Hur ska jag agera?
Alldeles nyss var jag ute med hunden för att rasta honom, lite snabbt bara. Och när jag kommer in genom porten (bostadsrätts förening) så öppnar en tant sin dörr och skäller ut mig för att jag rastat hunden utanför hennes fönster. Hon undrar då hur många gånger hon skall behöva säga till för att jag skall skärpa mig?! Jag har knappt pratat med tanten annat än att hälsa på varandra när man stöter på henne i porten. Och därmed har jag aldrig blivit tillsagd tidigare, så jag vet inte vart hon fått det ifrån? Jag förklarar för henne att jag ju plockat upp efter hunden och slängt påsen i soptunnan. Hon säger att det inte räcker(?). Och att jag måste gå bort långt med hunden. Vad jag vet är reglerna här att hundar/katter inte får vistas lösa och förorena i området, och hunden var ju i koppel och jag plockade upp efter honom. Men det ränner massor av katter runt lösa i området dock. Hon hotar mig med att hon skall kontakta kontoret som hon tydligen gjort tidigare, och då har människor fått göra sig av med hund och katt tydligen. Så nu lovade jag att gå långt bort med hunden, men nåjar över om hon kommer ringa kontoret ändå.. Jag antar att jag har rätt att ge kontoret min syn på det hela, om hon nu skulle ringa till dem? Eller kan dem bara vräka oss utan att jag får försvara mig? Hjälp mig!
Rasta din hund utanför tomtgränsen fortsättningsvis, men du behöver inte bry dig om vad den där tanten säger. Det ska mer till innan någon blir vräkt eller tvingas göra sig av med sina djur.
Sajtvärd Katter iFokus
Du skulle ju kunna ringa kontoret själv och höra lite med dem. Berätta vad som hände och se vad de säger om det hela. Så slipper du gå omkring och oroa dig.
//Lina
Äh, låt kärringen vara sur. Det finns ingen chans att detta skulle leda till riktiga problem för dig eller dina djur. Det krävs MYCKET för att man ens ska börja tala om vräkning, inte en hundplutt hit eller dit - tro mig. Här i området kunde de inte ens vräka ett par som inte betalat sin avgift på över ett år och inte gick att kontakta, liksom. Det är inte alls lätt att vräka nån på riktigt. Tanten använder bara sånt snack för att verka mer "farlig" mot dig.
Men försök rasta hunden utanför gården (iaf bajsandet) i framtiden. Det är trevligast så för alla. Även om man plockar upp efter hunden så lämnas det ibland rester, och i allmänhet tycker folk det ser otrevligt ut när hundar sätter sig och bajsar på innergården. Dessutom plockar inte alla upp efter sina hundar, och folk gör inte skillnad på olika hundägare - de ser alla som en gemensam skara.
Kort och gott - oroa dig inte. Men försök rasta utanför innergården :)
I min port står en tydlig lapp. "Rasta inte din hund på gården"
Lite längre orkar man väl gå?
Du kan inte bli vräkt så lätt.
Däremot hör det till vett och etikett att INTE rasta hunden vid bostadshusen. Man behöver inte gå långt, men bort från husen.
Håller med om att det är bra om hundar inte varken bajsar eller kissar på gården, men nu vet vi ju inte om det var det som hände. Tantens fönster kanske vetter mot gatan.
Personligen tycker jag inte det är hela världen om nån hund kissar på innergården. Det rinner undan när det regnar iaf, och katterna och andra vilda djur kissar ändå precis överallt. Hundar kissar oftast på buskar eller dyl ändå. Bajset ligger ju dock kvar och skämmer.
Tack för er åsikt! #5 fast det är lite problematiskt iom att lägenhetshusen har gångvägar mellan sig, och jag tycker det känns lite överdrivet att bära hunden genom området, i fall att han skulle kissa vid sidan av vägen.
#8 Bara ett tillägg. men du måste inte bära valpen. Du kan ju helt enkelt gå på så han inte får stanna och kissa just den biten.
4 och den har hyresvärden själv skrivit och informerat sina hyresgäster om ? Är väl som tvättstugan där missar folk varje "regel" ändå kan det stå på 3 ställen städa efter dig. :) TS yra tanter finns det gått om en svart hund kan vara alla mörka hundar med någon annan i ändan. Ring själv kontoret o kolla om man får ta kvällskisset på gården. :)
Har man en liten hund kan jag förstå att man inte går jättelångt, men jag har en schäfer och måste gå superlångt varje promenad, dels för att hon tar långa steg och går fort, men jag skulle aldrig våga rasta henne på gården. Ok om hon råkar kissa snabbt, för det försvinner ju liksom med regn osv. Just nu löper min tjej också så då måste jag gå extra lång rundor, för hon är så upptagen med att leta hane att hon glömmer att kissa och göra sina behov 😂
#11 klart jag orkar gå lite längre. Men varför måste du gå jättelångt varje promenad bara för att din hund har långa steg och går fort?
#7 Det är ju skillnad på gårdar och gårdar. Jag har alltid bott i mindre flerfamiljshus (12 lgh i nuvarande), så mer trädgård än gård kanske. Tycker inte det är trevligt att barnen kanske sätter sig och har picknick precis där en hund just kissat… Nu har jag haft tur och alltid varit enda hundägaren i huset, inga kissfläckar från andra hundar, så jag har inte ens behövt lära hundarna att inte kissa i trädgården. Jag har bara sett till att gå kissrunda innan vi satt oss där och de har självmant utstäckt hemmet till att innefatta trädgården och velat gå ut på gatan när de behövt. Förstår att det blir annorlunda i ett stort område där andra hundar skvätt överallt och som kanske tar en stund att ta sig ut från.
#12 Ja hon är schäfer, så hon behöver ju dels både fysiskt och mental stimulation. Min hund är mer mental än fysisk, men speciellt nu när hon löper så går mycket av promenaden åt att bara sniffa och hålla utkik och så glömmer hon att göra sina behov. Det varierar hur långt hon behöver gå, men jag ser det som en självklarhet att gå en redig runda varje gång. 4 gånger om dagen. Det är ju bra även för mig.
Jag fick skäll när jag sprang ut med vår 8veckorsvalp till gräsmattan utanför huset. Tyckte det var extremt överdrivet med tanke på att det bara var en liten valp men ville inte starta något bråk så sen dess är jag jättenoga med att inte låta hunden göra något förrän vi är utanför gården. Våra grannar var dock inte lika direkta, en gubbe hytte med näven från sin balkong men sprang in och gömde sig när jag gick fram för att prata med honom. Senare fick jag reda på att det var flera som snackade skit om oss bakom vår rygg, trots att vi nog är bland de mest skötsamma av alla i föreningen. Har aldrig fest, alltid noga med att inte föra oväsen på kvällar och nätter och när vi ensamtränade hunden satte jag upp en lapp och bad om ursäkt för eventuell ljud från honom och lämnade mitt nummer om de skulle störas för myclet av det. Dock förstår jag att de inte vill att vuxna hundar ska bajsa på gården, det är inte alltid man får med allt fast man plockar upp och det är ofta barn ute och leker på våra gräsmattor.
13 Oja klart det är så. Vissa hyreshus är ju bara ett hus med mindre gräsmatta. Jag har sagt till om att man kan täcka sandlådan så barnen slipper gräva i en kattlåda. Det finns enkla lösningar och vanligt folkvett vare sig man är hundägare eller inte hoppas jag alla har. Men så är inte fallet jämnt då är det bra att det framkommer tydligt detta gäller, man får eller inte får. 👍