Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6573 ggr
Fisherling
2

Real färskfoder

Mamma har tydligen kontakter med de som gör detta foder och skulle kunna få rabatt. Dock har jag aldrig hört talas om Real färskfoder och kan ingenting om det. Vet ni något om det? Något som använt det?

immobilized
0

Följer !

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Lona
3

Har inget att säga om fodrets innehåll egentligen men tycker att det är lite smålustigt när ett företag skriver till exempel "Innehåller ingen säd eller annat som hunden inte är skapt att äta" (Fodret innehåller ris vilket hundar mig veterligen inte är skapta att äta, däremot tycker jag att det är ok i ett foder). "Innehåller inga tillsatsämnen" (jag kan ha fel men för mig och förmodligen de flesta andra som inte är insatta i ämnet så är tillsats=något man stoppat dit för sig. Det här fodret har tillsatta vitaminer och mineraler…) Dessutom "finns det i din matvarubutik" (det säljs i FYRA mataffärer i Stockholmsområdet samt på Vetzoo.) Det innebär givetvis inte att fodret behöver vara dåligt, det är förmodligen bara nördar som jag som hakar upp sig på sånt :-) . Däremot så innehåller alla sorterna utom Exclusive kyckling ich det reagerar jag lite på. Dels för att större delen av vår kycklinguppfödning är totalt oetisk ur välfärdssynpunkt för djuren (det är knappast glada, frigående kycklingar i), dels - och kanske allvarligare i förlängningen - för de resistenta bakterierna som övervägande delen av fjäderfän i svensk livsmedelsproduktion har idag. Men om ni får det till bra pris, varför inte testa?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
5

Nej, Det innebär inte att fodret är dåligt, men vilseledande näringsdeklaration är det, dåligt. Vore det människomat skulle de ligga löst till.

Ett tag när E-nummersdabatten gick som hetast marknadsförde ett förtag sin korv med stora bokstaver: Innehåller inga E-nummer! Lite töntigt uttryckt tyckte man, men man tror ju att de menar inga tillsatser. Nejdå. Korven innehöll precis lika många tillsatser som vanligt, bara det att på etiketten hade de skrivit ut de tillsatsernas verkliga namn istället för E-nummer. Fult. Men de hann nog sälja många korvar innan folk upptäckte det. Jag gick också på det och insåg mitt misstag först hemma.

Vad jag vill säga är att vilseldande etiketter ger hos mig en känsla av skumrask. Kan ju förstås vara att de bara är gröna, dåligt pålästa och lider av taskig språkförståelse.

Lona
2

#3, Jag håller med men kunde inte med att skriva det rätt ut :-P. I bästa fall så är de som sagt gröna och utan större vana vid att tillverka och lansera en produkt - fast då är det extraviktugt att ta hjälp av folk som kan, i synnerhet om man vill satsa stort som det här företaget tydligen gör. Om texten inte stämmer helt eller är klantigt formulerad - finns det då fler punkter där det svajar i tillverkningen?

Fisherling
0

Ett färskfoder med ris i?? Vad är det för påhitt? Jag gillar heller verkligen inte falsk marknadsföring som de verkar pyssla med - det är klart att de har tillsatser, för att klassas som helfoder måste de lägga till vissa mineraler och vitaminer. Sen att de har kyckling i nästan alla foder gillar jag inte heller, det får det att kännas lite billigt, och är det billigt är det nog inte så roligt för hönsen. Hm.. Jag skulle kunna testa, men jag gillar inte alls att det är ris i.

hemul
2

#4 Jag är inte direkt känd för mitt milda sätt. 😃

russin
0

Kollade deras produkter nu och det verkar vara lite av efterapning av Vom och Hundemat - men med den stora skillnaden att det är ris i alla produkter. Lägre fetthalt än t ex Vom och Hundemat vilket är en fördel, så absolut kan det vara värt att prova för dom som kan 🙂

Vet inget om priserna eller om kvaliten kontra pris.

russin
2

#5 att det är ris i är väl inte så märkligt - finns många färskfoder med spannmål, så att välja enbart ris är rätt vettigt då inget annat färskfoder har det mig veterligen  (förutom en variant av Vom och hundemat)🙂

hemul
1

Eller inte.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

Fast som vanligt är SLV väldigt luddiga.

Först säger de "Livsmedelsverkets undersökning 2015 visar att ett litet barn som äter två till fyra riskakor per vecka riskerar att få i sig mycket arsenik" och i stycket under står det såhär.

Mitt barn har regelbundet ätit mycket riskakor i flera år – behöver jag vara orolig för det? Nej, de effekter man ser av arsenik är framför allt om man utsätts för höga arsenikhalter under lång tid.

Lona
2

#9 Jag läste någon chat med en av Livsmedelsverkets experter häromdagen, även om han inte visste om några undersökningar på hund/ris/arsenik så menade han att det var osannolikt att hundar skulle hinna utveckla cancer etc av den anledningen eftersom det tar många år innan arseniken gör sådan påverkan. Även om spannmål rent allmänt ses som negativt av många när det gäller foder så tycker jag att ris har många positiva egenskaper också :-).

hemul
1

Det tar oftast lång tid att utveckla cancer för oss. Ändå får hundar också cancer och t.o.m. djur som bara lever något år. Men det är ju andra faror med arsenik också.

Jag har (trots att jag är lågkolhydratare,dock inte LCHFare) också sett positivt på ris. Men arsenik vill jag inte äta.

Har en kompis med konstaterad arsenikförgiftning. Troligtvis fick han det när han levde i Asien något år. Han har en uppsjö konstiga symptom som gör hans liv till ett helvete. Allt beror kanske inte på arsenikförgiftningen, svårt att utreda, men en del lär göra det. Bla. a. tål han nästan ingen mat. Inte spannmäl, inte potatis,  inte kött. Så ris var hans basföda. Efter det här larmet måste han ju hitta något annat att äta, men eftersom det är så få saker han tål är det inte lätt.

Lona
1

#11, Fy, vad otrevligt! Jo, saker som på en människa tar 30 år att utveckla kan ju göra det på 3 år på en hund (för att höfta lite). Gah, svårt det där!

hemul
2

Alltså, han fick inte förgiftningen av ris.Uttryckte mig nog lite luddigt där, bäst att förklara. Han var på nån flumresa och bodde i nån slags kloster som hade egen brunn. Det är väl den troligaste orsaken. Mycket arsenik i jorden i Asien och gräver man för djupa brunnar (vilket bl.a. SIDA i sitt oförstånd hjälpt till med…) så kommer man ner i de arsenikförande lagren. Men det är ju dumt av honom att fylla på med ännu mera arsenik från ris, vilket han tyvärr gjort i många år.

lizton
0

Hundar som äter foder med ris har högre nivåer arsenik i päls och klor, än hundar som inte har ris i fodret. Pälstester visar det här, skriver Dr Peter Dubois, en amerikansk holistisk veterinär. Han avråder från att utfodra med ris till hundar.

Han skriver: "”From the hair test results, I consistently see higher arsenic values in dogs that eat rice supplemented diets. I usually do not recommend rice and other grains for dogs because it is not species appropriate, but I still see some people using it.”

Man kan skicka in en hårtest om man vill veta hur mycket arsenik eller andra tungmetaller som hunden fått i sig.  http://peterdobias.com/

---------------

En veterinärartikel som varnar för arsenik från ris och kyckling i hundfoder

Ur Veterinary Practice News, 2006.07.29: 

Skriven av 
Dr. Narda Robinson, DVM, DO, MS, FAAMA, is an assistant professor at Colorado State University and president and CEO of CureCora, an integrative medical education center in Fort Collins, Colo.

Arsenic Exposure Poses a Growing Risk to Pets
"Could arsenic toxicity be contributing to some of the frustrating medical problems that physicians and veterinarians see daily?" ……

What About Pets? 

…Do dogs eat rice? What about puppies? Sure they do. Whether mainstream or holistic, dog food manufacturers frequently couple rice with animal-based ingredients. This means that, day in and day out, meal after meal, dogs and puppies may be ingesting high levels of arsenic. Arsenic-heavy rice may be combined with arsenic-heavy chicken, further raising the risk of toxicity.

http://www.veterinarypracticenews.com/arsenic-exposure-poses-a-growing-risk-to-pets/

hemul
0

Kyckling också? Undrar om det gäller här med. Man kanske utfodrar kyckling med mycket ris i USA?

lizton
0

#15 Det gäller USA där det har varit tillåtet att använda arsenik i kycklingfodret för att få bättre tillväxt och finare färg på kycklingköttet. Asenik håller också ohyra borta. Exakt hur läget är idag har jag inte koll på. Det har diskuterats mycket och många har velat förbjuda det. Det kan ha blivit förbjudet i livsmedel och i vissa delstater. Osäker på hundfoder, men eftersom den amerikanske veterinären Peter Dubois varnade för det ganska nyligen, och det står i veterinärtidningen från 29 juli 2016  så finns det nog fortfarande kvar när det gäller uppfödning av kyckling till hundfoder. Det gäller inte kycklingar uppfödda i Kanada eller Europa. Jag ger inte kycklingfoder, så jag orkar inte kolla exakt vad som gäller idag.

http://www.anh-usa.org/urgent-action-alert-tell-fda-to-ban-arsenic-in-animal-feed/

http://www.dogsnaturallymagazine.com/arsenic-in-animal-feed/

hemul
1

Men herregud! Hur mycket galenskap finns det?😮

[Tisstassen]
0

Jag puffar upp denna tråd lite istället för å starta en ny Är det någon som har nått nytt att tillägga eller avråder ni fortfarande från detta foder? Skulle de kunna funka att utfodra med detta blandat med ett bra torrfoder? Tex acana och kanske vom og hundemat? Jag brukar köpa Vom o hundemat blandat med acana, men jag fick prova Real på hundmässan och min hund tycker det var väldigt gott, han är väldigt kräsen i maten… så jag letar ständigt efter omväxling i hans foder för att behålla hans intresse :)

[AnimeV4]
0

Åh, bra att du gjorde det, Tisstassen! Jag tänkte nämligen gå över till det för att spara några kronor medan jag pysslar ihop BARF. Kör också Vom og Hundemat nu.

[Tisstassen]
0

#19 ja de är ju lite billigare, men de är ju inte alltid bra ^^ men jag gillade verkligen att min hund verkade tycka att det va så gott!

Changrila
1

#18 och #19: Vom og hundemat och Real är i princip samma företag och ingredienserna i fodren i princip desamma, skulle därför gissa att skillnaden mellan de två fodren är minimal.

Båda företagen drivs alltså av samma personer, är registrerade på samma adress osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[AnimeV4]
0

#20 Nej precis. Min är känslig också, så det är ganska struligt. Skulle vara mycket smidigare att ge Mush, men det får han utslag av. Han äter iallafall allt (även olämpliga saker), så jag har inga problem med kräsenhet iallafall.

Är det inte påfrestande med en kräsen hund? Nu verkade ju din hund iallafall vara en enkel kräsen hund😃

#21 Åh, tack! Det är bara ris som skiljer valpfodrena åt, vad jag vet🙂Kanske nästan är bättre att bara byta ut en del av hans mat till ris då egentligen🤔

[Tisstassen]
0

#21 aha? Intressant! Undra varför?? Så då skulle jag kanske kunna mixa upp det utan större bekymmer? #22 han var värre förut, man fick truga å kämpa för att han skulle äta… men nu har jag hittat små knep, maten ska va rumstempererad, helst färskfoder (enbart torrfoder går verkligen inte…) , gärna variation och absolut sällskap i köket, annars går de inte! ^^ dessvärre är han också känslig i magen, så fort jag ändrar minsta lilla i fodret så får jag springa ut om nätterna med honom… men han är älskad <3 haha

[AnimeV4]
0

#23 Oj! Men vad skönt att det är mer OK nu iallafall!