om någon har några förslag. varför vill jag ha hund; För att kunna träna och tävla i ipo eller mondoring/skydd. Troligtvis ipo då det är en sport jag håller på med idag. (beror väl på de nya reglerna) Vill ha en hund där jag kan lägga ned all min tid och själ för att det ska bli bra och satsa. Vad kommer du att göra?: Ja det är ju att träna lydnad, spår och skydd. Jag är en liten perfektionist och älskar att jobba med detaljer när det kommer till hundträning så är ju skönt om hunden klarar av det. Jag kommer komma ut och tävla och ta mig så långt som jag bara kan. Har jag som tränare ”potential” för att nå SM och VM vill jag inte ha en hund som stoppar mig Jag kommer även att springa med hunden och hålla på lite med drag men bara på hobbynivå. I nuläget drar/springer jag ca 1-4 pass i veckan med min riesen så det kommer ju bli ca detsamma med nästa hund när den är redo. Allmänt vill jag ha en hund med föremålsintresse och mycket go i. Den ska vara arbetsvillig och helst ha will to please i sig. En liten arbetsmaskin ;) som aldrig ska säga nej till arbete. enda kravet på päls är att den inte ska kräva alltför mycket pälsvård. Någon trimning eller klippning någon gång i månaden och genomborstning 2-3 gånger i veckan kan kanske ge ett perspektiv på vad jag vill ge tid på det max. Så kort och gott en pigg och glad vän som hänger med på mina galenskaper

tiger tok
1

Schäfer? Kelpie? En bra collie?

Magrat
2

Schäfer skulle kunna fungera om det är från rätt kennel. Annars kanske Malinois kan vara värt at kika på, just på grund av skyddet.

Min morfar har en schäfer som är en jävel på skydd. Men skulle jag lägga all den tiden, och ha önskan att komma uppåt hade jag nog satsat på Malinois.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Turast
2

#1 collie till IPO? 😅

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
2

Kelpie är väl inte helt optimalt om det jist e skyddet du är intresserad av. Annat kan jag inte säga.. känner inte bruksraseena nog för att kunna rekommendera. Hoppas du hittar. Rottweiler, beauceron, terveruen? Som sagt vet jag ibte super mycket. Sen schäfer som ngn nämnt ovan

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
1

Malle, malle, malle eller möjligen holländare.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinDajSon
3

Säger som #5. Malle eller holländare. :)

apportbocken
1

Malle eller holländare, en bra bruksschäfer skulle nog också kunna passa.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lord Vulcan
1

Schäfer alla gånger. Kolla kennel torneryd. Föder upp till ipo skydd försvaret och polisen. Min hunds valpar, gick många till norska försvaret. Syskon till henne är i Norge och svenska polisen.

ipopuma
1

Tack för alla tips :) 

Nästa fråga är väl mer Varför är just

malle

holländare

schäfer 

(kelpie, collie,terv rottis) bra för just mig?

Hur stor aktivitet och kamplust har dem. Rädslor och motor har dem? Är dem glada i mat? Acceptera dem socialitet (att någon visitera dem) ? Hur stora är dem? Är dem enmanshundar eller inte? Är de allvarliga eller leksamma i sin uppgift? Hur ser hälsan ut? Måste man impotera för att hitta en bra hund?

Elsis matte
2

Malle och holländare tänker jag också i första hand. Just eftersom dessa raser är framgångsrika inom skydd/ipo och passar bra in på din beskrivning. Personligen är jag förtjust i holländare, har träffat ett par otroligt trevliga, men har inte erfarenhet nog att säga om dessa representerar rasen helt. Gå förslagsvis in på SKK och rasklubbens/uppfödares hemsida och läs på mer om raserna. Kolla resultat inom de sporter du vill tävla, vilka raser och linjer toppar. Titta på MH-diagram osv.

Elsis matte
1

Och se förstås till att träffa representanter från de olika aktuella raserna. Både att hänga med hundarna och prata med ägarna ger nog ett bra hum ifall det är en hund för dig eller inte.

tiger tok
1

En bra rottweiler kan ju va riktigt trevlig i IPO. Vad är det som gör att du inte vill ha en till riesen?

Lona
1

Jämför man med riesen så är de betydligt "robustare" mentalt än belgare och holländare som är mycket signalkänsliga och reagerar väldigt snabbt, på både gott och ont. Riesen är definitivt snabbare och förigare än många tror men samtidigt betydligt coolare, de stressar inte upp sig på samma sätt.
Samma sak med rottis, de har också en helt annan "robusthet" än malle/HH.
Schäfer är väl ofta lite mer sansad än belgare och HH, lite mer vänliga för förarmissar.
(Nu jämför jag alltså den bruksavlade typen av respektive ras men det är väl ganska självklart.)
Vad gäller lämplig ras för IPO på elitnivå - tja, kolla resultatlistan på SM och större mästerskap…😉Det är inte en slump att malle och HH, ibland schäfer, placerar sig högst gång på gång.

Ska du ha en hund som ska prestera så välj ras och linjer som bevisligen räcker till. Många anser att deras egen ras (eller linjer) funkar alldeles utmärkt på vilken nivå som helst - men de har heller inte testat elitnivå, alternativt så har de oftast inte testat en utpräglat arbetsavlad hund.
Vill man ha en Volvo, köp en Volvo. Villa man ha en Ferrari, köp inte Volvon…
Å andra sidan, har man inte fingertoppskänsla när det gäller hundträning så får man förmodligen bättre resultat med en mer förlåtande typ av hund (dvs Volvon, man kan ju välja en med turbo😃) än en mer svårstyrd variant.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
0

Förlåt att jag inte har svarat. Har varit väldigt mycket nu med att min hund har skadat sig rejält och jobbat mycket. 

#12 för att min riesen är inte som #13 beskriver den :P . Hade kunnat tänka mig en valp från henne men annars tror jag det är riktigt svårt att hitta en som liknar hennes explosivitet och driv. Hon skapar väldigt lätt minnesbilder och är inte så robust förutom att hon är jädrigt självsäker och har riesens "jag ska klara av det här om 3 ben åker av på vägen" Så hon har riesens egenskaper men är explosiv. Och jag älskar det.  Jag vet att hon har kapacitet till mycket och fått höra det också. Men jobbiga för mig är att hitta en liknande särskilt när det är samma ras. Nä nu är jag för utvecklande och nyanserad (med andra ord flummig). Fast skulle också kunna vara lite partisk för jag älskar henne sjukt mycket.

Vill ha en hund som är het på gröten och signalkänslig. Det ska vara mycket driv och mycket kamp. 

#13 hur tänker du på holländaren? Alla jag har träffat har varit ganska, ja jag vet inte hur jag ska beskriva det, men ingen extraväxel. Lite som det är en hund men inte det där lilla extra turbon eller pondusen. Har jag fel?

Rottisen hur tänker ni där? Är de tip toade och har viljan till att arbeta? Mitt intryck är att de är lite loja och har inte viljan och blir snabbt trötta men kanske har fel? Eller bara träffat fel individer?

#8 finns det videos. Vet inte men alla schäfrar jag har tränat med tycker jag har varit lite "de gör sitt jobb men inget mer" fast kanske bara är min uppfattning och kan ha heeelt fel. Vad man ser och pratar om när man tränar är ju inte allt liksom.

Ambrose
1

Om det är så att du vill ha stora chanser att ta dig till stora SM/VM så finns det nästan bara Malle, Schäfer och ev Holländare att välja mellan. En välavlad hund från de raserna har ett otroligt driv och en arbetsvilja som aldrig sinar.

Sedan har de självklart sina egna problem som gör att de t.ex. är lite besvärligare att leva med i vardagen istället. Ljudande, tuggar sönder hemmet, problem med andra hundar, högt i stress etc.

Det beror ju lite på vad du anser vara viktigast. Både Riesen, Rottis och Dobermann finns det ju enstaka individer av som lyckas ta sig till SM/VM, men de är snarare ett undantag. Personligen så kommer en härlig hund i vardagen före en stor chans till SM/VM, men där får du ju fatta ditt eget beslut.

Sedan får man inte glömma att de som tar sig så långt i sin tävling oftast har ett enormt engagerat träningsgäng och dessutom en stor hundkunskap med fler år inom hunderiet än vad du och jag har levt 😂
Så förutom "rätt" ras så behöver du även känna och umgå med rätt personer. Kom ihåg det, och sedan satsa!!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
0

#15 ja så är det ju. 

Är väldigt medveten om det med tanke på vad man gör nu och hur mycket tid man lägger ned och hur långt man åker osv (är dock begränsad). Tror inte heller jag kommer ta mig dit på de närmsta åren (om jag ens tar mig dit det vet jag ju inte!) men sikta på stjärnorna o nå trädtopparna ;) .

Vill gärna också ha kul på vägen och resan är mer värd än målet så är det ju. Det är en hobby, men har märkt på mig själv att jag tycker det är roligare med en hund som har arbetsviljan och drivet.  En hund som inte säger nej liksom. Sedan ska jag såklart kunna styra hunden och den fungerar i mitt liv. Fast hela den biten är ju en forskning för sig själv

DogeLove
0

Har inte läst alla svar men skulle nog säga bruksschäfer eller malle! :)

Lojs
0

Om länken funkar så är här listan på SM-deltagare i skydd 2017, den är väl ganska talande: http://www.brukshundklubben.se/Documents/2_funktionar/4_prov_tavling/bruksprov/Deltagarlista%20SM%20Skydd%202017.pdf

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Majken!
1

Instämmer med många andra, det är egentligen bara tre raser som jag skulle säga är aktuella för dig (malle, schäfer, holländare). Det finns bra individer och uppfödare i Sverige så du behöver inte leta dig utomlands i första hand. Raserna har sina för- och nackdelar så där får du nog bara ge dig ut och träffa så många individer från diverse linjer som du kan.  Beroende på vilket stöd och vilken kontakt du vill ha från din uppfödare så kan det ju också avgöra vem du köper valp ifrån. Själv väljer jag schäfer för det har gett mig större marginaler på den sociala sidan gentemot framförallt mallen, men som arbetshund så skulle jag hålla mallen högre än schäfern rent generellt.