Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 8008 ggr
Lizelda
4

DIY - Hundsaker

Vi har massa duktiga hundägare här inne som syr saker, gör egna leksaker och massa annat till sina hundar. Sen har vi glada amatörer (som mig) som kan tillbringa timmar med att bara avundas hur duktiga de är som syr täcken och halsband och knåpar ihop proffsiga leksaker med ingenting.

Kan vi inte göra en samlingstråd med alla tips och idéer vi har gällande hemgjorda hundtillbehör? Allt är välkommet! Oavsett det är länkar till bloggar eller bilder på saker du själv har gjort, genomfört eller enbart idéer, släng upp allt! Men kom ihåg att enbart posta era egna bilder, andras får ni länka 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

belliiboii
2

Åh vilken bra idé! Följer denna tråd!😍

klarakarolina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte för att det är så avancerat, men jag flätade ett eget koppel till Cash som enligt denna länk : https://www.youtube.com/watch?v=jpPelZxiKS8 :) 

beställde fallskärmslinorna/paracord från paracordshop.se eller något sånt tror jag, mycket billigare än exempelvis panduro och jättemånga färger att välja på! 

Här är resultatet: (Gjorde två olika :))

Denna kommentar har tagits bort.
Catta-
7

Jag tycker, just nu, att det är superkul att sy täcken! Från början ritade jag av ett täcke jag hade hemma och modifierade det lite. Nu nålar jag bara upp formen på täcket direkt på tyget :) Är kul att göra egna täcken då man kan få de så personliga. Har sytt ganska många täcken nu och man kommer på så mycket efterhand som man kan förbättra till nästa gång. I början är det super att köpa billiga filtar/lakan att testa sy på så man lär sig tekniken.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

CayKantos
0

Lite jobbig att lyssna på men bra video så snart hon faktisk börjar på det https://www.youtube.com/watch?v=HiQb-QuLcqQ

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
0

Jag gillar verkligen denna idé och hoppas på att kunna göra ngt liknande i framtiden :) Gärna ngt som gör det lättare att fylla på vatten https://www.youtube.com/watch?v=YeQAckm7r3k

Instagram

CayKantos
0

Denna är oxå bra! Ngn som är bra på sånt här och vill hjälpa mig? 😂 https://www.youtube.com/watch?v=vai8xV6jD60

Instagram

Lizelda
2

#7 Oh, oh, oh! Jag har typ gjort en sån hemma! :D Vissa modifieringar såklart men jodå! Och i utrymmet under sängen så är det en hundkoja där jag haft valpkullar några gånger och nu är det ett populärt kryp in för de stora hundarna, rekommenderas starkt!

klarakarolina
0

#4 gör du "regntäta" täcken också, och isf vart får du tag på sådant tyg? :)

Lizelda
0

#9 Denna har jag kikat på en del, vet inte hur vattentätt softshell är men man kan ju behandla tyget med vad det nu heter, så det blir vattentätt! :)

klarakarolina
0

Oki :) ska kika på det, vora kul att göra eget täcke, problemet är bar att Cash lär växa ur det på två veckor typ🤔

Wick
0

Någon som har ett tips på symaskin om man vill börja göra lite hundtäcken eller liknande? :D

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

L.Hanna.L
0

Att klippa remsor av gamla jeans och fläta till olika leksaker är uppskattat för valpen här!! Men lämnar inte honom med dem då jag inte kan vara 100 på att de inte går upp/sönder och utgör en risk. Men det är värt att göra!! Superenkelt och gratis!!

Zyloon
2

Detta är lite vad jag sytt själv. Mycket ser ju ut som jag vet inte vad, men det bjuder jag på 😃 

Bild nr 1 är ett regntäcke där jag använda en vaxduk och den billiga filten från ikea som foder. Skulle inte rekommendera att använda vaxduk då det är ganska stelt, men det funkar. Hade turen att jag kunde rita av ett annat täcke vi hade hemma och använda det som en mall.

Bild nr 2 är en dragsele, jag följde den här http://yabastasiberianhusky.blogspot.se/2011/11/sy-din-egen-sele.html

Bild nr 3 är 2 st nomehalsband och ett vanligt halvstryp. Ska tilläggas att det allra minsta läget på halsbanden blir som ett fast halsband. Använde filtar från ikea och rusta och köpte vanligt dekorband som jag sydde på nylonband. Det röda är istället fodrat med bävernylon runt. Följde denna guiden http://hem.bredband.net/natalier/strunthalsbandbeskr.htm

Använder ikea's egna symaskin och den är väl sådär när man syr i något tjockare. Men det funkade alldeles utmärkt till regntäcket och halsbanden. Dragsele var dock något kämpigare.

Jag testade även att göra kampleksaker med filtarna. Funkade alldeles utmärkt och var riktigt kul och lätt. Kollade på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=W6_lk76jsVQ

Sedan sydde jag även ett litet ben. Skrev bara ut en vanlig form på ett ben, ritade av på tyget och sydde. Sedan lämnade jag ett litet hål för o stoppa in vadderingen och sydde igen. Använde bävernylon till den med 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Sasmal
0

#2 Man använder ju två olika delar så jag undrade om båda delarna var 240 inches? Dina blev väldigt fina! 😃

isblixt
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har alldeles nyss börjat göra egna utställningskoppel :) Mycket billigare än att köpa av andra och jag kan själv välja exakt vilka pärlor jag vill köpa hem..

Zyloon
0

#16 Jösses vad fina dom va!

isblixt
0

#17 Tack vad snällt sagt 😃 jag är fortfarande nybörjare men lär mig allt efterhand. Finner jag tid så ska jag försöka sälja några… råkade visst handla hem rätt många pärlor och tråd. 😊

Zyloon
0

#18 Alltså helt ärligt, jag skulle lätt kunna köpa sånt från dig. Men jag ställer ju inte ut tyvärr 😕

parsley
0

# 12 Symaskinstips!

Se om du kan hitta någon fungerande, begagnad symaskin från 1960- eller 1970-talet med raksöm och zig-zag.  Med lite tur kan man hitta dem för mindre än 500 kr (lite osäker på om priserna varierar mellan olika delar av landet). Kolla på loppis eller olika annonssidor. Har du någon auktionshall i närheten så säljer de ibland symaskiner från dödsbon. På en del orter finns affärer som säljer begagnade och servade maskiner.  Köper du en 1970-talsmaskin så har den förmodlingen trestegszigzag, vilket saknas på 60-talmaskinerna. 

Äldre symaskiner är  ofta gedignare än moderna lågprismaskiner.  Jag syr själv på en gammal grön Husqvarna. Inte för att jag syr så mycket, men jag föredrar den framför moderna lågprismaskiner.  Ibland drömmer jag om en ny Janomemaskin.

Changrila
1

Det jag är mest nöjd med som jag sytt är ett enkelt fleecetäcke med stooor magplatta till min fryslort. Det har töjts ut lite i halsen nu och är inte så tight som det ser ut att vara på bilden :) Har sytt flera sådana här i olika storlekar och ska leta upp något lämpligt tyg att göra regntäcke av, det lär bli i samma modell det med.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
1

Jag har även sytt "skor" till fryslorten, dubbel fleece med vattenavstötande material mellan de två lagren fleece. Har även sytt ett gäng matmössor i varierande färger :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

klarakarolina
0

#15 beställde linan från paracordshop och valde då längden 7,5m så använde jag bara hela den linan, dvs beställde en 7,5m lina av vardera längd. Sen blir de ju dubbelvikta innan jag satte fast dom i haken och sen gjorde jag bara på hela den längden :)

Wick
2

#20 Åh tack för infon! Precis vad jag behövde, för jag har verkligen noll koll men minns att jag tyckte det var rätt så roligt att sy i skolan så kanske kan prova igen. :-)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Sasmal
0

#23 Tack så mycket

vendelay
0

#22 Men oh, så gulligt! Är matmössan för att inte örona ska hamna i maten? Otroligt gullig hund 🐶

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

$Emma$
0

Nu blir man ju sugen att göra något själv.

// Emma

Corgitok
0

Gud vilken bra tråd! Så fort jag skaffar hund ska jag försöka pyssla en hel del. Mest leksaker! :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Herveaux
2

På Djurpyssel iFokus finns det också en hel del inspiration och idéer att frossa loss i.

// Harley

Corgitok
0

#29 Jag kanske är lite blind just nu, men vart hittar du Djurpyssel iFokus? Hittar inte..

Herveaux
0

#30 Här nedanför har Djurpyssel gömt sig under rubriken Hantverk & Hobby

(Smarta jag kunde ju lagt med en länk i #29… 🤦‍♂️)
http://djurpyssel.ifokus.se/

// Harley

Corgitok
0

#31 Jahaja, det trodde jag inte.. x)

Tack!

Lizelda
2

Jag har länge krigat med min maskin men insåg för bara en liten stund sedan att nästa helg så kommer ju den ursprungliga ägaren hit och då ska jag banne mig lära mig hur besten ska tas! 😡

panini
0

#2 Vilken sort använde du (ex. 550, 750, 1250…) och hur mycket lina använde du till ett koppel? Hur långt blir kopplet? :)

Zyloon
0

#31 Länken tackar vi för! Visste inte ens att de fanns 🙂

klarakarolina
0

#34 jag använde 550  och som jag skrivit innan köpte jag 7,5m lina. Så en 7,5 av vardera färg och så beställde jag hake från paracordshop.se så använde jag hela linan ungefär och kopplet blev kanske 2m långt :)

panini
0

#36 Tack! Måste testa att göra ett jag med, blir ju ursnyggt! 👍

klarakarolina
0

#37 jaa dom blir verkligen superfina och alltid mycket roligare att ha något personligt :)

Miniaussien
0

#16 Vart har du köpt pärlorna? Så fina 🙂

Drakellen
0

#4 älskar din tröja! Du råkar inte ha ett mönster till den?

[Tisstassen]
0

Ser att tråden är lite gammal, men provar att fortsätta ändå ;) Min hane har en lite speciell kroppsform, lång i ryggen men smal och kort mage… så antingen är saker för korta eller för stora eller så kissar han på dem… får alltid sy om kläder jag köper… och han är världens frysgurka så kläder behövs! Jag började med å sy en grå/blå overall till honom, måttade mot honom… han var halvglad… den blev okej, lite kort i benen och lös vid bröstet och halsen, luvan är söt men inte så praktisk försök 2, den rosa blev med funktionell och slimmad, mamma tyckte jag var elak när jag gjorde en rosa/lila dräkt och sedan sydde på spets också… jag tittade bara oförstående på henne ^^ inte direkt så att han bryr dig ;)

[Tisstassen]
0

Halva bilden försvann… jag försöker igen….

isblixt
0

#39 ebay :)

Lejonflapp
0

Nu har jag beställt paracord så nu längtar jag tills jag får hem det