Vilken ras?
Vilken ras lĂ„ter detta som? đ¶
- Inte större Àn ca 40 cm.
- Frisk ras med lite rasbundna sjukdomar.
- Gillar nÀrhet och Àr social.
- Inte skÀllig.
- PĂ€lstyp spelar ingen roll.
Fysisk aktivitet: Promenad 1h + kissrundor. Ut och cykla nÄgon gÄng dÄ och dÄ.
Mental aktivitet: lÀtta-avancerade tricks, hund parkour, eventuellt rallylydnad. (inget intresse att tÀvla.)

Basenji kanske? De har dock mÄnga andra ljud för sig istÀllet för att skÀlla. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis pÄ akvariefisk.
Podengo pequeño. Finns slÀt- och strÀvhÄr.
https://www.skk.se/sv/hundraser/podengo-portugues-cerdosopequeno/
Kan nog skÀlla för att varna nÀr nÄt Àr pÄ gÄng, men vad jag hört Àr det inte svÄrt att hÄlla pÄ en acceptabel nivÄ. Har jakt i sig, men det varierar vÀldigt mellan individer och de drar inte ivÀg (de ska jag inom synhÄll frÄn Àgaren). Enligt utsago ska det vara lÀtt att stÀvja det ocksÄ. Har trÀffat en del och Àr vÀldigt charmad, men har inte haft nÄgon, sÄ det om skall och jakt Àr enbart sÄnt jag hört frÄn Àgare och uppfödare. De senare uppfattade jag som seriösa och mÄna om att det skulle bli rÀtt, sÄ jag tror inte det var sÀljsnack. Har en grannskapet och han fullstÀndigt skiter i harar och sÄnt som vi har gott om hÀr. Han tittar pÄ dem och viftar pÄ svansen, men mer Àr det inte. De gillar att springa och Àr uthÄlliga, sÄ cykling Àr perfa!
Just ja, mentaliteten. De gillar fart och bus men sÀgs ha inbygd avknapp. De jag trÀffat har verkligen varit sÄ. Lugna och trevliga, men hÀnder nÄt kul Àr det full sprut direkt!
Kanske en italiensk vinthund?
---------
TvÄ glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Bedlington terrier âș Hanar kan passera 40cm med nĂ„gon cm, tikar ofta strax under.
VÀstgötaspets? :)
Kanske helt fel, men ÀndÄ ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare pÄ Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Tycker att det lÄter som en exakt beskrivning av min italienska vinthund Otis ;)

Spetsar Àr trevliga pÄ mÄnga sÀtt, men de har lÀtt för att skÀlla. SÄ har man kÀnsliga grannar eller helt enkelt inte vill ha en skÀllig hund, sÄ Àr nog inte spets ett första handsval.
VÄr kleinspitz Àr i och för sig inte speciellt skÀllig. Han skÀller nÀr nÄgon i familjen kommer hem eller nÀr han ser nÄgon han kÀnner utomhus. Kleinspitzen Àr 26 cm +/- 3 cm i mankhöjd och dessutom Àr den ganska nÀtt i kroppen. En del smÄhundar kan fÄ problem med tÀnderna eller inte tappa sina mjölktÀnder, utan att veterinÀren behöver dra ut dem under narkos. Jag nÀmner det eftersom du vill ha en frisk ras, utan rasbundna sjukdomar och dÄ kan Àven tÀnder vara vÀrt att tÀnka pÄ. Vill man cykla med en sÄpass liten hund, sÄ fÄr man nog rÀkna med att ha den i cykelkorgen.
Har du tittat pÄ hundraserna i grupp 9, sÀllskapshundar?
Tack för alla förslag! đ
Basenji har jag kikat lite pÄ innan men det kÀnns som att den Àr för egensinnig för mig.
Podengo Àr helt klart intressant, den ska jag kolla mer pÄ.
Italiensk vinthund har jag alltid varit smÄkÀr i sÄ det kan helt klart vara ett alternativ.
Spetsar har vi haft i familjen innan och jag gillar inte det höga och gÀlla skallet dom flesta har.
Bedlingtonterrier ska jag ocksĂ„ kolla pĂ„ đ
Oj, inser nu att jag har blandat ihop lite. Vart helt inne pĂ„ att du hade en hund och att vi skulle gissa ras đŽ
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare pÄ Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Powder Puff! Eller den nakna varianten, Chinese Crested, för att mer crazy utseende :D
HĂ€r sjĂ€lv tvĂ„ bedlingtonterrier. Dimma 7Ă„r och KĂ€rstin 9veckor. VĂ€ldigt lĂ€ttsamma hundar. De flesta bedlington som jag kĂ€nner till skĂ€ller inte desto mer, möjligtvis en eller ett par skall dĂ„ posten kommer osv. VĂ€ldigt lugna och mysiga inomhus men utomhus Ă€r det full fart dom gillar att springa! KrĂ€ver inte sĂ„ mycket men klarar av att hĂ€nga med pĂ„ det mesta, roliga att trĂ€na olika hundsporter med. :) KrĂ€vs endel pĂ€lsvĂ„rd, ju lĂ€ngre pĂ€ls desto mer mĂ„ste man borsta för att det inte ska tova. Klipper man lite oftare behöver man inte borsta mer Ă€n kanske i gĂ„ng i veckan för att hĂ„lla efter och undvika tovor. VĂ€ldigt mjuk och mysig pĂ€ls som inte fĂ€ller. â€