Juvertumör
Min tik på 5 år har fått en liten juvertumör på cirka 5mm i diameter. Hon är skendräktig nu så veterinärerna som jag pratat med på olika kliniker råder mig till att vänta med operation till april då hon är som vanligt igen. Tumören är liten, hård och jämnrund och känns "fin"…. tanken är att hon ska kastreras samtidigt. Jag är dock så orolig att tumören är elakartad och att den hinner sprida sig tills det är dags för operation… många veterinärer säger att det är förnuftigast att vänta som sagt…. men jag vill inte stå där om 2 månader och få veta att det har spridits sig och det nu är försent att rädda hennes liv. Älskar min hund mer än något och det är förstås svårt att tänka förnuftigt…. Hur skulle ni gjort? Någon som varit i samma situation och hur länge har ni väntat med att operera bort?
Kan de inte ta en finnålspunktion? Det är ett så litet ingrepp och då kan du slippa oroa dig mycket fortare! Jag har precis själv gått igenom en cancerhistoria med min 2-åriga hund, så jag råder alla att kontrollera knölar på en gång med finnål!