2 årig tik som ändrat beteende
Hej! Jag har en tik på 2 år som verkligen är världens goaste hund. Vi har inga problem hemma och promenaderna går jättebra. Men när hon är hos min mamma som har två stycken tikar, båda två äldre än min, så ändrar hon beteende totalt. Hon har alltid varit lite ”dominant” mot dem och vill gärna gå först på promenaden osv och även ibland försökt ”sätta dit dem” men sedan när den äldsta hunden markerat har hon lungnat sig. Nu lyssnar hon inte längre på de andra hundarna hur dem markerar. Min mamma har passat henne två nätter nu (hon är van att vara där och det brukar gå bra) och min tik har bara bråkat med de andra, hårt och aggressivt, vid sängen, runt maten, i hallen när det är dags för promenad, på verandan för vem som ska komma ut först osv. Jag känner inte igen detta beteende och känner att jag är vilse i hur jag ska träna bort det. Hon hoppade även upp på bordet i julas och åt utav maten vilket hon aldrig gjort förut!! Kan detta vara åldersrelaterat eller vad händer med min fina vovve?! Jag känner inte igen detta beteende. Att tillägga är att hon är helt normal hemma när inte de andra hundarna är med, förutom att hon börjat pipa när vi går in i hallen efter promenad, vilket jag gissar är pga otålighet eftersom hon måste vänta på att vi ska hänga av oss ytterkläder och sedan torka hennes tassar. Vad ska jag göra? Det måste funka mellan hundarna då min familj är en så stor del av min vardag.
Vad händer om ni bromsar hunden varje gång den börjar? Alltså innan det går så långt att hon säger till de andra hundarna eller så. Direkt när hon börjar visa tendenser på att bråka med dom. Bryt henne, platsa henne någonstans, ge henne något annat att göra eller liknande. Se till att ni ger varsågod innan de får gå ut. Stå emellan dom varje gång de ska få mat och ge varsågod till dom en och en. Direkt när hon ska börja bråka, avbryt henne. Kan man inte sköta sig får man inte vara med. Så skulle jag prova att göra iaf. Sen skulle jag se till så att hunden är rejält trött när den ska träffa de andra hundarna så kanske hon inte orkar bråka.
Mvh Linn
Är ni helt säkra på att din hund vill bestämma är dominant?
Att en hund går först säger inget att den vaktar bädd/mat/godis säger inte heller mycket. Det gör även den osäkra hunden. Att en hund säger till en annan kan betyda nu lugnar du ner dig, du stör våran stämning skärp dig eller så åker du på mer än ett nyp/morr tillsägelse.
En hund som blossar upp o ska vara först, ja det kan vara den sämsta av alla den osäkraste av dom. Dom andra är trygga lugna så kommer hon in och tar för sig på fel sätt. En osäker hund trivs bra där man blir tillsagd som 1 säger du får ligga där att vara i soffan o vakta är inte okej. Att visa här är din mat, ät ta bort. Att plocka bort vissa saker som kan vaktas kan underlätta tills man har fått bukt på det. Klart hon ska kunna anpassa sig efter din mammas regler, vissa saker är okej här men inte hemma osv.
Finns lite bra böcker man kan läsa, Anders hallgrens böcker kan man ofta låna på biblioteket finns många fler bra böcker och läsa om man vill. Men jag har läs flera av hans böcker och fattar hans böcker :)