Hundvakt, vad göra?
Hej! Jag är hundvakt hela dagen idag, men vet inte vad jag kan hitta på. Eftersom att jag är i någon annans hem så finns det inte mycket att göra, förutom att titta på Friends på tv:en. Hunden är gammal så den vill inte leka, han ligger bara vid dörren. Kan inte gå på långa promenader eftersom att han är gammal och det är iskallt ute för både han och mig. Hon har en hundgård på baksidan, men jag vågar inte släppa ut hunden för att jag är livrädd att den ska rymma på något sätt. Det är en äldre dam som bor i detta lilla hus på landet, alltså är inredningen drömfint (ville bara säga det)😊😍 Vet inte vad jag kan göra för att jag ska ha kul och hunden ska ha kul, det är vanligt för hunden att bara ligga och sova men JAG har såå tråkigt. Vad kan jag göra? Finns det någon att göra ens?

Sätt dig och läs en bok.
Stolt ägare till tre La permer
Svårt om du inte redan från början har något med dig, men böcker, tidningar, TV, någon hobby (måleri, stickning eller annat handarbete).
Även äldre hundar kan behöva lite aktivering. Hundar ligger ju och sover för att det inte finns så mkt annat att göra.
Gömma lite godis i huset är en enkel aktivering, eller bara leka med leksaker.
När jag är hundvakt så går jag promenader oavsett väder och aktiverar med lek och godissök både ute och inne. Sedan ger jag gärna hund/hundar ett ben att tugga på, om det finns.
Tycker det låter toppen! Vill tanten ha en fast anställd kan hon kontakta mig. 😉
Gillar du att laga mat och så? Du kunde kanske baka nåt. Borde väl vara OK att ta av ägarens mjöl om du överraskar med ett fint bröd eller en kaka när hon kommer hem.
Hm… ja du. Du kan sitta här på iFokus, läsa artiklar och lära dig något nytt + anteckningar. Lyssna på föreläsningar på Youtube medan du kikar på olika onlinebutiker och "fönstershoppa" behövliga saker =)
Eller ta med hunden ut med koppel bara på gården, för miljöombyte, läsa, skriva, göra yoga, se en djup film…
#4 Hon tar med hunden till jobbet varje dag, för att den kan inte vara ensam. Hon behöver bara hjälp när hon ska iväg långa stunder, som idag.
#3 Jag kan gömma godis i huset tex i hörn, men tror inte att han kommer att fatta vad han ska göra:D Det snöar sjukt mycket plus att det blåser 5m per sekund, så det är inte trevligt. Jag kan släppa ut hunden i hundgården nu och gå ut när det inte snöar lika mycket. Ifall hon hade bott i lägenhet eller radhus så hade jag gått ut med hunden oavsett väder, men nu har hon en hundgård kopplad till altandörren.
#7 Om hunden får äta något speciellt godis så tycker jag absolut du ska aktivera den lite med det. Det är alltid roligt att umgås lite med människa och äta något, tycker hundar. Kan inte tänka mig att denna hund, även om den är gammal, inte skulle tycka det.
Vad är det för ras?
De flesta hundar, utom vissa som fryser lätt, gillar ju att gå ut oavsett väder. Anders Hallgren rekommenderar att hundar skall få utevistelse minst tre timmar om dagen!!!
#8 Fast en gammal hund, som kan ha ledvärk och andra krämpor, kanske inte ska dras ut på långpromenad i snöyra? Jag tycker framförallt att man som hundvakt ska följa ägarens instruktioner, alltid kolla först att det är okej att träna den etc.
Kom precis in från en promenad :) Jag har aktiverat honom med godis. Jag har gömt godis som han sprang runt och latade efter, jag satte 2 stycken koppar över godis så att han behövde välta kopparna för att få tag på godiset. Han är en border terrier
#9 Absolut, följa ägarens instruktioner osv, men jag föreslog ändå😛