Hunddagis eller dagmatte?
Ni som inte är hemma hela dagarna med era hundar, utan jobbar eller studerar eller liknande - vilket alternativ tycker ni är bäst när det gäller hunden?
Att lämna hunden ensam och komma hem och rasta den över lunchen?
Dagmatte - en som kommer och går ut med hunden eller en som ni lämnar hunden hos under hela dagen?
Hunddagis?
Om man bortser lite från den ekonomiska aspekten i det hela, vilket alternativ väljer ni helst och varför?
Jag/vi är inte i den här situationen ännu men kommer ju bli så fort vi är klara med våra studier, därför är jag nyfiken på hur era tankar går angående vilket alternativ som känns bäst för er.
Beroende på hur länge hunden måste vara borta, så 1 eller 2. Vi lämnar dem hemma nu, men det är för att vi kan gå i skift och hundarna blir ensamma ungefär fyra timmar. Hade det varit åttatimmarsdagar så hade jag velat hitta någon annan lösning, typ alternativ 2. Jag är inte så förtjust i tanken på att lämna hundarna till någon jag inte känner och vill helst inte att de umgås med andra hundar utan min kontroll. Därför känns hunddagis som ett icke-alternativ för mig.
Dagmatte definitivt. En eller två hunden känner väl :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Dagmatte. Dvs någon här min hund de timmar jag är borta.
Är vi borta max 6 timmar, är de hemma
Men skulle vi vara borta mer, när jag får fast jobb och så sen, så blir det dagmatte, halvdagar troligt vis, eller om någon släkting kan ha.
Våra hade inte trivts på hunddagis
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har bara erfarenhet av dag-rastare som hämtar hunden mitt på dagen och är ute några timmar. Då har hon oftast andra hundar som rastas samtidigt som han blivit kompis med.
Det innebär att han är ensam max 2-3 tim på fm och 2-3 på em. Vi tycker det fungerar jättebra. Visst - han hittar på bus om det "bjuds" på det ex länsar bordet på frukost som inte ställts undan osv, men jag är glad att han vänjer sig vid att vara ensam hemma.
En bekant med hund i samma ålder/situation placerade sin hund på dagis. Dagiset verkade jättebra och lovordades av andra ägare, men hunden trivdes inte och fick efter ett par veckor sluta. Han utvecklade problem-beteenden som ängslighet och han-hunds aggression under samma period och ägaren kopplar det till bråk som uppstod på dagiset. Jag vet inte om det stämmer men hunden var hur cool som helst innan dagis-vistelsen. Nu är han som förbytt.
Dagmatte, definitivt! Skulle inte lämna mina på hunddagis efter allt jag sett och hört. Och de flesta hundar mår bättre med sällskap än att någon bara kommer och rastar dem. Jag tycker samtidigt det är läbbigt att lämna hunden till en ny person och varje gång jag tvingats byta har det varit en jobbig process. Men det går att hitta bra personer, och jag har aldrig tvingats anlita någon jag inte tycker känns bra.
Alternativ #1 eller #2 för oss!
Jag har haft min hund på dagis i ca ett år. Det har sina för- och nackdelar. Min hund fick mycket uppfostran av äldre och erfarna hundar vilket har utvecklat hennes socialförmåga enormt.
Hon var däremot ganska stressad av den miljön (dagis med boxar och rätt många hundar) men det förstod jag först när hon slutade gå dit, hon blev mycket lugnare av sig. Sen även om man har en hund som inte blir stressad så kommer den ändå vara väldigt trött efter en dag på dagis, det går inte att kräva något av den utöver (träning ex.).
Nu har jag såpass lite undervisningstider i skolan att hunden klarar sig ensam hemma några förmiddagar, men ändras läget så kommer jag leta dagmatte som kan ta hem hunden eller passa den hemma hos mig.
Vi försökte hitta dagmatte till vår hund. Men lyckades inte. Vi skulle kunna letat ännu mer såklart, men situationen blev lite akut så nu har han gått på hunddagis i ca en månad. Han verkar trivas bra och blivit mer självsäker i sitt hundspråk och människospråk. Personalen säger att allt funkar fint. Han har ett gäng fasta kompisar som han delar rum med och promenerar med etc. Så hittills känns det positivt, fast jag själv har lite svårt med tilliten och kontrollbehov. Och hiskligt dyrt… Annars hade han fått vara ensam 8 h om dagen, vilket inte kändes aktuellt.
Jag lämnar min hund till min pappa när jag jobbar. Där får hon sällskap och lunchrastning. Han kan ju lämna henne ibland men det blir ju aldrig några längre stunder utan hon har sällskap under större delen av dagen. Det är för mig det bästa alternativet, en person jag litar på, vi bor nära varandra och ibland ingår även middag när man kommer från jobbet och hämtat gossen på dagis, guld värt! :D