Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1782 ggr
frijoh
0

Trassel

Alltså jag håller på att bli tokig! Alla koppel och linor bara trasslar in sig hela tiden och vill inte använda flexikoppel. Slutar liksom med att hela våran utevistelse handlar om att jag står och försöker trassla ur allt medan hon tycker det är skitkul att bita i allt Hahaha. Ser säkert väldigt roligt ut men är sjuuuuukt frustrerande. Har en metizosele som oftast fungerar bra när vi går på typ en väg (knäpper då framtill) och när hon har långlina så knäpper jag på ryggen, har dock hänt att hon lyckats ta sig ur selen när den är knäppt på ryggen och kan endast ha den på tomten då. Har någon råd på hur jag kan lösa problemet?

[AnimeV4]
0

Förstår definitivt problemet med långlina.. Jag brukar ge Knut frikommando för att se hur långt ut han går innan han stannar och så låter jag så mycket av linan vara utsläppt. Resten av linan är knuten och förvaras i jackfickan. 

Med kopplet förstår jag inte riktigt hur det kan trassla sig, so sorry för det! Selen kanske du ska spänna lite mer så att du jämt får in ett-två fingrar?

[Nalle-]
0

Ang selar så verkar vissa hundar vara experter på att ta sig ur dessa 🤔 Finns ju selar som går längre ner på ryggen, tänker att de kanske är svårare att ta sig ur än en Metizo som är rätt kort? Men det var bara en tanke. 

Vad har du för koppel? Jag har ingen erfarenhet själv av trassel när jag bara går med en hund (däremot två, och när jag ibland har tre är det trassligt värre) men däremot långlinor tycker jag är hemska. Vet att det ska finnas linor som enligt beskrivningen ska vara "trasselfria" men vet inte om jag vågar tro på det 🤔

frijoh
0

1# alltså hon trasslar in frambenen så att kopplet ligger bakom frambenet och framför bakbenen om du förstår hur jag menar när vi koppeltränar, vill ju inte ha kopplet spänt och då blir det så hela tiden, haha! Så himla irriterande. Jo, skulle nog behöva spänna selen lite kanske, men det är bara när den är fäst upptill hon kommer ut, och det är när hon har långlinan och har trasslat in sig och då vänder sig mot linan, så svårt att förklara! 2# har 2 selar och vill helst inte ha hundratusen speciellt när hon växer så himla fort, Hahha! Alltid är det något problem känns det som. Jag har ett vanligt koppel, 180 cm långt, svart med reflex på, haha. Vet inte hur jag ska förklara det heller.

[AnimeV4]
0

#3 Jaha! Det händer oss ofta också och jag brukar bara strunta i det istället för att bryta ryggen av mig😛

Men du! Kolla in rukkas selar! Knut hade sin mellan 10 veckors ålder till 10 månader! Så sjukt ställbara.

Kika här: https://hundar.ifokus.se/discussions/58dbbfaa8e0e7474ff006942-sokes-mycket-reglerbar-sele-till-valp

Hornslandet
0

Och jag säger… skaffa flexikoppel! Har mitt rejäla 10-meters, så jäkla mycket bättre än en motsvarande långlina. Koppar det på ryggen på selen = inget trassel alls. Skitbra. Slipper hålla på och samla in lina o ha mig. Näfan, om hunden ska vara "lös" med säkerhetslina inom en 10m-radie så är flexi överlägset.

Jag fattar dock inte hur sjutton en hund kan ta sig ur en metizo-sele!! Vilken jäkla utbrytarkung!

Basunen
0

Lär hunden trassla ur sig själv kanske? Vi har övat in ”tassa” när kopplet hamnar bakom framtassarna. Då lyfter han benen o kopplet hamnar rätt. Ibland tassar han ur utan att vi behöver säga något. Och ibland behöver vi bara ”slå” lätt med kopplet lätt mot tassen så lyfter han. Värre är det ju förståss när han i långlina trasslar in sig i åttor runt träd… dock trär vi långlinan i spännet bak på ryggen och fäster i framknäppet. Då trasslar han inte in sig så lätt i sig själv iaf. Och han får lite mindre styrka i linan.

[kinjelooo]
0

Metizo är superenkelt att ta sig ur, särskilt när den är framkopplad, det räcker att hunden drar bakåt och får ut en armbåge, sen går det på millisekunder…

Man kan lösa det genom att ha ett halsband som man kopplar ihop med den främre ringen på selen men det blir väldigt mycket utrustning på hunden liksom.

Jag har investerat i en Ruffwear webmaster sele då min var som houdini i andra selar men denna är omöjlig att ta sig ur. Den har en extra rem på magen.

Hornslandet
0

#7 sitter selen tillräckligt tight då? Min hund hade inte haft en suck att komma ur sin metizosele.. iofs är han en sån som aldrig ens försökt ta sig ur en sele eller halsband. Så jag vet väl inte riktigt vad som är möjligt.

Rebeckason
0

Jag använder EzyDog bilsele och en spårlina (15m) från XXL. Då knäpper man på ryggen och så låter jag linan släpa i marken efter. Sen kan hon inte ta sig ur och linan tycker jag inte trasslar

frijoh
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha! Alltså jag tror inte ens att hon förstått att hon kommit ur den när det väl hänt, för det är alltid när hon trasslat in sig så att hon sitter fast och vänder sig om. Sen när hon är loss står hon kvar och väntar på att jag ska sätta på selen igen, men känns ändå lite läskigt om det skulle hända vid fel tillfälle, typ bredvid en bilväg(!!) Har faktiskt börjat fundera på flexikoppel, för linan ger ju också ett visst motstånd när hon springer runt så borde ju inte vara någon märkbar skillnad till flexikoppel när det gäller motstånd kan jag tycka. Finns det flexi på typ 15 meter? Ska lägga upp en bild på hur det kan se ut när hon trasslat in sig i långlinan så ni får se vilken grad det handlar om, Hahahha!

Rebeckason
0

#10 Vet inte om de hjälper, men testa tjockare lina kanske? Jag har en som är lite tjockare och mer som ett rep

frijoh
0

11# har en tjockare och en tunn, men upplever att den tyngre och större varianten gör att det blir för tungt liksom. Vill inte att hon ska behöva dra runt den i skogen när hon är valp. Sen är din lina liksom reptyg också? För jag upplever att sånt material trasslar ännu mer än de linor jag har som är typ av plast.

Hornslandet
0

#10 Det finns 10-meters flexi. Iofs är det rätt "rejält", kanske mer passande för stor än liten hund(?)

[Forest]
0

Vi har tre hundar och jag håller så jag slipper trassel, när dottern har vart ute ser det ut som en trasselhög. Då funderar jag på gick alla åt ett hål när ena ville lukta på en fläck 🤪

Vi har olika koppel, ett smalare i läder (fick det av dottern) jätte skön o hålla i MEN den trasslar sig konstant om man inte har rätt hund i kopplet. Sen har vi ett lite bredare läder trasslar sig mycket mindre, sen ett runt tygkoppel.Köpte det på ÖoB som akut koppel att ha i bilen. Det vart ett koppel som åkte in då ett gick sönder. Jag kan varmt tipsa om det, framförallt om man har flera hundar :) Man bör veta att det är inte så långt.

Nessie von Loch
0

Jag varvar mellan två spårlinor, den ena är från Biltema. Den kanske fungerar för er. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Sparlina-10-m-2000037624/

Rebeckason
0

#12 Aa okej. Ja det är av reptyg, typ 1 cm bred. Jag har en valp på 25 kg så det är en stor hund, men förstår då ditt problem om det är en liten hund, att det kan bli tungt