Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1005 ggr
mmey
1

Labbeuppfödare

Jag är på jakt efter en uppfödare av labradorer och undrar om ni har några rekommendationer då det är svårt att få en uppfattning om uppfödarna bara från deras hemsidorna och det skulle ta minst 100 år att ringa varenda en. Jag vill att uppfödaren ska vara aktiv med sina hundar, gärna tävla i lydnad, rally eller liknande och mer är intresserad av funktion än exteriör. Jag vill även att uppfödaren ska vara engagerad i sina köpare, gärna med syskonträffar och dylikt, och vara medlem i SKK. Har ni några rekommendationer jag kan kolla upp? Väntar tacksamt medan jag letar vidare!

peafie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hundars uppfödare tränar mest jakt men vet att många  valpköpare sysslar med rally och lydnad, så hon är nog villig att släppa dem till arbetande hem av annan typ (även om hon gärna ser att de åtminstone får träna apportering). Hon brukar ha en kennelträff varje sommar och träningar en gång i veckan om man bor i närheten. Om du är intreserad kan jag skicka ett PM. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

mmey
1

#1 Ja tack jättegärna!

Lona
1

Vilken ände av landet bor du i? Nog för att man kan åka långt för rätt valp men lite onödigt kanske att åka från Ystad till Haparanda, så att säga. :-) Jag har inte jättekoll på kennlar som inte föder upp utpräglade jaktlabbar men lite hum har jag väl. Som du är inne på, köp en SKK-reggad hund, däremot tycker jag inte att det är ett krav att uppfödaren är med i själva Labradorklubben. Rätt många bra uppfödare har valt att stå utanför rasklubben då den är väldigt inriktad på utställning och inte labbarnas fantastiska mångsidighet - och att de faktiskt är synnerligen kompetenta jakthundar i botten (om man inte tappat bort det i sin avel). Vilken nivå tänker du dig på träningen och eventuellt tävlande? Är du öppen för att även träna någon form av nosarbete som spår och apportering? Apportering är skitkul med en bra labbe, och väldigt mycket mer än att bara ”kasta en dummy och låta hunden hämta den”. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

mmey
2

#3 Tack för svar! Örebro är (snart) min hemstad. Jag är egentligen inte särskilt intresserad av att tävla, det är mer träningen och samspelet med hunden jag är ute efter. Sen vet man aldrig om tävlingssuget kommer med tiden! Jag vill inte hålla på med vilt, men andra typer av spårning och sök är jag absolut öppen för, även apportering! Jag har haft en labbe förut som jag började med nosework, godisspår m.m. på hemmaplan, men hann aldrig börja gå kurser med honom då han blev sjuk innan sin ettårsdag och jag tyvärr var tvungen att ta bort honom vid två års ålder.