Anmäla hunddagis?
Hur går man tillväga, är det endast via länsstyrelsen? Måste man ha starkare bevis för att de ska åka ut snabbare? Dålig personal det gäller, byggnaden är nog godkänd enligt alla regler.

kanske borde berätta lite mer än "dålig personal" exakt hur är de dåliga ?
You can't spell Bitchy without Itchy
På vilket sätt har personalen varit dålig?
Dricker alkohol under arbetstid. Samt släpper endast hundarna i rastgården under hela dagen Egentligen är det 3 timmars promenad under FM och kortare på eftermiddagen
oj, det lät inget vidare. Har du bevis för detta, eller på vilket sätt har du fått veta det?
Du kan ju alltid ringa lst för att höra hur du ska gå tillväga. Men jag vet inte om det är de till slut som gör något, osäker. Men ringa tycker jag absolut att du ska.
Har själv varit med om dåligt hunddagis men då var det att jag skulle praoa där. Mestadels av dagen fick hundarna sitta i bås på övervåningen och de skällde konstant och miljön var extremt stressande för hundarna. Sedan fick hundarna gå på promenad i ca 20 min under hela dagen och några släpptes ut en stund i rasthage. Jag och min kompis, som också praoade, fick sitta på en stol i flera timmar och bara göra ingenting då man egentligen hade kunnat aktivera hundarna.
Det var inte fråga om någon tidsbrist då lunch och fika rast var väldigt långa och vi fick gå hem tidigare pga "ingenting mer att göra". Vi avslutade praoplatsen efter en dag då det inte kändes bra att vara där dels att vi inte fick några uppgifter.
De gjorde ju inget olagligt men jag uppmanar alla hundägare som har hund på dagis att kolla upp lite extra hur det går till. Själv hade jag aldrig lämnat min hund på det hunddagiset, inte ens om jag fick betalt för det. Från utsidan såg det ut som ett trevligt hunddagis men egentligen var de en otroligt stressig och tråkig miljö för hundarna.
Får man fråga vilket hunddagis det handlar om?
Vill tyvärr inte nämna några uppgifter då hundvärlden är otroligt liten. Ska avvakta och se iaf vad jag kan göra
#9 Varför ska du då ha din hund på dagis om inte för att den ska få aktivering under dagen? För att den ska slippa vara ensam? kan lova att det allra flesta hundarna där hade mått så mycket bättre av att få vara ensamma hemma ett tag istället för att vistas i den miljön.
Vet inte vad du förväntar dig av ett hunddagis för din hund men jag hade nog velat att de iaf tog hand om min hund och gjorde allt för att den skulle trivas. Betalar man för att hunden ska få sitta i bås hela dagen samtidigt som alla hundar i kring konstant skäller pga frustration, är det värre än att kasta pengaran i sjön, enligt mig.
#10 Jag antar att det i så fall skulle vara för sällskap och tillsyn. Nu har jag inte det behovet men om jag skulle ha en hund med exempelvis separationsångest så skulle det väl kanske vara ett alternativ. Men jag vill absolut inte att mina hundar tränas eller aktiveras av någon annan.
Sedan skrev jag ju också "utöver stressig miljö", så det skulle ju innebära en lugn och trevlig miljö för hunden. Att den tillbringar sin dag i en box ser jag heller inte något problem med, beroende på hur boxen ser ut såklart. Det är väl ungefär samma sak som att ha hunden i hundhus och hundgård. Jag tror mina hundar snarare skulle uppskatta att ha ett eget rum att få vara ensamma i och freda sig från andra hundar och därmed kunna slappna av bättre.
#11 Tror att många förväntar sig att sin hund aktiveras på hunddagiset, i form av längre promenader, iaf om det är det som utlovas i beskrivningen av dagiset. Jag kan förstå att du inte vill att en annan person ska jobba med din hund, men så är ju inte alla heller. Sen är det väl stor skillnad på att jobba med hunden och att promenera eller hålla hundarna sällskap.
Förstår inte heller hur en hund med separationsångest skulle må bättre av att sitta själv i någon annans hus än sitt eget, om det då inte separationsångesten försvinner med hundsällskap dvs.
Okej men om den ska hållas i en box hela dagen + 30 andra hundar i kring som skäller hela dagen, förstår jag inte varför den isf inte mår bättre av att vara hemma? Ja, säkert många hundar som skulle tycka det var skönare att få spendera tid i en mindre inhägnad, med mindre flock än att alla hundar vistas i samma inhägnad. Problemet var ju bara att det inte var en lugn och skön miljö, och därför var det nog knappt någon hund som kunde slappna av.
Jag driver hunddagis i hemmiljö. Hemma i mitt hus. Inga boxar, utan alla i en social flock. Stora som små. Unga som gamla. Jag är ute i skogen ca kl 9-11. Sen lunch & vila. Ut igen 13.30 - 15 ca. Ibland 14- 15. Kl 15 hämtar jag på dagis så sen är vi bara hemma. Jag städar, lagar mat. Hundarna sover eller är med mig i köket. Som vilken familjehund som. På fredag em kan jag ta ett glas vin medans jag städar. Mina kunder är super nöjda. Jag tränar ingen lydnad med hundarna. Utan vi övar bara på det vardagliga för att funka i vardagen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#12 Återigen, det är ju inte din praktikplats jag pratar om, utan konceptet med att ha hundar i boxar och endast gå rastningsrundor. Du beskriver det som negativa aspekter av din praktikplats, och jag håller inte med om att det nödvändigtvis behöver vara negativt (även om det verkar som att det fanns andra brister med just det hunddagiset som du praktiserade på).
Det är väl olika kundkretsar antar jag. Jag skulle aldrig anlita ett dagis som beskrivs i #13, eftersom jag inte är intresserad av att någon går långa rundor i skogen med mina hundar eller ens att de umgås med en drös andra hundar. Sen finns det andra som vill ha det så, och det är ju inte någonting konstigt med det. Olika hundhållning, olika filosofi. Det jag säger är att jag inte tycker att ett hunddagis är dåligt per se, endast på grund av att hundarna hålls i boxar och inte får mer än tillsyn, någon klapp och ett par korta rastningsrundor.
Alla människor är olika och vi vill alla olika med våra hundar. Men hundar som kommit till ett dagis där vi uppmanat med minst 2 timmars promenad per dag och sen visar det sig att det inte blir något. Det är ett problem. Hundar som är stadshundar samt okunniga ägare där deras hundar ligger högt i stress pågrund av uteslutande av promenader. Det är hemskt att se.
#14 Nej, jag håller med om att det inte är ett dåligt koncept med box och korta promenader, om allt nu fungerar och de råder härlig miljö kring hundarna. Men då måste man också som hunddagis beskriva att det är så man jobbar och att dagarna kommer se ut så. Det hade inte det här hunddagiset gjort vilket var därför jag även tog upp det.
Har full förståelse för om du personligen inte vill ha dina hundar på ett hunddagis som #13 beskriver. Jag hade däremot gärna haft min hund så. Som sagt, man har olika syn på hur man vill ha saker men om jag nu ska gissa så tror jag att det flesta som vill ha sin hund på hunddagis och "idealbilden" för ett hunddagis är mer åt hur flocken (#13) beskriver det. Har man även som hunddagis beskrivit sig mer åt det hållet är det för jävligt om det sedan inte följs. Huvudsakligen menade jag att man som hundägare med hund på dagis inte alltid kan lita blint på vad de som skrivs av hunddagiset.