Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1511 ggr
Jagärdenjagär
0

Söker kullsyskon

Söker kullsyskon till en kompis hundar.

Han är född 26/05-17.
Han är född i Billesholm i Skåne.
Ska vara 11-12 valpar i kullen.

Såld som american staffordshire terrier renrasig utan stamtavla.

Enligt kollen på Chippet så är de bara denna hanen och en hane till som är reggade på Jordbruksverket. 

Karmatarerskanise
3

Det är alltså blandraser.

Jagärdenjagär
12

#1 Hera de kvittar om de är blandras. Jag söker hans kullsyskon. Inte onödiga kommentarer

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
2

Menar att det finns en sida på iFokus som heter blandrashundar.

Jagärdenjagär
2

Jag la in de här då dom kanske tror att hunden är renrasig. Men ja jag ska lägga ut den där med ❤

CayKantos
18

Så är blandraser ej välkomna här bara för att det finns en annan sida för dom? >:/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
5

#6 ja man kan ju undra..:/

Karmatarerskanise
2

#6 Det har ingen skrivit. Jag är övertygad om att både du och tiger tok är väl medvetna om att alla hundägare är välkomna här.

Herveaux
2

#6 #7 Självklart är alla välkomna här!❤️🐶❤️

#0 Känns som en dum fråga (från mig alltså😛) men har din vän hört med uppfödaren om denne har kontaktuppgifter till andra valpköpare?

// Harley

Jagärdenjagär
1

#9 Om jag säger så här. När hon kontaktade uppfödaren pga han halta så blev de ett jävla liv. Han haltade samma dag som hon hämtade han. Sen när hon la ut på fb och frågade om de verkligen var en amstaff. Då blev de jävla liv på de. Så naj jag tror inte de är så lämplig att kontakta den uppfödaren

Herveaux
2

#10 Aha, jag förstår. 🤐

Finns det kanske grupper på Facebook där man kan efterlysa kullsyskon?

// Harley

Jagärdenjagär
0

Där har jag oxå lagt ut.

Så jag har lagt ut över allt typ

Duvethon
0

Vad tråkigt att uppfödaren inte vill hjälpa er, vill inte verka otrevlig men får jag fråga varför man köper valpar av oseriösa uppfödare? det gör ju uppfödaren fortsätter avla…

Men till ämnet, hoppas ni hittar kullsyskonen! det kanske finns någon amstaffgrupp på facebook? 🙂

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jagärdenjagär
0

Som du säker förstår kan man utge sig vara något som man inte är. Men han har de bra nu. Så är glad för att hon köpte han trots allt ändå.

Jag vet inte om man vågar göra de i amstaff grupper då hon har blivit påhoppad i såna grupper innan.

Han är lixom 65 hög han väger över 30 kg

Herveaux
2

#12 Hm… 
Du kan ju alltid kasta ut en krok på fler av iFokus-sajterna, man vet ju aldrig vem som ramlar in där och läser. Tex: 
https://amstaff.ifokus.se
https://blandrashundar.ifokus.se
https://bullhundar.ifokus.se
https://valpochunghund.ifokus.se

Den andra hanen som fanns reggad på JBV, fanns det några kontaktuppgifter till den ägaren? Kanske denne har koll på fler ur kullen?

// Harley

Lona
13

OT och jag vet att jag borde uttrycka mig mer pedagogiskt, TS vill dessutom garanterat inte höra det här, men det gör mig uppriktigt både ledsen och förbannad.
Inte att ni söker kullsyskon till hunden, det ser jag bara som positivt, men ni vet alltså inte säkert vilken ras det är eller något om hans föräldrar och övriga släktingar, vare sig det gäller hälsa, mentalitet eller annan viktig info.
Hanen har inte ens fyllt ett år än, han är sannolikt inte utvärderad vare sig det gäller ledstatus eller andra hälsoproblem som förekommer rätt rikligt av hos bullraserna.
Han är långt ifrån färdigutvecklad och kan förändras både fysiskt och mentalt, många problem dyker tex inte upp förrän hunden är åtminstone två år.
Ni har själva ingen större kunskap om genetik, avel eller valpars uppväxt.
Baserat på tidigare inlägg så tycker ni ändå att det är vettigt att para honom och ta en kull - varför?
(Ja, jag vet att det är TS kompis hund, men TS verkar vara tämligen involverad i den här "aveln".)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jagärdenjagär
0

Han är röntgad och så. De var för att han haltade som dom valpde att röntga han.

Involverad nja. Jag snackar med henne och hjälper henne nu att kolla efter kullsyskon. Men har fått kontakt med hon som har mamman till han. Och vet varför hon inte har fått stamtavla. 

Vet om Lonaa att de blir. Men nu har jag fått mer info om han och snackat med henne som sålde kullen och hon som har mamman.

Men ja! Förlåt mig att jag ville hjälpa henne hitta kullsyskon

Jagärdenjagär
0

#16 planen är att parA dessa två. Men sist jag snacka med henne så var inte tiken havande med den hanen om hon ens är havande. Vad hon gör när han är äldre är inget jag kommer lägga mig i. Vet om att de har varit på tal om dom två när han är vuxen. Men inte nu.

Belzebubble
1

Fast en röntgen på grund av halta när han var valp ger ju inte en rättvis bild av hans höfter i vuxen ålder.

peafie
4

Jag måste bara fråga, #16 (och alla andra som fattar mer än jag), var står det att den ska gå i avel? Jag har läst igenom alla inlägg säkert fem gånger nu utan att se någonting sådant, förutom i #18 då…. är det på någon annan sida?

Bloggen     ○    Instagram

Jagärdenjagär
0

Hon blandar in ett annat inlägg där jag frågade om vilken färg valparna kan få på denna hanen och en tik. Men hon missar att han är inte parad på än så. Och min kompis skulle inte para på en unghund speciellt inte någon som inte är full vuxen.

Jag frågar om kullsyskon. Men då han är köpt utan stamtavla så är de uppenbart tabu att ens avla på han så. FAST hans mamma är får stam linjer. Hon är 50 cm och Amstaff är bara godkända med stamtavla om dom är max 46 cm. Fast de finns Amstaff i stor modell så är dom inte godkända av skk :(

#19 nej men du kan se om där är tex pålagringar eller han har mindre brosk med mera. Vilket både flera veterinärer och uppfödare säger.

peafie
8

Ok, efter lite detektivarbete hittade jag inlägget på blandrashundar.ifokus. Nu känner jag mig inte galen längre. 😃

#21 Tabu är det definitivt inte, men däremot både dumt och oansvarigt. Om det är avel du/din vän vill syssla med så föreslår jag att läsa på massor, gå SKKs uppfödarutbildning, skaffa en erfaren uppfödarmentor och framför allt: skaffa hälsotestade, sunda, renrasiga avelsdjur med känd mentalitet och hälsotester i flera led.

Lona
8

TS, ok, trodde att det var den hanen som din kompis hade parat med den här gången, sorry! Däremot stämmer inte anledningen till att mamman inte är reggad. Ren bullshit som du fått höra, en amstaff reggas oavsett mankhöjd. Ledsen, men ni har blivit lurade på båda två. Och som jag skrev, ni får gärna efterlysa kullsyskon till hunden. Att avla på den här hanen är dock ingen bra idé - och faktiskt är det precis lika oseriöst som uppfödaren som födde upp hanen. Han är säkert en jättetrevlig hund, men totalt olämplig att avla på. Och ärligt talat, såvida ni inte läser på och lär er VÄLDIGT mycket så är även ni ganska olämpliga som uppfödare i nuläget. Jag ser inte på något sätt att din kompis verkar ha större kunskaper i det här än du har. Som sagt, att fråga får man givetvis göra, men att följa upp sådana avelsplaner är, rent ut sagt, idioti.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

mmey
2

Visst, man kan påvisa eventuella benpålagringar när man röntgar oberoende av ålder, men att en valp skulle ha det är ovanligt. Anledningen till att man röntgar lederna när hunden vuxit klart är för att se efter utvecklingssjukdomar, alltså sjukdomar som inte finns när valpen föds utan uppkommer medan hunden växer. Detta är varför hunden måste vara minst 1 år för att få göra en officiell SKK-röntgen, vissa raser till och med 18 månader. Att dra slutsatser om hundens leder som vuxen utifrån hur de ser ut som valp är inte möjligt.

Karmatarerskanise
6

#31 En renrasig amstaff får stamtavla oavsett storlek och utseende. Så det är struntsnack.

Jagärdenjagär
1

Hon som har mamman till han har köpt han från den som sålda han. Jag frågar färg för nyfikenhet mellan dessa två. Kullsyskon till henne. Hon som har hans mamma nu ska kolla upp tikens föräldrar. Men sak samma. Om min kompis tar en kull på han har ingen med att göra. Är så trött på folk tycken och tänken om blandras. Mitt inlägg handlar inte ens om de. Jag har själv ägt renras hundar och dom har fan varit värre både fysiskt och psykiskt än mina blandras hundar. Så vad jag köper för hund hädan efter har ingen med att göra. Men nog med de nu. Inlägg handlar om KULLSYSKON inte om era personliga tycken om blandras

mmey
6

#26 Jag menar inte alls att blandraser är dåliga, jag ser ingen skillnad på dem värdemässigt. All avel, oberoende av ras, bör dock ske kontrollerat och av folk som vet vad de gör. I och med att du inte verkade ha koll på det jag skrev om röntgen ville jag bara upplysa dig om det och jag hoppas att folk gör samma till mig om det är någonting jag uppenbart missförstått så att jag lär mig. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att hitta kullsyskonen till hunden, men önskar er lycka till.

Jagärdenjagär
0

#27 ska till alla inte bara en. Skulle han paras på kommer han röntgas igen så klart. Men som veterinären sa. En pålagring eller minskning av brosket tar lång tid och man kan upptäcka de tidigt om man är duktig. Nej jag är inte kunnig då jag inte avlar. Men skulle jag ta valpar så klart jag sätter mig in i de. Men nu gör jag inte de. När jag skaffar blandras igen så kommer jag så klart röntga och kolla höfter och armbågar. Men detta är för att kolla. Men nu har jag ingen hund så nej jag har inte kollat dom sakerna.

Jagärdenjagär
0

När jag snacka med SKK igår så sa dom att hon inte får stamtavla då hon inte fyller rasens standard. Och därför får hon inte. 

De är SKK:s egna ord

Herveaux
6

#29 Jag tror inte på det där.  🤔
Valpen får ju stamtavla… när den är valp, hur otypisk den redan då än är för rasen.
(Om valpen får/kan reggas som renras vill säga.)
Min mosters ena italienska vinthund vart alldeles för hög för rasstandarden men han har sin stamtavla för det.

// Harley

CayKantos
4

#29 det är skitsnack. Du måste ha uppfattat fel. Det som är att om du avlar på en hund som ej uppfyller AVELSkriterierna då får valparna ej reggas i skk/"renrasiga". Då hade över hälften av hundar jag kände ej vart reggade för att dom ej är "proportionerliga" nog, för stora, för små, mm. Då hade utställning inte funnits eftersom det är på utställning man kan vinna och förlöra med sin renrasiga och REGGADE hund beroende på hur det följer rasstandarden.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Karmatarerskanise
4

#29 Det är inte sant. Du har förstått fel.  Och hur pratade du med skk och med vem?

Hundar som är renras får stamtavla som valpar.

Får dom inte det beror det INTE på hur som ser ut utan på att man avlat trots förbud eller på att hunden helt enkelt inte är renrasig.

Jagärdenjagär
0

Jag ringde dom igår.

Då jag ville kolla andra saker. Bland annat om en person har kennel. Och då frågade jag även om en Amstaff är högra än 46 cm får den stamtavla.

Då sa hon nej! Rakt upp och ner "Nej de får de inte då den inte är godkänd för den följer inte res standard!" 

Lite svårt att missförstå de.

Men men sak samma. Jag leta kullsyskon. Tråden har helt lämnat ämnet.
Jag ORKAR inte bry mig om hur de är. De är inte min hund. Och OM han paras så är de BLANDRAS valpar då vi inte kan bevisa något från hans stam.

peafie
2

#33 Min ena hund har vuxit om maxhöjden för sin ras… blir hon av med stamtavlan då? Hur vet man vuxenmankhöjden när de är valp? Min andra är för liten, förresten. Shit… sitter jag med två blandraser nu? Då får jag ju inte starta på prov mer. :(

peafie
1

Usch. Satte nog rekord i dryghet nu. Jag ber om ursäkt! Jag ska åka och jobba så jag inte får så tråkigt och sitter här och skriver dumheter. :) Hoppas du hittar kullsyskonen i alla fall!

Karmatarerskanise
0

#33 Låter otroligt att någon inom skk är så okunnig. Vilken befattning hade personen?

Jagärdenjagär
0

#35 Jag hoppa oxå jag hittar kullsyskon. Ne men jag har märkt att skk säger hela tiden olika saker när man ringer dom. Suck

Jamie+Engla
7

Även valpar som inte går igenom vet bes får stamtavla, de kan ha en diskvalificerande färg med ändå få stamtavla. Det har inget med valpen att göra om den får stamtavla eller inte, utan det är helt upp till föräldrarna. Är de inte kollade för sina sjukdomar / inte gått igenom eller att det av någon anledning är avels stopp på någon av de (kanske även uppfödaren) så får de inte stam. Men om valpen har fel färg eller bara 3 ben spelar INGEN roll, den får stamtavla ändå ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lizelda
4

Alltså, vi hade för fan en valp där svansen stannat i växten och han fick likförbannat stamtavla! 😂 De var 12 i kullen och han har alla kotorna men den växer helt enkelt inte så han har bara en liten stump :) Det är ju en sån sak som man kan se när de är små men du har ju ingen aning om hur hög hunden kommer bli när den är valp och har föräldrarna fått sin stamtavla så får valparna det OM föräldrarna uppfyller kraven, t ex har röntgats och gjort de hälsoundersökningar som krävs för rasen. Sen spelar det ingen roll om din schäfer ser ut som en tax eller inte.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid