Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3505 ggr
trocadero
0

Göra egen hundmat

Jag funderar av olika andelningar på att försöka laga egen mat till hunden. Nån som vet några sidor med bra information om hundmatlagning och vad som måste finnas i maten?

EmmaG
0

.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AnneN
0

googla och se om du hittar nått om BARF

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda-A
0

Marie Sallander har skrivit flera böcker om hur man lagar mat till sin hund. sök på hennes namn så borde du få upp titlarna.

trocadero
0

#3 tack för tipset!

Linda-A
0

"hundägarens kokbok" och "hundmatsboken" har hon skrivit för hundar. det finns också en kokbok för kattägaren

Alexej
1

Det ska jag också kolla, borde vara bra att kunna göra egen hund-och kattmat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Diana_K
0

*Hundarnas kokbok av Torsten Blomquist. *God Mat till din hund av Donna Roberts Twichell. *Hundmatboken vad ska hunden äta? Marie Sallander(finns att låna på biblioteket.)* BARF av Jill Mellström

Läsvärt, BARF: http://www.enkopingbarf.se/default.asp

Ska/bör böckerna vara på svenska? annars finns det massor av litteratur i ämnet hundmat, på tyska och engelska.

Vänliga hälsningar//Diana_KGlad

Vattnadal
0

Läs hellre om barf är Sallanders böcker, är mitt råd.

Jag lagar egen mat åt en av hundarna pga allergi. Hon är en golden, som ska väga starxt under 30 kr. Så här ser hennes hemlagade ut:

Frukost:

100 gram finhackade grönsaker (tyvärr oftast vitkål el morot…)

75 kr råris (kokt med dubbla mängden vatten dubbel tid)

100 gr fisk (ibland byter vi ut det mot kyckling el annat kött, fast sällan, då det är fisk hon tål bäst)

50 gr keso/kesella blandning

Nån gång i veckan ett helt ägg, alltså med skal

1 msk standardt immun

Middag:

100 gr grönsaker

75 gram ris

100 gr fisk

50 gr keso/kesella

1 sk standardt proteinfri kalk

1 msk stanardt immun

1 msk laxolja

Dessutom får hon till varje mål 2 tabletter led och brosk, då hon har pålagrningar i armbågarna. Är hon snygg i kroppen och jobbar hårdare, ökar jag fiskmängden och minskar på grönsakerna.

Vidar smygbarfades lite ett tag, då han inte fungerade på torrfoder. Han väger 35 Kg, och fick dpå varje morgon 100 gr kycklingvingar och varje middag 250-300 gr kyckling i form av klubbor, lår och vingar. Till detta grönsaker och standardts produkter enligt ovan. Han gick ner det övervikt han hade och pälsade på igen. Gillade det gjorde han oxå. Fast torrfoder är enklare…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

trocadero
0

okej, tack för tipsen! Det verkar ju inte som att det ska vara jättesvårt att fixa själv. Problemet blir antagligen vart man ska få tag på bra kött, fisk och ben…

Vattnadal
0

Vi handlar det mesta i vanliga mataffären. Srrömming finns halvbilliga frysta filéer, annars kan det bli billigaste frysta alasca polloc. Har vi tur finns det hel strömmiong med halvdåliga datum, för halva priset. Antingen kokar vi fisken och mosar (strömming kokt över en timme får mjuka ben, så det räcker att mosa) eller så får hon fisken rå. Hel rå fisk äter hon inte, om den inte är fryst…
Kycklingen köper vi oftast i frysdisken, klubbor och vingar för 25 kg kgt, eller hel kyckling billigare.

Kött har vi lyxen att få, märgeb, fett och en del kött, mer än vi kan ta hand om, nån gång om året. Vi har bekanta som har köttkor, och när de slaktar brukar de ringa, så får vi det vi vill ha av "restprodukterna".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter