Hund och trappor
Är det rimligt och tror ni att en hund kan lära sig gå i denna trapp? Vet att valpar ska vara försiktiga med trappor osv, men undrar om det går att lära ex en Golden Retiriver att gå i vår trapp? Vi kommer sätta dit anti-halk tejp eller annat för att minska risken att halka på trappstegen. Eller kommer vi behöva bära den upp och ner varje gång?
Det där är inga problem en sån där trapp har mina föräldrar och de har hundar just nu bara 2 en engelsk springer spaniel och en welsh springer spaniel men de har även haft en labrador, en golden/schäferkorsning och en risen/labrador/schäferblandning, trappen har inte varit nått problem för dom. De blev burna som valpar och då sattes trappskydd upp både uppe och nere så de inte skulle gå själva men när skyddet försvann knatade de upp och ner utan problem en av valparna som är gammelherre idag tyckte det var så kul att han knatade upp och ner i flera timmar första dagen han fick gå själv
Nog lär sig hunden klara av det fint. Men har man en valp som min var så hade jag inte låtit den gå ner själv under valptiden tills jag märkt att han gjorde det på ett lugnare sätt, han hade försökt hoppa nerför hela trappen på en gång i full fart om han fått…
Anti-halk är nog bra.
Hundar kan vara rädda för såna där trappor där man kan se ner mellan stegen, men det beror nog bara på ovana, första gångerna de träffar på fenomenet. Jag tror inte heller det kommer att bli några problem.
Bara lär den att gå lugnt och aldig springa :)

Skulle inte tro att det är något problem.Våra tidigare hundar fick inte gå i trappen när de var små men efter HD RTG så fick de börja.
Stolt ägare till tre La permer