Köpa hund!
Hej! Jag ska köpa en hund i sommar och jag letar efter en ras som skulle passa mig bra. Jag söker en hund som älskar att vara nära/gosa och även tycker om att följa med på saker. Jag vill ha en hund som inte kräver jätte mycket motion, pälsvård är jag intresserad av så det är ingen fara. Jag är 18 år snart och har aldrig haft en egen hund men är väldigt van vid hundar då jag ofta ställer upp som hundvakt mm… De raser jag är mest intresserad av i nuläget är papillon, Chihuahua, Volpino italiano, toy pudeln samt kleinspitz/mittelspitz. Jag har även funderat lite på cocker spaniel.. Har ni något bra tips på en hund som ger en massa kärlek? Jag vill ha hem hunden i juni/juli så ifall ni har någon kull planerad då kan ni gärna höra av er:)
Tipsar om Bichon-raserna! Älskar att vara nära och kräver inte så mycket motion men de hänger gärna med på allt. Mängden pälsvård kan man reglera genom att hålla dom kortklippta eller inte.
Cocker Spaniel vill gärna ha en del motion och/eller aktivering så det låter inte som något för dig.
Papillon (och phaléne) upplever jag vill ha en del motion även dom.
Vilka egenskaper vill du ha hos hunden? Raserna du är intresserad av är ju rätt olika i mentaliteten. Vad vill du kunna göra med den?
Mvh Linn
Kika gärna på SKK's Köpa Hund guide och olika rasbeskrivningar. Kolla även rasklubbarnas sidor :)
Håller med #1 angående cocker spaniel, brukar själv passat en cockerspaniel blandning som är extremt hyper och har svårt att varva ner, beror väl också en hel del på uppfostran iof.
Min släkting hade även en cocker spaniel ett tag som också var helt hyper och hade antagligen någon sorts ADHD, trots mängder med motion och mental träning kunde han inte varva ner. Den hunden övertogs sedan av en extremt hundvan människa, tror hon kan ha varit hundtränare, inte ens hon klarade av hans energi och mentalitet.
Tack så mycket för svaren:) Jag vill ha hunden som sällskap. Jag letar efter en hund som är glad och tycker om att vara nära, alltså är jag inte intresserad av de raser som anses vara väldigt självständiga samt mer egna. Jag vill inte att hunden ska ha stor jaktinstinkt heller. Det hade varit hur mysigt som helst att ha en hund i sängen om nätterna😊 Jag har även en katt så det är viktigt för mig att de kommer överens. Jag har kollat massa sidor och läst om raser men jag tycker att det är intressant att höra vad ni har att säga/era egna erfarenheter.
Vad kan du erbjuda hunden? T.ex. hur ser en vanlig svensson-dag ut, när du har jobbat länge/pluggat mycket, regnet har öst ner den senaste veckan, hunden precis har tuggat sönder dina 6 dyraste par skor och du har tretton skoskav ( 😉)? Hur ser en riktigt optimal drömdag ut, när solen skiner, det blåser lite lagom, det är lagom varmt, det spritter av energi i benen, hunden är en ängel som aldrig gjort fel, du är ledig och fått sova länge och väl?
Vad för sorts mental stimulans vill du erbjuda, hur mycket, hur ofta, hur intensivt, på vilken nivå?
Vad för sorts fysisk stimulans vill du erbjuda, hur mycket, hur ofta, hur intensivt, på vilken nivå?
De hundar jag haft hand om har sovit i sängen, oavsett labbe, whippet, jämthund, beagle, setter etc så det är inte rasbundet utan mer ner på individnivå :)
Att gå ihop med katt anser jag handla mycket om hur man vänjer in individerna vid varann, och vilka förutsättningar man ger :)
köp en stor rottweiler :)
Jag har såklart sett till så att hunden ej är ensam för länge på dagarna med hjälp av en bekant som ska ställa upp som hundvakt då det behövs. Jag ska göra allt för att uppfostra hunden till en glad positiv individ full med energi och kärlek sen vet jag att alla hundar kan göra ”fel” då och då vilket jag såklart förstår. Min dröm dag hade varit att få spendera min tid med hunden och hitta på saker, om det är fint väder hade jag kunnat tänka mig åka till en park för att gå en promenad med hunden eller så… Jag ser gärna att hunden uppskattar att hitta på saker med mig och jag ser fram emot att lära min hund olika tricks och sånt. Jag kommer göra allt jag kan men eftersom att jag inte haft en egen hund innan kan jag ju inte säkert säga att jag kan ge hunden stimulans på ett väldigt avancerat sätt men jag kommer ju läsa på och ge hunden all min tid samt energi. Jag kan gå ut med hunden ungefär 5 gånger per dag men jag är inte jätte sportig av mig själv (jag tränar mycket styrketräning men ej löpning/promenader.) Jag vill ha en hund som tycker om att göra saker men som även kan slappna av och vila i en soffan en stund utan att bli jätte understimulerad om du förstår mig rätt.
#6 Vad i TS första inlägg får dig att rekommendera en brukshund?
Mvh Linn
#7 Räkna också med att hunden aldrig kommer att kunna vara ensam. Det är inte så vanligt men det händer. Så ha det i åtanke innan du skaffar hund så du kan lösa det även när du eventuellt har heltidsjobb i framtiden.
Kika lite på Bichon Frisé och Bichon Havanais. Kolla om du har någon kennel i närheten som du kan få besöka. Tror dom skulle kunna passa dig bra om du får hjälp med pälsvården första åren tills du lärt dig.
Tycker du ska satsa på att gå en del hundkurser på en kennelklubb eller brukshundsklubb första åren också. Man lär sig otroligt mycket och får även prova lite annat med hunden som man kanske inte skulle prova annars.
Mvh Linn

Vi har en kleinspitz. Jag upplever honom som en lättsam och behändig hund, men det är också en hund som kräver en del aktivering, både fysiskt och mentalt, för att inte bli odräglig. Spetsar är ofta reserverade mot främling och väldigt fästa vid sin familj. Vår kleinspitz är inte så reserverad mot främlingar, utan kan tycka det är riktigt roligt att hälsa på nya människor. Han skäller när någon i familjen kommer hem, men är inte speciellt vaktig. Favoritsysselsättningen är olika former av nosarbete, även om han tycker det är roligt med tricks också. På kvällen brukar han somna i sängen, men han hoppar ner och lägger sig på golvet bredvid sängen någon gång under natten. Det är absolut en tillgiven hund, men inte så översvallande som jag upplever att t ex en del spanielhundar kan vara. Även om det är en liten hund så upplever jag den som tålig och det är inga problem med t ex rejäla skogspromenader.
Jag tycker att kleinspitzen verkar helt underbar och de är ju hur vackra som helst:) Tack för dina svar de var till stor hjälp! Hur ofta behöver du gå ut med hunden? Hur länge klarar den av att vara ensam? Med vänlig hälsning, Alexia.
Jag har och föder upp Welsh springer spaniel. Lite större än de du kollat in men stämmer in på resten :) Lite motion vill de ha men det mesta kan bytas ut mot mental aktivering. Jag har stora ryggproblem så kan inte promenera massa och det funkar även med min yngre tik som har mer driv och energi. Knähöga, 15-25 kg beroende på kön och storlek men oftast ligger de runt 20 kg. Följer gärna med på allt du vill hittar på men chillar gärna på soffan. Lite pälsvård men inte särskilt mycket, särskilt inte om man inte vill ställa ut. Väldigt allround, passar lika bra till agility som arbetande assistanshund. Du är varmt välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller är intresserad :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Låter väldigt bra. Jag ska läsa på lite mer om rasen så återkommer jag ifall jag är intresserad! Ha det bra sälänge:)
Papillon! Vi har en papillon och jag tycker att rasen stämmer in bra på det du önskar av en hund. Vår papillon tycker mkt om motion men är helt okej med att bara "slappa" vissa dagar. Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt, så hon sköter motionen bra själv vid skogspromenad. Jättegosig och tillgiven. https://www.skk.se/sv/hundraser/papillon/
Jag har faktiskt varit och hälsat på en uppfödare och träffade hennes papilloner och efter det var jag helt förtjust. De verkade vara jätte mysiga och väldigt framåt samt energiska. Jag funderar stark på att köpa en papillon😊
Chihuahuan stämmer in mycket på det du söker, var dock noga med mentaliteten hos föräldradjuren.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Om det inte vore för jaktinstinkten skulle jag rekommendera att kika på Italiensk vinthund. De är otroligt kärleksfulla, och väljer man röätt kennel så kan man fp en hund som är riktigt fram.
Kräver dock att få springa så det behövs en inhägmad plats, eller föbenat mycket träning så man kan låta dem springa av sig.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nämen gud vad vacker!😍 Jag ska ta och kolla närmare på rasen, kanske ändå kan vara något för mig…
Skulle vilja rekommendera Russkiy toy, har ingen egen erfarenhet mer än att ha träffat på några, men tycker den stämmer in på din beskrivning av hund. Själv gillar jag inte småhundar utan fastnar mer för riktigt stora hundar, men av någon anledning tycker jag att Russkiy toys är så otroligt söta och fina, nästan så att jag skulle kunna tänka mig ha en sådan.
Varför Inte en jack Russell terrier? Ligger gärna i sängen och myser. Cotton de tulear shitzu Små gosiga hundar:))
#20 liten input. Jack russell behöver mycket motion och ör fruktansvärt pigga och envisa hundar. För att kunna ha hunden lös behövs mycket träning, det är jakthundar så de drar gärna på vilt. Skulle inte se dom som soffhängarhundar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lhasa apso, min granne har en sådan, otroligt trevlig hund! Annars tycker jag du ska kika på tibetansk spaniel (känner två st).

# 11 Det är nästan alltid någon hemma hos oss, så när det gäller ensamhet så titta på jordbruksverkets regler om hur länge en hund får vara ensam och ensamhetsträna den. Han behöver en promenad på 1-1,5 timme per dag för att må bra + lite kortare rundor på 15-30 min. Han behöver gå ut ca 4 gånger per dag.
#21 Har haft 2 själv. Båda lösa och jagade bara om jag sa att det var ok. Båda gillade att hänga i soffan. Har träffat många andra likadana. En på jobb nu som inte gör annat än ligger och sover.
#14 Min upplevelse av Papillon är att de vill ha en hel del motion och aktivering för att kunna "ta en slappardag". Att "ta en promenad i parken" låter för mig som något som tar typ 20 minuter. Jag bor dock i en liten stad så jag vet inte riktigt vad det innebär att ta en promenad i parken. Jag går hellre i skogen men TS lät inte så sugen på timmar med promenader varje vecka.
#19 Jag upplever att Russkiy Toy kräver en del motion och aktivering så är tveksam om det är rätt för TS.
#20 Jag tycker inte heller Jack russel låter som något för TS. Visst älskar dom att hitta på saker. Men dom kräver bra mycket mer än vad TS efterfrågar.
Mvh Linn